Program Gospodarczy skierowany jest do polskich przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać biznes w Japonii podczas największego promocyjno-gospodarczego wydarzenia na świecie. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wraz z Partnerami przygotowała szereg inicjatyw biznesowych, które mogą pomóc polskim przedsiębiorcom zaprezentować swoje produkty i usługi i nawiązać nowe kontakty w trakcie Expo 2025 Osaka, Kansai. Oferta kierowana jest zarówno do dużych, jak i małych polskich firm.
Inicjatywy wspierające polski biznes
Firmy, które uczestniczą w Programie Partnerskim mogą stać się częścią polskiej prezentacji na Expo 2025 Osaka, Kansai. Program Partnerski oferuje cztery kategorie uczestnictwa: Wyposażenie Pawilonu Polski, Wydarzenia Towarzyszące, Biznesowe Wydarzenia Towarzyszące, Partnerstwo Strategiczne.
Cele programu partnerskiego:
- Partnerstwo w ramach największego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie.
- Wzbogacenie wyposażenia Pawilonu Polski oraz programu wydarzeń towarzyszących obecności Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai.
- Stworzenie możliwości promocji oraz wzmocnienia współpracy gospodarczej dla polskich firm z potencjałem eksportowym.
- Zaprezentowanie polskich produktów i rozwiązań, ich estetyki, jakości, walorów wpisujących się w ideę przewodnią uczestnictwa Polski w Expo 2025 Osaka, Kansai.
- Wsparcie merytoryczne i organizacyjne w ramach wydarzeń towarzyszących obecności Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai.
W ramach przygotowań do udziału polskich firm w Expo 2025 Osaka, Kansai odbędzie się cykl branżowych webinariów/seminariów hybrydowych dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych podjęciem relacji handlowych z Japonią lub rozważających ekspansję inwestycyjną w tym kraju.
- 11 stycznia 2024 r. – seminarium inaugurujące cykl webinariów
- 6 lutego 2024 r. – webinarium branży rolno-spożywczej
- 16 kwietnia 2024 r. – webinarium branży zielonych technologii
- 11 czerwca 2024 r. – webinarium branży medycznej i farmaceutycznej
- 5 września 2024 r. – webinarium branży kosmetycznej
- 12 września 2024 r. – webinarium branży gamingowej
- 8 października 2024 r. – webinarium branży IT/FinTech
- 20 listopada 2024 r. – seminarium podsumowujące cykl webinariów
Program PMT kierowany jest do małych i średnich przedsiębiorstw, które posiadają wysoko rozwinięty technologicznie produkt lub usługę i które kwalifikują się do otrzymania pomocy de minimis. Program kierowany jest w szczególności do firm z doświadczeniem eksportowym.
Program oferuje:
- opiekę merytoryczną w trakcie przygotowania planu ekspansji zagranicznej oraz wsparcie doświadczonych ekspertów ZBH/PAIH,
- zdobycie wiedzy o eksporcie poprzez uczestnictwo w warsztatach i webinariach,
- możliwość obniżenia kosztów wejścia na dany rynek.
Firma nie może być już obecna na rynku japońskim (wyjątek stanowi nowa oferta), a wsparcie finansowe odbywa się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych.Szczegóły programu będą dostępne na: www.paih.gov.pl/pmt
W ramach wzmocnienia wizerunku polskich marek produktowych w Japonii, podczas Expo 2025 Osaka, Kansai, instytucje wspierające internacjonalizację polskich firm (PAIH, PARP, KOWR) planują w 2025 r. organizację stoisk narodowych na międzynarodowych targach w Japonii.
Konkurs organizowany przez PARP, którego celem jest wyróżnienie i promowanie najbardziej innowacyjnych wyrobów i technologii, które mają szanse zaistnieć na rynku krajowym i globalnym.
PAIH przyzna własną nagrodę specjalną — zaproszenie dla laureata Konkursu do zaprezentowania swojego produktu lub usługi podczas jednego z wydarzeń gospodarczych na Expo 2025 Osaka, Kansai.
Działanie 2.25 „Promocja marki innowacyjnych MŚP” dedykowane małym i średnim przedsiębiorcom, realizowane w formule konkursowej przez PARP w ramach Programu unijnego „Fundusze Europejskie dla nowoczesnej Gospodarki” stanowi kontynuację idei budowania na arenie międzynarodowej wizerunku Polski w oparciu o Markę Polskiej Gospodarki.
Przewidziany budżet projektu to 100 mln zł, którego beneficjenci mogą przeznaczyć pozyskane środki na:
- sfinansowanie misji wyjazdowych do Japonii, udział w tragach branżowych,
- działania promocyjne,
- udział w jednym z Forów Gospodarczych realizowanych w ramach programu gospodarczego obecności Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai.
Szczegóły konkursu będą dostępne na: www.parp.gov.pl
Cykl misji biznesowych dla firm z Japonii, połączonych z wizytami studyjnymi dla dziennikarzy z tamtejszego rynku będzie służyć zaznajomieniu przedstawicieli japońskich firm i mediów z polskimi osiągnięciami i ofertami firm z perspektywicznych dla rynku japońskiego branż.
Misje połączone zostaną w czasie z wydarzeniami branżowymi realizowanymi w Polsce, skupiającymi przedstawicieli polskich firm, w tym także przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją na rynku japońskim.
Fora organizowane w ramach obchodów 10. rocznicy podpisania między Polską a Japonią partnerstwa strategicznego. Będą to najważniejsze wydarzenia gospodarcze przygotowane przez Polskę podczas Expo w Osace.
Towarzyszyć im będą wizyty rządowe oraz misje polskich przedsiębiorców..
Polsko – Japońskie Forum Eksportowe – 20 maja 2025
Polsko – Japońskie Forum Inwestycyjne – 30 września 2025
Organizowane dla branż określonych jako perspektywiczne dla polskich firm na rynku japońskim i szerzej – azjatyckim. Tego typu wydarzenia, organizowane w formie dostosowanej do specyfiki danej branży będą skorelowane z planowanymi w 2025 r.
Branże priorytetowe
Realizacja Programu Gospodarczego skupiona będzie w szczególności na branżach, które zostały zdefiniowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią. Należą do nich branże:
-
medyczna i farmaceutyczna
Pobierz raport dla branży
-
kosmetyczna
Pobierz raport dla branży
-
IT/Fintech
Pobierz raport dla branży
-
zielonych technologii, w tym wodorowa
Pobierz raport dla branży
-
rolno-spożywcza, w tym AgriTech
Pobierz raport dla branży
-
gamedev
Pobierz raport dla branży
5 powodów, dla których program gospodarczy stanowi kluczowy element udziału Polski w Expo
- wysoki potencjał współpracy gospodarczej, szczególnie w kontekście branż strategicznych dla Polski
- duże znaczenie gospodarcze regionu Kansai, którego PKB jest porównywalne do niektórych krajów europejskich i azjatyckich
- wysoki stopień industrializacji i rozwoju technologicznego przedsiębiorstw w regionie Kansai
- skala japońskiej gospodarki oraz liczna obecność japońskich przedsiębiorców w Polsce sprawia, że relacje handlowe i inwestycyjne są jednymi z najważniejszych obszarów współpracy
- szereg wspólnych wyzwań społecznych i geopolitycznych, dla których współpraca w dziedzinie gospodarki może przynieść obopólne korzyści pod względem bezpieczeństwa ekonomicznego