Współpraca z uczelniami i promocja polskiej nauki na Expo 2025

Hasło przewodnie Expo 2025 - „Projektowanie przyszłego społeczeństwa dla naszego życia” - podkreśla znaczenie innowacji i współpracy międzynarodowej w kształtowaniu lepszej przyszłości. W Wystawie Światowej w Osace bierze udział trzynaście polskich szkół wyższych, które wraz z Polską Akademią Nauk prezentują w Japonii osiągnięcia naukowe i edukacyjne.
Za przygotowanie programu promocji polskiej nauki na Expo 2025 w Osace, Kansai odpowiada Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA) wraz
z Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej. W tym celu uruchomiono specjalny program „Kierunek EXPO”, wzmacniający międzynarodową pozycję polskiego szkolnictwa wyższego poprzez inicjowanie współpracy, prezentacje innowacyjnych projektów i działania edukacyjne w Japonii.
Spośród 22 zgłoszeń wybrano 15 projektów na łączną sumę prawie 5 mln zł. Polską naukę na Expo reprezentują: Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Gdański Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Śląski, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Warszawski, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Wrocławska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego. Ponadto na Wystawie Światowej prezentowane są również projekty Polskiej Akademii Nauk.
Prezentacja osiągnięć i oferta naukowa Polski podczas Expo 2025
Podczas Dni Polskiej Nauki i Edukacji szkoły wyższe wraz z instytucjami badawczymi i organizacjami edukacyjnymi zaprezentowały swój dorobek naukowy, m.in. osiągnięcia w dziedzinach robotyki, czystych technologii energetycznych i cyfrowego zdrowia. Zwiedzający ekspozycję mogli się zapoznać z polskimi pomysłami na nowoczesne podejście do kształcenia oraz z propozycjami odpowiedzi na najważniejsze wyzwania współczesnego świata, takie jak zrównoważony rozwój, technologie przyszłości czy osiągnięcia kobiet w nauce.
Podczas Dnia Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) 23 kwietnia 2025 r. przedstawiciele SGGW w Warszawie, Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zaprezentowali przykłady wspólnych, polsko-japońskich projektów badawczych, m.in. rezultaty 20-letniej współpracy akademickiej AGH z Shibaura Institute of Technology. W seminarium zorganizowanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA) przy współudziale Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW uczestniczyło ponad 20 przedstawicieli japońskich uczelni, think-tanków oraz środowisk dyplomatycznych.
Uczelnie biorące udział w programie polskiej obecności na Expo 2025 przedstawiają swoje dokonania przekrojowo, w różnych dziedzinach: nie tylko w obszarze nauk inżynieryjnych, ale też medycznych i społecznych. Projekty uczelni artystycznych związane są głównie z prezentacją twórczości i postaci Fryderyka Chopina, który w symboliczny sposób wprowadza zwiedzających w polską kulturę.




Fortepian dekafoniczny i projekt „Szyfrodziewczyny”
Ważnym wydarzeniem w ramach Dni Polskiej Nauki i Edukacji był wyjątkowy koncert pianisty jazzowego Leszka Możdżera w Higashiosaka Cultural Creation Hall w Osace. Artysta zagrał na dwóch fortepianach, z których jeden jest instrumentem unikalnym na skalę światową, opracowanym na podstawie pomysłu i zamówienia artysty przez naukowców z Polskiej Akademii Nauk. To tzw. fortepian dekafoniczny, oparty na dziesięciotonowej skali oktaw zamiast klasycznych dwunastu. Niezwykły koncert Leszka Możdżera podczas Expo 2025 w Osace wykroczył poza ramy zwykłego występu, łącząc naukę, sztukę i emocje.
Atrakcyjny program miał również Polski Dzień Kobiet w Nauce 25 kwietnia. Uczestnicy wydarzenia mieli okazję obejrzeć m.in. cyfrową wystawę w języku angielskim i japońskim „A Continous Thread: Maria Skłodowska-Curie 1867-1934”. W ramach konferencji z udziałem naukowców z Polski, Japonii, Izraela i Francji przeprowadzono panele dyskusyjne: „Kobiety Liderki Świata Nauki” oraz „Ikony nauki ̶ Rozmowy wokół „Listów: Maria Skłodowska-Curie/Albert Einstein”.
W Pawilonie Kobiet na Expo 2025 odbyła się prezentacja projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szyfrodziewczyny”, opowiadającego historie kobiet z całego świata zaangażowanych w działalność wywiadowczą.
Polscy studenci i japońskie uczelnie w Pawilonie Polski na Expo 2025
Ważnym obszarem współpracy z polskimi uczelniami w programie polskiej obecności na Expo 2025 jest udział 48 studentów i studentek Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Pracując w Pawilonie Polski, pomagają w pokazywaniu zwiedzającym tego, co polska nauka ma najlepszego do zaoferowania Japonii i światu. Udział w Expo 2025 w Osace umożliwia im podniesienie poziomu umiejętności językowych, zdobycie unikalnego doświadczenia w środowisku wielokulturowym, zebranie ciekawych pomysłów na prace naukowe i… przeżycie wspaniałej przygody.
W wydarzeniach dotyczących nauki i edukacji uczestniczyło 20 wiodących uczelni japońskich, m.in. University of Tokyo, Waseda University, Osaka University, Ritsumeikan Asia Pacific University oraz znany think tank International Research Center for Japanese Studies. Ze strony polskiej wzięli udział m.in. rektorzy uczelni i osoby odpowiedzialne za współpracę międzynarodową. Na Dni Polskiej Nauki i Edukacji z oficjalną wizytą przybyły Minister Edukacji Barbara Nowacka oraz Wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Maria Mrówczyńska.
Promocja polskiej nauki na Expo 2025 w Osace przynosi wymierne, długofalowe korzyści. Dla środowiska akademickiego to szansa na testowanie nowych rozwiązań w praktyce, zdobycie prestiżowych kontaktów oraz podniesienie renomy instytucji. Przyczynia się też do zacieśnienia relacji między polskim i japońskim sektorem edukacji a przemysłem.


