Internacjonalizacja milowym krokiem w rozwoju firmy

Opublikiwano: 15 stycznia, 2022

Na Expo 2020 Dubai polscy przedsiębiorcy nawiązują nowe kontakty biznesowe

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na internacjonalizację swojej działalności. Wśród nich są producenci łodzi oraz jachtów, czy firmy z branży spożywczej, znajdujące się w ścisłej europejskiej czołówce. Na Expo 2020 Dubai Polska nawiązuje nowe kontakty biznesowe na rynkach Bliskiego Wschodu i Afryki. Pomaga w tym kompleksowy program gospodarczy przygotowany dla około 2500 polskich firm przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.

Internacjonalizacja sprawdza się niezależnie od wielkości prowadzonego biznesu: od małych, przez średnie, aż po duże firmy. Otwiera dostęp do nowych rynków, poprzez dywersyfikację minimalizuje ryzyko spadku sprzedaży i wzmacnia pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Do ekspansji warto się odpowiednio przygotować. W internacjonalizacji pomaga wiedza i doświadczenie ekspertów oraz fundusze unijne, z których polskie firmy chętnie korzystają.

W internacjonalizacji polskim firmom pomaga wiele instytucji państwowych i funduszy regionalnych. Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która odpowiada za udział naszego kraju na Expo 2020 Dubai jako swoją misję traktuje zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz wzrost dynamiki umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw.

Program gospodarczy na Expo 2020 Dubai otwiera polski biznes na świat

Na Expo 2020 Polska Agencja Inwestycji i Handlu we współpracy z Partnerami stworzyła pierwszy o takiej skali i wymiarze program gospodarczy złożony z kilkunastu inicjatyw. Pokazuje potencjał nowych rynków na Bliskim Wschodzie oraz wspiera polskie firmy w wymiarze promocyjnym, organizacyjnym i finansowym. Ważną częścią tej inicjatywy jest Program Partnerski, który stworzył wiele możliwości komercyjnej współpracy. Do tej pory umowy w ramach Programu Partnerskiego podpisano z 20 przedsiębiorstwami. Wśród nich jest LUG – jeden z międzynarodowych liderów innowacyjnych opraw i systemów oświetleniowych. Firma działa obecnie na 67 rynkach na świecie, zatrudnia 670 pracowników i ma 12 biur regionalnych w Polsce. LUG funkcjonuje na rynku od 1989 roku i planuje dalszą ekspansję, m.in. do Ameryki Południowej.

Wśród firm, których działalność wykracza poza polski rynek, znajduje się także Barwa System. To jeden z największych producentów materiałów wykończeniowych w Polsce. Firma działa od 1994 roku i dostarcza na rynek europejski ponad 200 000 m2 sufitów metalowych. Konsekwentnie korzystają z programów internacjonalizacji, m.in. Polskich Mostów Technologicznych. Z kolei Lubiana to nowoczesny producent porcelany, który działa od 1969 roku. Obecnie prowadzi sprzedaż w 40 krajach na całym świecie. Produkuje około 3 500 000 sztuk wyrobów miesięcznie oraz stale współpracuje ze studiami projektowymi w Niemczech i we Włoszech.

Programy internacjonalizacji

Go to Brand Expo 2020 daje polskim firmom możliwość uzyskania wsparcia finansowego na promocję marek produktowych, między innymi podczas targów branżowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich organizowanych przed i po zakończeniu Wystawy Światowej. Wydarzenia targowe w programie obejmują kilkanaście branż i innowacyjnych sektorów gospodarki. Ważną rolę w aktywacji przedsiębiorców na zagranicznych rynkach odgrywa także program Polskich Mostów Technologicznych, który jest realizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.

Celem projektu jest wspieranie innowacyjnych przedsiębiorstw w internacjonalizacji biznesu. Pomagają w tym usługi doradczo-szkoleniowe oraz wypracowana strategia ekspansji na wybrany rynek. Firmy w ramach projektu mogą otrzymać do 180 000 zł dofinansowania. Oprócz tego przedsiębiorcy poszukujący możliwości rozwoju na zagranicznych rynkach, mają możliwość wzięcia udziału w warsztatach, konsultacjach, zaczerpnąć praktycznej wiedzy o konkretnych destynacjach, a także otrzymać miejsce do pracy w jednym z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH-u. PMT dają wsparcie merytoryczne i logistyczne oraz pomagają w nawiązaniu kontaktów z potencjalnymi partnerami i inwestorami. Projekt Polskie Mosty Technologiczne współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest realizowany w latach 2018-2023.

Specjalne strefy ekonomiczne bezpieczną przystanią dla inwestorów

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna została uznana za najlepszą strefę ekonomiczną w Europie w latach 2015 - 2017 oraz w 2019 roku przez FDI Business Financial Times. Ponadto w tym samym rankingu została wyróżniona jako druga najlepsza strefa na świecie. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna jest liderem wśród polskich specjalnych stref ekonomicznych. Obecnie w KSSE działa 540 przedsiębiorstw, które łącznie zainwestowały około 44 mld złotych i stworzyły prawie 90 000 miejsc pracy. Przykładowe inwestycje w KSSE to Opel Manufacturing Poland, Isuzu Motors Polska oraz Electrolux.

Ładowanie ...