Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Innowacje sięgające gwiazd
Polski przemysł kosmiczny z misją na Expo 2020 w Dubaju
W polskim przemyśle kosmicznym dominują małe i średnie przedsiębiorstwa, a ważne centralne miejsce zajmują instytuty naukowe, które mogą się pochwalić doświadczeniem w badaniach kosmosu – w tym Marsa czy Słońca. Działanie branży wspiera Polska Strategia Kosmiczna, której treść w 2017 roku przyjęła Rada Ministrów. Dokument przedstawia strategię działań na lata 2017 – 2030 i wyznacza konkretne cele. Strategia zakłada, że polski sektor będzie konkurencyjny na rynku europejskim, a polska administracja publiczna wykorzysta dane satelitarne na potrzeby własnej działalności. Zyskają na tym także prywatne firmy. Będą eksportować swoje usługi na rynki zagraniczne oraz oferować je w kraju. Ważnym założeniem jest także zwiększenie bezpieczeństwa i obronności. Uzyskamy je poprzez dostęp do infrastruktury satelitarnej.
Sektor kosmiczny a projekty badawcze, fundusze i konkursy
O tym, jak ważnym i perspektywicznym dla Polski sektorem gospodarki jest przemysł kosmiczny, świadczy organizowany od 3 lat konkurs „Konstelacje ARP”. W tym roku laureatem plebiscytu organizowanego przez Agencję Rozwoju i Przemysłu została firma KP Labs z Gliwic, która do 2023 roku będzie chciała umieścić na orbicie własnego satelitę – Intuition-1. Krajowy przemysł kosmiczny rozwija się systematycznie. Dzieje się tak za sprawą udziału Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz dofinansowaniom z programów Komisji Europejskiej (Copernicus, Galileo). Placówki badawcze partycypują w funduszach Horyzont – także tym nowym, którego środki finansowe przeznaczone są na lata 2021 – 2027. Poprzez łączenie świata biznesu i nauki parasol ochronny nad całym sektorem rozkłada Polska Agencja Kosmiczna POLSA. Prowadzi projekty badawcze zgodne z założeniami Polskiej Strategii Kosmicznej, a także rozwija techniki satelitarne z pożytkiem dla branży rolniczej, transportowej i innych sektorów życia gospodarczego.
Expo 2020 w Dubaju będzie niepowtarzalną okazją do tego, by pokazać potencjał i osiągnięcia polskiego przemysłu kosmicznego. Za organizację naszego udziału w Wystawie Światowej odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu. PAIH przygotował bogaty Program Gospodarczy, który pomoże branży kosmicznej w eksporcie usług i przyciągnie do naszego kraju nowych inwestorów.
Aluminium i technologia druku 3D przyszłością przemysłu kosmicznego?
Areną prezentacji Polski na Expo 2020 będzie Pawilon Polski. W jego centrum znajduje się Polski Stół zbudowany ze 120 modułów wyfrezowanego i cenionego w krajach arabskich drewna. Instalacja zawiera w sobie także wyjątkowe moduły specjalne. To oryginalne, artystyczne obiekty wiodących polskich artystów i rzemieślników, specjalizujących się w tworzeniu w konkretnych materiałach lub za pomocą danej techniki. Autorem jednego z modułów jest firma z sektora kosmicznego – PIAP Space. Aluminiowy moduł Polskiego Stołu wykonano w technice druku 3D. Materiał ten jest powszechnie stosowany w przemyśle kosmicznym. Technologia druku 3D to z kolei proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. W zastosowaniach kosmicznych druk 3D z metalu dopiero wchodzi do użytku. O atrakcyjności tej technologii decyduje możliwość tworzenia struktur, które łączą lekkość z wytrzymałością. Działalność PIAP Space zapoczątkował zespół Instytutu PIAP. Firma rozwija technologie i produkty w zakresie urządzeń do integracji i testowania satelitów, aktywnego usuwania śmieci kosmicznych, obsługi satelitów na orbicie, interakcji człowiek-robot oraz systemów wizyjnych i mechanizmów.
PAIH wspiera potencjał inwestycyjny polskiego sektora kosmicznego
Przemysł kosmiczny, który jest napędzany rosnącymi potrzebami w zakresie badań przestrzeni pozaziemskiej, wymaga dynamicznego rozwoju najnowszych technologii. Polska branża kosmiczna chce współpracować z firmami zagranicznymi, aby w pełni rozwijać swój potencjał. Odpowiedzią na te wyzwania będzie seminarium gospodarcze „Innowacje i trendy w sektorze kosmicznym i lotniczym”, za którego organizację odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Celem planowanego wydarzenia jest przedstawienie możliwości rozwoju w Polsce poprzez bezpośrednie inwestycje zagraniczne lub współpracę z polskimi instytucjami naukowymi i instytutami technologicznymi. Seminarium odbędzie się 27 października 2021 r. w Dubaju i można będzie wziąć w nim udział także zdalnie przez aplikację.
Expo 2020 potrwa do 31 marca 2022 r. Hasłem przewodnim przełożonego o rok z powodu pandemii COVID-19 Expo 2020 jest "Connecting Minds, Creating the Future – Łącząc umysły, tworzymy przyszłość". Organizatorzy pierwszej Wystawy Światowej w kraju arabskim zachęcają do wspólnego działania i dialogu.