Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Murale Expo w Łodzi, Katowicach i Warszawie
Mówi się, że niemal każdego dnia gdzieś w Polsce powstaje przynajmniej jeden mural. To dobry przykład polskiej kreatywności i pasji do sztuki. Podczas Expo 2020 Dubai prezentujemy Polskę i nasze wartości. W Polsce chcemy szerzyć ideę Wystaw Światowych i promować temat „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”. Z tej okazji wspólnie ze wspaniałymi artystami i ilustratorami tworzymy wyjątkowe murale w trzech polskich miastach - Łodzi, Katowicach i Warszawie.
Ola Koleśniak, ilustratorka, twórczyni projektu muralu Expo w Warszawie
„Murale mają na celu promocję udziału Polski w Expo 2020 Dubai. Każdy z nich stworzony jest w unikalnym stylu, pokazujemy, że Polska jest pełna różnorodności, sztuki oraz kreatywności, docieramy do świadomości ludzi w oryginalny i przykuwający uwagę sposób. Pawilon Polski na Expo to efekt pracy wielu zdolnych artystów, chcących zaangażować się w zmiany oraz kształtować przyszłość. Cieszę się, że dzięki temu, czym się zajmuję, dzięki ilustracji, też mam okazję się do tego przyczynić i być częścią czegoś większego.”
Patryk Hardziej, ilustrator, projektant grafik, wykładowca akademicki, twórca projektu muralu Expo w Katowicach
„Każdy projekt to nowe wyzwanie, tak było także w tym przypadku. Najpierw zastanowiłem się co jest w Polce wartościowe, ale także powszechne i padło na naturę. Ilustracja jest autorską analizą dobrze znanych symboli połączonych z trójkątami, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się abstrakcyjnie ułożonymi kształtami, jeżeli jednak znamy fasadę Pawilonu Polski na Expo, znajdziemy asocjacje.”
Adam Quest, ilustrator, twórca projektu muralu Expo w Łodzi
„Realizacja projektu Expo 2020 Dubai jest swoistym wyróżnieniem oraz kolejnym zwieńczeniem mojej twórczości. Jest niejako spełnieniem marzeń wielu artystów. Każdy z nas pragnie trafić ze swoim przekazem do jak najszerszego grona odbiorców. W tym przypadku nie dość, że powyższy plan spełniony jest w 100%, to sam przekaz, jakim jest promowanie Polski na arenie międzynarodowej dodaje owemu, jeszcze większej wartości.
Głównym zadaniem, zaprojektowanego przeze mnie muralu, jest ukazanie Polski, Łodzi jako miejsca dynamicznego, gdzie zmiany są częścią naszego codziennego krajobrazu. Lódź, podobnie jak większość polskich miast, kojarzona jest z szarą zwartą zabudową tzw. betonozą, często mocno zakotwiczoną w architekturze PRL-u. Natomiast teraźniejszość, całkowicie owemu zaprzecza. Miasta stają się zielone, ponownie łącząc człowieka z naturą. Zaproponowana ilustracja pokazuje ową renaturyzację, gdzie miasto poza cegłą, asfaltem i cementem jest swoistym siedliskiem fauny i flory. Nieprzypadkowo na ilustracji pojawia się brama Manufaktury. Jej otwarta część pokazuje gotowość metropolii na powrót do korzeni, wspomnianej wcześniej renaturyzacji. Natomiast sadzenie drzewa, jest symbolem chęci pozostawienia kolejnemu pokoleniu, miejsca / planety przyjaznej życiu.”
Marcin Budziński, dyrektor kreatywny WAKEUPTIME, koordynator i wykonawca murali Expo
„Udział w promowaniu Polski na arenie międzynarodowej, podczas Wystawy Światowej Expo 2020 Dubai to dla mnie duże wyróżnienie, a zarazem wielka frajda. Nie zawsze mam do czynienia z tematami tak ciekawymi i tak fajnymi projektami, które niejako sam mogę zainicjować. Na pewno największe wyzwanie stanowiła koordynacja całego procesu: dobór artystów, stworzenie i trzymanie się briefu kreatywnego, a zarazem pogodzenie go z wytycznymi urzędów miast, następnie masa wyzwań związanych z logistyką i pogodą. Malowanie zostaje na koniec – to już sama przyjemność.
W Polsce obecnie chyba codziennie powstaje jakiś mural. Zdarzają się rzeczy słabe, ale też naprawdę epickie. Cieszę się, że ludzie doceniają tę formę sztuki. Rzecz namalowana w wielkim formacie często budzi podziw i respekt lokalnej społeczności, niezależnie czy jest to miasto czy wieś. Nawet w przypadku malowanych kampanii reklamowych - kreacje malowane wyglądają lepiej i mają więcej klasy niż zwykłe banery reklamowe.”
Podczas procesu twórczego, artyści zostali poproszeni o zwrócenie uwagi na następujące wytyczne dotyczące ich projektów i uwzględnienie takich aspektów jak: promocja Polski na Expo 2020 Dubai oraz samego wydarzenia; nawiązania do ekspozycji wewnętrznej, estetyki i architektury Pawilonu Polski; ujęcia w ciekawy sposób motto polskiego udziału w Expo – „Polska. Kreatywność inspirowana naturą”. Warunkiem akceptacji projektów, było ich odpowiednie „wpisywanie się” w przestrzeń miejską, nie naruszając jej pierwotnej estetyki. Bardzo ważne było również pokazanie związków między Polską a Bliskim Wschodem zgodnie z tematem Expo 2020 Dubai – „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”.
Aby zadbać o środowisko i klimat w miastach, przy tworzeniu murali użyto farb pochłaniających smog.
Specjalne podziękowania dla wszystkich artystów i przedstawicieli władz miast Łodzi, Katowic i Warszawy za zaangażowanie w projekt.