Polskie firmy z branży motoryzacyjnej otwierają się na Afrykę

Opublikiwano: 23 marca, 2022

Już teraz podpisują umowy o wartości nawet 100 mln USD

Polska umacnia swoją pozycję w branży motoryzacyjnej i zwiększa swój potencjał rozwojowy. Świadczy o tym fakt, że jest jednym z liderów w produkcji akumulatorów litowo-jonowych – tylko w samym 2020 roku wartość eksportu baterii samochodowych wyniosła łącznie 4 mld euro.

Polska umacnia swoją pozycję w branży motoryzacyjnej i zwiększa swój potencjał rozwojowy. Świadczy o tym fakt, że jest jednym z liderów w produkcji akumulatorów litowo-jonowych – tylko w samym 2020 roku wartość eksportu baterii samochodowych wyniosła łącznie 4 mld euro. W znacznym stopniu przyczynił się do tego wzrost produkcji samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz rozbudowa istniejących fabryk. Polskie firmy z sektora motoryzacyjnego coraz wyraźniej zwiększają obecność na nowych rynkach – w tym także afrykańskich. Okazją do wzmocnienia pozycji w tym rejonie świata jest udział Polski na Expo 2020 Dubai.

Polska znajduje się w czołówce branży motoryzacyjnej, a sprzyja temu strategiczna lokalizacja, wykwalifikowani pracownicy oraz bezpieczne otoczenie biznesowe. Jedną z firm, która z powodzeniem funkcjonuje i rozwija się w Afryce, jest Wielton. Należy ona do ścisłego grona największych producentów przyczep, naczep i zabudów samochodowych. W Europie znajduje się pod tym względem na trzecim miejscu. Firma powstała w 1996 roku, ma 7 lokalnych marek i 600 punktów serwisowych. Jej unikalny model biznesowy globalnego działania opiera się na silnych, lokalnych markach. W 2017 roku w Abidżanie utworzono spółkę Wielton Africa, która inwestuje w rozwój nowych produktów na rynkach afrykańskich. Początkowo firma skupiała się w swoich działaniach biznesowych na Afryce Zachodniej, ale jest też już obecna w Afryce Wschodniej, Centralnej oraz w wybranych krajach Magrebu. W 2021 roku Wielton podpisał wieloletni kontrakt na wyroby, które dostarczy do Mali oraz Wybrzeża Kości Słoniowej o wartości 3,3 mln euro.
Kolejną marką, która odnosi sukcesy na Czarnym Lądzie, jest Ursus. To największy polski producent maszyn rolniczych, ciągników, czy traktorów. Jego produkty już od wielu lat docierają do klientów w kraju, ale też do Czech, Belgii, Holandii czy Pakistanu. Ursus coraz wyraźniej rozwija swoją działalność w krajach afrykańskich i znajduje się w czołówce polskich eksporterów na ten kontynent. W 2013 r. – w ramach umowy pomiędzy rządami Polski i Etiopii – Ursus zawarł kontrakt na dostawę 3000 ciągników wraz z wyposażeniem centrów serwisowych i dostawą części zamiennych do maszyn rolniczych. W 2015 roku polska firma podjęła z kolei współpracę z Ethiopian Sugar Corporation, dostarczając sprzęt do transportu trzciny cukrowej. W tym samym czasie Ursus zawarł także kontrakt na dostawę 2400 ciągników w Tanzanii. Największym dotychczasowym sukcesem było jednak podpisanie umowy z firmą Industrial Development Corporation o łącznej wartości 100 mln USD na dostawę ciągników i maszyn rolniczych wraz z oprzyrządowaniem i częściami zamiennymi. Kontrakt obejmuje także uruchomienie montowni oraz stworzenie centrów serwisowych na terenie Zambii.

Udział Polski w Wystawie Światowej w Dubaju stwarza szerokie możliwości w pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych. Dużym zainteresowaniem rodzimych przedsiębiorców cieszą się rynki Bliskiego Wschodu. Dla wielu z nich nie mniej ważne są jednak kraje afrykańskie. Dubaj jest światowym ośrodkiem biznesu, który umożliwia kontakt z kontrahentami z krajów z Czarnego Lądu. W ramach programu gospodarczego przygotowanego przez PAIH na Expo 2020 Dubai odbyły się webinaria przybliżające polskim przedsiębiorcom rynki afrykańskie (Kenia – 14 października 2021, RPA – 6 października 2021, Nigeria – 21 września 2021). Na spotkaniach dyskutowano na temat tego, jaką strategię przyjąć w ekspansji działalności gospodarczej. Omawiano też tematy związane z kanałami dystrybucji, logistyką oraz budowaniem długoterminowych relacji biznesowych. Webinaria były także źródłem informacji o sektorach, w których polskie firmy odnoszą sukcesy na rynkach afrykańskich oraz tych branżach, które stwarzają perspektywy na rozwój.

Wiedzę przekazaną w trakcie webinariów będzie można zastosować w praktyce na zbliżającym się dużymi krokami Polsko-Afrykańskim Forum Gospodarczym (28 marca 2022 roku). W ramach tego wydarzenia odbędą się spotkania biznesowe i panele dyskusyjne o branży spożywczej, transporcie i infrastrukturze, zielonych technologiach oraz ochronie zdrowia i nowych rozwiązaniach w medycynie. Udział w forum jest bezpłatny i możliwy zarówno onsite, jak i online.

Ładowanie ...