Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Polski sektor usług teleinformatycznych zwiększa swój udział w rynku
Expo 2020 Dubai impulsem do dalszego rozwoju
Na Expo 2020 Dubai Polska prezentuje potencjał eksportowy i inwestycyjny rodzimej branży IT i ICT. Firmy specjalizujące się w technologiach przetwarzania, gromadzenia i przesyłania informacji w formie elektronicznej są obecne w Pawilonie Polski od początku Wystawy Światowej. W nawiązywaniu kontaktów na rynkach Bliskiego Wschodu pomaga im Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która specjalnie na tę okazję przygotowała kompleksowy program gospodarczy składający się z kilkunastu inicjatyw.
Polska branża IT/ICT rośnie w siłę
Zapotrzebowanie na usługi oparte na technologiach informacyjno-telekomunikacyjnych w Polsce i na świecie systematycznie rośnie. Sprzedaż usług IT i ICT polskich firm w 2020 roku wyniosła ponad 37 mld zł. Za tą liczbą kryje się znaczący wzrost w stosunku do poprzednich lat. Na podstawie danych z GUS eksport w 2018 roku został oszacowany na łączną kwotę 18,3 mld zł i był dwukrotnie mniejszy, niż jest teraz. Warto wspomnieć, że wcześniej eksport z Polski obejmował głównie produkty cyfrowe. Obecnie firmy ze Stanów Zjednoczonych, Europy, czy Bliskiego Wschodu potrzebują znacznie szerszego wsparcia fachowców.
Potwierdzeniem rosnącego znaczenia sektora IT i ICT w Polsce są rankingi. W zestawieniu IMD World Digital Competitiveness Polska zajęła 32 miejsce. Za kryteria wyboru posłużyły: wiedza technologiczna, wykształcenie, kapitał inwestycyjny oraz umiejętności biznesowe.
Polskie firmy z sektora teleinformatycznego na Expo 2020 Dubai
Expo 2020 Dubai jest niepowtarzalną okazją do promocji technologii cyfrowych stosowanych przez polskie firmy. Na Wystawie Światowej najbardziej prężnie działające przedsiębiorstwa prezentują eksportowy i inwestycyjny potencjał swoich produktów i usług. Duże wsparcie daje im kompleksowy program gospodarczy przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. PAIH kładzie duży nacisk na wzmacnianie wizerunku firm z perspektywicznych branż: sprzętu medycznego, kosmetycznej, mody polskiej, meblarskiej, biotechnologii i farmaceutyków, czy usług prozdrowotnych. Na tej liście znajduje się także branża IT/ICT.
Polskie firmy z sektora informatycznego stanowią integralną część rodzimej prezentacji na Expo 2020 Dubai. Z ich dokonaniami i produktami można zapoznać się w strefie zwiedzania Pawilonu Polski „Poland. Spirit of ingenuity”. Jedną z nich jest Exatel – polski operator telekomunikacyjny i dostawca usług z zakresu cyberbezpieczeństwa. Firma znana jest z tego, że zarządza światłowodową siecią transmisji danych o długości ok. 20 tys. km. Pracuje w niej około 30 ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa oraz ma w swoim portfolio około 1080 klientów. Exatel brało udział w pierwszych w Europie publicznych testach technologii 5G. Ma też swój wkład w rozwiązania typu smart city w Przemyślu, czy autorski system Cyber Threat Intelligence.
Inną firmą, która prezentuje swój wkład w rozwój polskich technologii IT/ICT na Expo 2020 Dubai, jest CloudFerro. To czołowy europejski dostawca usług przetwarzania w chmurze, z powodzeniem działający w branży IT i telekomunikacji od ponad 20 lat. Specjalizuje się w wielkich zbiorach danych i współpracuje z ponad 40 instytucjami naukowymi i ośrodkami badawczymi w Europie. Należą do nich między innymi Europejska Agencja Kosmiczna oraz Europejskie Centrum Średnioterminowych Prognoz Pogody.
Polskie firmy w parku technologicznym Dubai Internet City
Polskie firmy z sektora IT i ICT za sprawą udziału w Expo 2020 Dubai poszukują nowych ścieżek rozwoju i biznesowych kontaktów. Niektóre z nich już zaznaczyły swoją obecność na lokalnych rynkach. Do polskich firm działających w Dubaju zalicza się Comarch, który ma swoje biuro w parku technologicznym Dubai Internet City. Ten globalny producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych oraz oprogramowania działa na rynku od 1993 roku i zrealizował do tej pory kilkadziesiąt tysięcy projektów w ponad 100 krajach. Sukcesy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich odnosi także Clipatize. Firma realizuje projekty z zakresu b2b content marketingu i lead generation. Współpracuje między innymi z Microsoftem, Emirates Group, czy Canonem. Do grona firm, które funkcjonują na rynku emirackim, zalicza się także spółka technologiczna Synerise. Otworzyła swój oddział w Dubaju w Centrum Technologicznym firmy Microsoft. Było to poprzedzone kilkumiesięczną pracą przedstawicieli Synerise w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i krajach ościennych podczas targów, konferencji i spotkań biznesowych. Plany ekspansji w regionie realizuje także SentiOne, które zajmuje się automatyzacją obsługi klienta oraz monitoringiem internetu i mediów społecznościowych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Wydarzeniem, które przyczyniło się do większego zainteresowania polskimi firmami z sektora IT i ICT na Bliskim Wschodzie, była wizyta przedstawicieli parku technologicznego Dubai Internet City w Polsce. W 2018 roku odbyły się spotkania biznesowe w Warszawie i Krakowie. Zorganizowało je biuro handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Dubaju. W obu wydarzeniach wzięło udział 200 firm.