Ponad 1,5 miliona gości i 1000 wydarzeń. Podsumowanie udziału Polski na Expo 2020 Dubai

Opublikiwano: 21 kwietnia, 2022

31 marca 2022 roku zakończyła się Wystawa Światowa w Dubaju. Polska przez pół roku prezentowała największe osiągnięcia, a przedsiębiorcy nawiązywali nowe kontakty biznesowe. Odwiedzający z całego świata poznawali kulturę, bogactwo natury, a także nowe technologie i tradycję Polski.

Podsumowanie udziału Polski na Expo 2020
Podsumowanie udziału Polski na Expo 2020
Pawilon Polski była areną około 1000 wydarzeń: recitali chopinowskich, warsztatów edukacyjnych, seminariów biznesowych, czy pokazów mody. W trakcie sześciu miesięcy odbyło się łącznie 20 wystaw czasowych przygotowanych przez regiony i instytucje. Polska zorganizowała także 2 międzynarodowe fora gospodarcze, w których wzięło udział łącznie ponad 1200 uczestników.

Materiały prasowe

  • Hasłem przewodnim udziału Polski w Expo 2020 Dubai było „Poland. Creativity inspired by nature” („Polska. Kreatywność inspirowana naturą”)
  • Najważniejszymi wydarzeniami zorganizowanymi przez Polskę na Expo 2020 Dubai były: Święto Niepodległości (11 listopada 2021 r.), Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze (6 grudnia 2021 r.), Dzień Polski (7 grudnia 2021 r.) oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze (28 marca 2022 )
  • Około 2500 polskich firm skorzystało z szerokich możliwości rozwoju na nowych rynkach, jakie dał im kompleksowy program gospodarczy przygotowany na Expo 2020 Dubai. Wśród kilkunastu inicjatyw o charakterze biznesowym znalazły się m.in. program Go to Brand, seminaria, webinaria oraz udział w targach branżowych
  • W ramach Programu Partnerskiego nawiązano współpracę z 33 polskimi firmami. Przedsiębiorcy, którzy się do niego zakwalifikowali, zapewnili na Wystawie Światowej elementy wyposażenia Pawilonu Polski oraz organizowali wydarzenia kulturalne, biznesowe, czy edukacyjne
  • Pawilon Polski zdobył uznanie Biura Wystaw Światowych. Został wyróżniony srebrną nagrodą za aranżację wnętrz w kategorii pawilonów średniej wielkości
  • Organizatorem udziału Polski w Expo 2020 Dubai oraz całego programu gospodarczego była Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a partnerami strategicznymi - PKN ORLEN Bank Gospodarstwa Krajowego BGK i PLL LOT

Od 1 października 2021 roku na Expo 2020 Dubai miejscem stałej ekspozycji, wystaw czasowych i większości wydarzeń związanych z naszym krajem był Pawilon Polski. W trakcie Wystawy Światowej goście mogli poznawać polską naturę, kulturę oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne, a także brać udział w pokazach mody, warsztatach edukacyjnych i naukowych czy koncertach. Półroczny udział Polski na Expo 2020 Dubai przyniósł dużo sukcesów, promował kraj na arenie międzynarodowej oraz umożliwił polskim przedsiębiorcom nawiązanie kontaktów z kontrahentami z różnych stron świata.

Cieszę się, że w ciągu sześciu miesięcy naszej obecności na Expo w Dubaju Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,5 miliona osób z całego świata. Celem naszego udziału w Wystawie Światowej było zaprezentowanie Polski, w wymiarze społeczno-kulturalnym i przede wszystkim innowacyjnym i biznesowym, na arenie międzynarodowej. Ogromne znaczenie miało dla nas wzmocnienie istniejących i nawiązanie  nowych relacji gospodarczych z krajami z regionu Afryki Bliskiego Wschodu. Mam nadzieję, że efektem naszego udziału w Expo będzie  także wzrost wymiany handlowej z państwami regionu, a także przyciągniecie nowych inwestycji do Polski - powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Grzegorz Piechowiak.

Udział Polski w Expo 2020 Dubai miał kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoją działalność na zagranicznych rynkach. Wiedzieliśmy o tym, że Wystawa Światowa będzie niepowtarzalną okazją na nawiązanie kontaktów z partnerami z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, a także innych rejonów świata. Dlatego przygotowaliśmy komplementarny program aktywizujący przedstawicieli polskich firm z perspektywicznych i innowacyjnych branż. Jego ukoronowaniem były fora gospodarcze, które zgromadziły łącznie ponad 1200 uczestników. Cieszę się, że te wydarzenia odbiły się tak szerokim echem i przełożyły się na wymierne efekty dla naszych przedsiębiorców - powiedział Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Krzysztof Drynda.

To dla nas duże wyróżnienie, że w przeciągu pół roku Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,5 miliona gości z całego świata. Był naszą wizytówką, architektonicznym dziełem sztuki oraz areną uniwersalnej opowieści o Polsce. Dlatego tym bardziej cieszę się, że został wyróżniony przez najważniejsze gremia decyzyjne i zdobył uznanie Biura Wystaw Światowych. Nagrody za aranżację wnętrz i architekturę są niezwykle istotne. Ale ogromne znaczenie ma dla nas także to, że Pawilon Polski podbił serca ludzi. Dużą w tym rolę odegrali nasi gospodarze, czyli studenci pięciu polskich uczelni oraz partnerzy. To także dzięki nim Polska osiągnęła tak duży sukces na Wystawie Światowej w Dubaju – powiedział Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 Dubai, Adrian Malinowski.

Od początku Wystawy Światowej Pawilon Polski cieszył się dużą popularnością wśród zwiedzających i budził duże zainteresowanie w mediach. „The National” w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wyróżniło go jako jeden z 17 najlepszych pawilonów na Expo 2020 Dubai. Otrzymał także nagrodę „The Best Large Pavilion” w konkursie World Expo Awards organizowanym przez EXHIBITOR Magazine. Tuż przed zakończeniem Wystawy Światowej przyznano mu także srebrną nagrodę za aranżację wnętrz w kategorii pawilonów średniej wielkości. To prestiżowe wyróżnienie ogłosiło Biuro Wystaw Światowych. Nagrodę przyznano 30 marca 2022 roku podczas „BIE Day Awards Ceremony”.

Architektura budynku wyróżniała się otwartą, rozrastającą się ku górze, modułową strukturą. Główną inspiracją do jego powstania była różnorodność polskich krajobrazów i bogactwo natury. Budynek zajął powierzchnię ponad 2000 m2, a jego głównym budulcem było certyfikowane drewno – surowiec rzadki i bardzo doceniany w krajach arabskich. Na zewnątrz Pawilonu Polski uwagę przykuwała rzeźba kinetyczna symbolizująca stado migrujących ptaków, z kolei w środku centralnym punktem i miejscem spotkań była interaktywna instalacja „Polski Stół” - stworzona z ponad 120 modułów drewnianych i oryginalnych modułów artystycznych wiodących polskich artystów i rzemieślników.

Na Expo 2020 Dubai projekt oraz koncepcję architektoniczno-tematyczną Pawilonu Polski przygotowała pracownia WXCA wraz ze studiem Bellprat Partner. Szczegółową koncepcję narracji ekspozycji oraz produkcję wszystkich materiałów multimedialnych przygotowało konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart, które stworzyło także koncept „Polskiego Stołu” i strefy zwiedzania „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski było konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.

Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze

Na Wystawie Światowej w Dubaju Polska aktywnie promowała przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoją działalność na nowych rynkach. Jedną z najlepszych okazji na nawiązanie kontaktów z potencjalnymi kontrahentami było Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze - jedno z dwóch najważniejszych międzynarodowych wydarzeń biznesowych zorganizowanych przez Polskę na Expo 2020 Dubai. Wzięło w nim udział stacjonarnie około 650 uczestników z Polski i Bliskiego Wschodu – przedstawicieli władz, instytucji oraz biznesu. W ramach tego wydarzenia odbył się szereg paneli tematycznych o potencjale eksportowym w zakresie zielonej energii, gospodarki cyfrowej, sztuki użytkowej i bezpieczeństwa żywności. Równolegle przeprowadzono dyskusje o infrastrukturze przyszłości oraz formach i sposobach inwestycji w Polsce. Ważnym elementem programu Forum Gospodarczego była sesja plenarno-traktatowa. W jej trakcie podpisano szereg ważnych, dwustronnych umów. PAIH zawarł porozumienie z DMCC – strefą wolnego handlu w Dubaju. Z kolei KUKE i ECI podpisały umowę o wsparciu kredytowym krajowych eksporterów. A Krajowa Izba Gospodarcza i Federacja Przemysłowo-Handlowa ZEA zacieśniły współpracę poprzez utworzenie Emiracko-Polskiej Rady Biznesu.

Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze

Drugim najważniejszym wydarzeniem biznesowym zorganizowanym przez Polskę podczas Expo 2020 Dubai było Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze. Odbyło się 28 marca 2022 roku i zgromadziło łącznie 400 uczestników. Goście wydarzenia odbyli szereg spotkań biznesowych oraz wzięli udział w pięciu panelach dyskusyjnych. W Forum uczestniczyli przedsiębiorcy i przedstawicieli instytucji publicznych z 40 państw, w tym z 27 państw afrykańskich, m.in. z Nigerii, Maroka, Egiptu, Ghany, Beninu i Republiki Południowej Afryki. Panele dyskusyjne dotyczyły branży spożywczej, transportu i infrastruktury, zielonych technologii, ochrony zdrowia i nowych rozwiązań w medycynie oraz instrumentów wsparcia dla przedsiębiorców. Dzięki temu polscy przedsiębiorcy dowiedzieli się, jakie są możliwości współpracy z kontrahentami z krajów afrykańskich i poznali najbardziej perspektywiczne branże. Dodatkowo przedstawiciele Centrum Inwestycji PAIH promowali Polskę jako bezpieczny kierunek do ekspansji biznesu i inwestowania.

Program gospodarczy na Expo 2020 Dubai

Na Expo 2020 Polska Agencja Inwestycji i Handlu we współpracy z Partnerami zrealizowała program gospodarczy, na który złożyło się łącznie kilkanaście różnych inicjatyw. Głównym celem było wsparcie przedsiębiorców w ekspansji biznesu na rynkach Bliskiego Wschodu i Afryki oraz pokazanie potencjału, jaki stwarzają te regiony świata.

Jeszcze przed rozpoczęciem Expo odbył się cykl webinariów gospodarczych umożliwiających lepsze poznanie specyfiki rynków arabskich i afrykańskich i przygotowanie do misji wyjazdowych na targi branżowe organizowane przed lub w trakcie Wystawy Światowej. W 12 spotkaniach wzięło udział blisko 700 uczestników.

W ramach Programu Partnerskiego nawiązano współpracę z 33 polskimi firmami. Przedsiębiorcy zapewnili na Wystawie Światowej elementy wyposażenia Pawilonu Polski oraz zorganizowali wydarzenia kulturalne, biznesowe, czy edukacyjne.

Partnerami Strategicznymi Pawilonu Polski byli: PKN ORLEN, Bank Gospodarstwa Krajowego BGK oraz PLL LOT.

Partnerami Pawilonu Polski byli: LUMI CHEM SP.Z O.O., M Sp. z o.o. (MUSICON), LUG LIGHT FACTORY SP. Z O.O., Szkilnik Design Konrad Szkilnik, Skriware Sp. z o. o., NOVUM Sp. z o. o., Barwa System Sp. z o. o., STARGUM Stankiewicz Sp. z o. o., Bogutti Sp. z o. o., Garden Spot Sp. z o.o., Zakłady Porcelany Stołowej „LUBIANA” S.A., Kolglass Hurt Import Export Ryszard Kolat, Zakładami Ceramicznymi „BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o., Manuscriptum sp. z o.o., REMI s.c. (KORBO), MTM Industries Sp. z o.o., MARLU Sp. z o.o, RUNVIDO Sp. z o.o., MLID Sp. z o.o. (La Tezza), Tiku Tiku Design – Monika Barańska, Glassweare Studio s.c., BAROMEDICAL Sp. z o.o., MIRACULUM S.A., Woobiboo Piotr Podbielski, IWONA HUZIOR HUZIOR GALERIA, AVOCADO Pracownia twórcza – Martyna Lewandowska, Affect Sp. z o. o., POCA & POCA (Koncept Szwalnia Sp. z o.o.), Pracownia OOP Sp. z o.o., New Media VR.

Program Go to Brand Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości był kolejną inicjatywą realizowaną w ramach kompleksowego programu gospodarczego na Expo 2020 Dubai. Dzięki niemu przedsiębiorcy uzyskali wsparcie finansowe na promocję podczas targów branżowych towarzyszących Wystawie Światowej w Dubaju (m.in. Gulfood, Arab Health, czy Bride Show). Dofinansowanie w dwóch edycjach konkursu otrzymało blisko 300 polskich firm.

Polscy przedsiębiorcy aktywnie uczestniczyli w targach branżowych. W Dubaju pod koniec stycznia odbyły się bardzo ważne targi Arab Health, w których wzięło udział około 80 firm z Polski, a w pierwszej połowie lutego targi Gulfood, w których wzięło udział około 50 firm z Polski. Na obu wydarzeniach zorganizowane były stoiska narodowe. W październiku odbył się GITEX Technology Week, jedne z największych i najbardziej prestiżowych na świecie targów prezentujących innowacje oraz najciekawsze rozwiązania z obszaru nowych technologii, IT i elektroniki. Wzięło w nich udział 116 polskich firm i była to największa narodowa reprezentacja.

Pawilon Polski był miejscem organizacji ponad 20 konferencji i seminariów biznesowych. Organizowane były bezpośrednio przez PAIH, ale także przez regiony, firmy partnerskie i międzynarodowe organizacje w ramach współpracy z Pawilonem Polski. Można do nich zaliczyć m.in. seminarium biznesowe „Green Investments and Global Climate Challenges” poświęcone zielonym technologiom; seminarium “Innovations and trends in the space industry”, podczas którego zaprezentować mogły się polskie firmy reprezentujące branżę kosmiczną; seminarium “Smart cities. Solutions for the future”, podczas którego zaprezentowały się polskie firmy oferujące innowacyjne technologie (m.in. Ekoenergetyka, Triggo, LUG Light Factory);  seminarium “EduTech made in Poland. Trends and innovations” – prezentujące polskie innowacje i trendy w obszarze rozwiązań EduTech (wzięli w nim udział przedstawiciele firm Musicon, Skriware, Tiku Tiku Design); „Spotkanie z polskim gamedev’em” – otwarta prezentacja, która miała na celu przedstawienie polskiej branży gier (w spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Fundacji Indie Games Polska oraz CD Projekt Red).

Każdego dnia zespół ekspertów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wspierał polskie firmy w budowaniu relacji biznesowych, a także przybliżał możliwości inwestycyjne zagranicznym gościom biznesowym. Zainicjowanych zostało ponad 750 kontaktów biznesowych. W Pawilonie Polski regularnie odbywały się spotkania z potencjalnymi inwestorami z krajów GCC, zainteresowanymi projektami w sektorze ICT, FinTech, hotelarstwa, OZE, AgroTech. Podobne rozmowy toczyły się podczas targów branżowych, które odbywały się równolegle do Expo 2020 Dubai. Od początku Expo udało nawiązać się i ugruntować relacje z instytucjami, agencjami rządowymi, izbami handlowymi, m.in.: Abu Dhabi Agriculture and Food Security Authority, United Arab Emirates, KDIPA Kuwejt, CEPICI - Ivory Coast, Liban - Chamber of Commerce Industry & Agriculture, Pan African Chamber of Commerce and Industry, Albanian Investment Development Agency, Indie - Federation of Indian Chambers of Commerce & Industry, Business France, Economic Development Board Bahrain, Bahrain Chamber of Commerce.

Wystawy czasowe w Pawilonie Polski i regionalne programy gospodarcze 

Polskie regiony  pochwalić się mogą bogatymi tradycjami, kulturą, kulinariami i historią. Na Expo 2020 Dubai Pawilon Polski był miejscem wystaw stałych i czasowych, które przybliżyły ich różnorodność. Wystawy czasowe zorganizowały polskie instytucje oraz urzędy marszałkowskie. Prezentacjom regionalnym w strefie wystaw czasowych Pawilonu Polski, towarzyszyły również wydarzenia artystyczne i kulturalne, a także konferencje biznesowe oraz misje przedsiębiorców.

W przeciągu pół roku odbyło się 19 misji gospodarczych przedsiębiorstw z branż: IT/ICT, przemysłu kosmicznego, cyberbezpieczeństwa, systemów bezzałogowych, tworzyw sztucznych, medycznej, przemysłu spożywczego, jachtowej, meblarskiej, tekstylnej, produkcji narzędzi, lotniczej oraz kosmetycznej. W misjach uczestniczyło łącznie 169 przedsiębiorców.

Regiony zorganizowały ponadto 15 konferencji, w tym 12 w Pawilonie Polski, w których wzięło udział łącznie 770 osób, w tym 330 przedsiębiorców zagranicznych.

Program regionalnych wystaw czasowych rozpoczęło województwo podlaskie wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska. Centralnym elementem ekspozycji „Xylopolis. Miasto zasilane naturą” (01.10. – 24.10.2021 r.) był monumentalny obraz o powierzchni niemal 46 m2 autorstwa jednego z najważniejszych współczesnych malarzy - Leona Tarasewicza. Dzieło powstało w wyniku inspiracji podlaskimi krajobrazami i nawiązało do hasła przewodniego Pawilonu Polski na Expo 2020 Dubai – „Polska. Kreatywność inspirowana naturą”. Wystawa promowała naturalne zasoby województwa podlaskiego oraz wizję inteligentnego miasta przyszłości Xylopolis, łączącego naukę, kulturę i sztukę.

W listopadzie 2021 r. dyrektor banku Emirates Islamic z Dubaju, złożył rewizytę i spotkał się z przedstawicielami Podlaskiego Klubu Biznesu w Białymstoku.

Pod koniec października w miejsce ekspozycji województwa podlaskiego pojawiła się wystawa czasowa Polskiej Agencji Kosmicznej (25-30.10. i 11-17.11.2021). Jej głównym punktem odniesienia był obiekt artystyczny „Golem” zaprojektowany przez Martę Flisykowską. Inspiracją do jego powstania był inteligentny superkomputer obdarzony świadomością z książki Stanisława Lema. W trakcie wydarzenia  odbyły się także warsztaty edukacyjne dla dzieci oraz liczne prezentacje i pokazy filmowe m.in. na temat pracy w branży kosmicznej, robotyki, misji analogowych, czy architektury. Otwarcie wystawy poprzedziło spotkanie przedstawicieli Grupy Wyszehradzkiej. Odbyło się 19 października 2021 roku z udziałem Czech, Węgier, Słowacji i Polski, a tematem rozmów była wspólna strategia rozwoju sektora kosmicznego.

26 października Prezes POLSA, Grzegorz Wrochna podpisał w obecności Zastępcy Dyrektora Generalnego NASA, Pameli Melroy, deklarację współpracy pomiędzy POLSA, a NASA w ramach przyszłych projektów eksploracyjnych Artemis.

Na początku listopada odbyła się z kolei wystawa „Art & Children” (1 listopada – 5 listopada 2021 roku). Została przygotowana przez artystkę Sylwię Grochowską i firmę Runvido, która udostępniła na jej potrzeby aplikację mobilną opartą na rozszerzonej rzeczywistości. Zwiedzający zobaczyli 14 wielkoformatowych obrazów animowanych poprzez aplikację.

W dniach od 6 do 10 listopada 2021 roku w Pawilonie Polski wystawę pod tytułem „Nowoczesność inspirowana naturą” zorganizowało województwo łódzkie. Głównym motywem była prezentacja tradycji historycznych regionu oraz nowoczesne technologie w tworzeniu tkanin. W ramach wystawy odbył się pokaz mody inspirowanej folkiem MMC Studio, wraz z Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi zorganizowano także warsztaty artystyczne dla dzieci i dorosłych.

Podpisana została umowa o współpracy pomiędzy Politechniką Łódzką a Uniwersytetem Wollongong w Dubaju.

Następnie w Pawilonie Polski odbyła się wystawa czasowa „Creative by Nature” zorganizowana przez Urząd Patentowy RP (18.11. – 1.12.2021). Pokazano najciekawsze i najbardziej innowacyjne produkty polskiego wzornictwa przemysłowego, designu i sztuki. Były wśród nich: pływający dron, futurystyczne meble, czy domowy stetoskop do samodzielnego badania płuc. Wystawę uświetnił koncert skrzypaczki Karoliny Mikołajczyk i akordeonisty Iwo Jedynecki.

Tematem przewodnim wystawy województwa dolnośląskiego, którą zaprezentowano w terminie 2 - 6 grudnia 2021 roku, była ochrona zasobów wodnych i dbanie o środowisko naturalne. Za pomocą technologii VR goście Pawilonu Polski przenosili się do Wrocławia do Centrum Edukacji Ekologicznej „Hydropolis”, które jest nowoczesnym centrum wiedzy o wodzie i przykładem rewitalizacji obiektu z XIX wieku.

Podpisane zostały listy intencyjne pomiędzy firmą BZB UAS (systemy bezzałogowe) z kontrahentem z Nigerii oraz z ZEA.

Od 10 do 16 grudnia 2021 roku w strefie wystaw czasowych Pawilonu Polski Instytut Adama Mickiewicza prezentował ekspozycję „The Amazing Land of Quarks, Elephants & Pierogi”. Znalazło się na niej 100 haseł, które pokazały w całej krasie złożoność i piękno języka polskiego. Hasła zaczerpnięto z książki o tym samym tytule autorstwa Mikołaja Glińskiego, Matthewa Daviesa i Adama Żuławskiego, a ilustracje przygotowała Magdalena Burdzyńska.

Wystawa czasowa „Rytuały” (17 – 28 grudnia 2021 roku) także była projektem Instytutu Adama Mickiewicza i dotyczyła polskich tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Głównym motywem ekspozycji było pięć współczesnych interpretacji opłatka w wykonaniu czołowych polskich studiów designu. W ten sposób artyści i rzemieślnicy starali się przekazać uniwersalne i ponadczasowe wartości dla wszystkich kultur i religii.

W okresie 29 grudnia 2021 roku - 16 stycznia 2022 roku w Pawilonie Polski odbyła się wystawa o Wacławie Sewerynie Rzewuskim – „The Emir from Poland”. Została przygotowana przez studia Stellar Fireworks i Science Now we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, a kanwą ilustrowanej opowieści o podróżach polskiego badacza po Półwyspie Arabskim była jego książka „O koniach wschodnich i wywodzących się z ras orientalnych”. Wystawa cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem lokalnych mediów i została powtórzona w kolejnym miesiącu (24-28.2.2022 roku).

W dniach 17 - 23 stycznia 2022 roku w Pawilonie Polski odbyła się wystawa czasowa województwa lubuskiego. Hasłem przewodnim ekspozycji było „Lubuskie – Naturalnie Nowoczesne”, która z użyciem projekcji multimedialnych, obrazów LED i materiałów z recyklingu przedstawiała historię winiarstwa i krajobrazów regionu. Wystawa była efektem współpracy Urzędu Marszałkowskiego z Instytutem Sztuk Wizualnych, Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego i zlecona Pracowni Projektowania Architektury Wnętrz ISW UZ. Odwiedzający mogli zobaczyć m.in. meble wykonane z łopat turbin wiatrowych z recyclingu.

Od 27 stycznia do 2 lutego 2022 roku prezentowano wystawę czasową województwa śląskiego. Hasłem przewodnim było „Silesia: Land of Opportunity”. Wśród atrakcji przygotowanych przez przedstawicieli regionu znalazły się m.in. pokaz strojów z koronki koniakowskiej, degustacja regionalnych potraw, warsztaty naukowe, spektakle dla dzieci i występy Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. 30 stycznia 2022 roku odbyła się konferencja „InSilesia at Expo 2020 Dubai”, w której udział wzięli przedstawiciele biznesu ze Śląska oraz potencjalni kontrahenci z różnych rejonów świata.

31 stycznia 2022 r. podpisane zostało memorandum o współpracy pomiędzy Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. a Ras Al Khaimah Economic Zone (RAKEZ).

Kolejnym ważnym wydarzeniem w ramach zmieniających się wystaw czasowych była ekspozycja województwa kujawsko-pomorskiego (3-9 lutego 2022 roku). Składały się na nią trzy tematy: „spokój”, „impuls” i „moc”. Pierwsza część ekspozycji przestawiała dziedzictwo kulturowe i tradycję województwa w postaci podniebnej wyspy z wizerunkiem Mikołaja Kopernika. Druga poprzez kody QR nawiązywała do teraźniejszości i rozwoju technologicznego. Finalna cześć ekspozycji miała futurystyczny wydźwięk, a jej centralnym punktem była instalacja audiowizualna zainspirowana odkryciem pierwszej planety spoza układu słonecznego przez toruńskiego astronoma Aleksandra Wolszczana. W ramach wystawy odbyły się także między innymi warsztaty piernika oraz koncerty Tomasza Organka i Kamila Patera.

W dniach od 10 do 16 lutego 2022 roku odbyła się wystawa czasowa województwa lubelskiego – „Województwo Lubelskie Spichlerzem Polski”. W ramach ekspozycji zorganizowano wiele spotkań, warsztatów i pokazów, podczas których goście z całego świata zapoznawali się z kulturą regionu. Odbyła się też misja gospodarcza z udziałem przedsiębiorców. Zorganizowane zostały również m.in. dwie konferencje promujące potencjał regionu w obszarze medycyny i produkcji rolno-spożywczej.

Od 17 do 23 lutego Pawilon Polski był miejscem wystawy „Polska. Serce Europy”. Podczas Tygodnia Polskiej Nauki odbyły się m.in. pokazy edukacyjne Centrum Nauki Kopernik, prezentacje polskich uczelni oraz konferencje. Promowano osiągnięcia polskiej medycyny, a organizatorem wystawy była Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA).

Podczas „targów studenckich” w Pawilonie Polski swoją ofertę zaprezentowało 1 polskich uczelni. Dwudniowa prezentacja zgromadziła ponad 700 osób.

Polish Games Show (1 – 7 marca 2022 roku) było z kolei dużą gratką dla miłośników gier komputerowych. W programie tygodniowej prezentacji w Pawilonie Polski przedstawiono ekspozycję polskich gier, odbyły się też seminaria oraz codzienne konkursy z nagrodami. Dzięki wystawie zagraniczni goście dowiedzieli się, że to właśnie z Polski pochodzą znane na całym świecie gry „The Witcher” czy „Cyberpunk 2077”. Wystawę poprzedziło webinarium biznesowe na temat polskiej branży ICT i gamedev (25 lutego 2022 roku). W jego trakcie odbyły się trzy panele dyskusyjne o sztucznej inteligencji, robotyce i automatyce, internecie rzeczy, produkcji i dystrybucji gier komputerowych oraz nowych technologiach w finansach.

Po tygodniu gier komputerowych w Pawilonie Polski odbyła się wystawa województwa pomorskiego (8 - 9 marca 2022 roku). Jej głównym motywem były cztery totemy w kolorach: złotym, niebieskim, zielonym i czerwonym. Symbolizowały one region i trzy unikatowe miasta – Gdańsk, Gdynię i Sopot. Nawiązano też bursztynu nazywanego Złotem Bałtyku, morza, architektury, atrakcji wypoczynkowych i krajobrazów. Totemy były wyposażone w ekrany, na których emitowano filmy o regionie oraz dźwięki wprowadzające uczestników wystawy w błogi nastrój. W ramach wystawy, region zorganizował pokaz mody– dwie kolekcje strojów wieczorowych oraz biżuterii z bursztynu: Magdaleny Arłukiewicz i Aleksandra Gliwińskiego oraz Doroty Ceneckiej i Joanny Weyny.

Podpisano porozumienie o współpracy  między Agencją Rozwoju Pomorza a strefą RAKEZ w Emiracie Raz al Kaimah.

W dniach od 10 do 14 marca 2022 w strefie wystaw czasowych miała miejsce ekspozycja województwa podkarpackiego. Ukazała ona szeroki wachlarz bogactwa natury, potencjału gospodarczego oraz nowoczesności. Celem było pokazanie, że Podkarpacie to kolebka przemysłu naftowego, którego pionierem był wynalazca lampy naftowej – Ignacy Łukasiewicz. To właśnie na tej postaci oparto narrację wystawy. W jej ramach zorganizowano warsztaty, pokazy naukowe oraz konferencje o branży kreatywnej, lotniczej, edukacyjnej oraz innowacyjnej.

Ostatnią wystawę czasową w Pawilonie Polski „Landscapes of Leisure” zorganizował Instytut Adama Mickiewicza (16 - 31 marca 2022 roku). Była to opowieść o architekturze, wypoczynku i rekreacji w domach wczasowych, kurortach i ośrodkach turystycznych. Eksponaty w formie modeli i fotografii odzwierciedlały atmosferę schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich, kolei linowej na Kasprowy Wierch, czy sanatorium Ustroń-Zawodzie.

Od recitali chopinowskich po warsztaty edukacyjne. Promocja kultury i nauki na Expo 2020 Dubai.

Polska na Expo 2020 Dubai przez 6 miesięcy promowała największe osiągnięcia gospodarcze oraz sukcesy polskich marek na rynku krajowym i zagranicznym. W Pawilonie Polski, który był głównym miejscem prezentacji, odbywały się także wydarzenia pokazujące bogactwo kulturalne, naukowe i turystyczne naszego kraju. Regularnie organizowano recitale chopinowskie, warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży czy pokazy mody.

  • W Pawilonie Polski odbyło się 540 recitali chopinowskich. Łącznie zagrało 29 pianistów, którzy zgromadzili na swoich koncertach 43 000 osób
  • Na jednej ze scen Expo 2020 Dubai odbyły się wydarzenia związane z obchodami Dnia Niepodległości (11.11.2021) i Dnia Polski (7.12.2021). W Dubai Millennium Amphitheatre wystąpił także Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”, Tomasz Organek i Kamil Pater, a w ostatnich dniach Expo – Szymon Nehring i Tony Yike Yanga.
  • W ramach wystaw czasowych regionów i instytucji regularnie obywały się warsztaty edukacyjne, quizy, pokazy mody czy prezentacje przedstawiające dziedzictwo kulturowe poszczególnych województw
  • Ważnymi wydarzeniami w Pawilonie Polski były także: Dzień Unii Europejskiej (24.10.2021), Światowy Dzień Języka Arabskiego (18.12.2021), Polski Dzień Sportu (2.02.2022), Targi studenckie (20-21.02.2022), Obchody urodzin Fryderyka Chopina (2.03.2022), Dzień Kobiet (8.03.2022) oraz cykl koncertów „Poland. Ukraine. Music concerts” (25-27.03.2022)
  • Na Expo 2020 Dubai Polska zorganizowała wyjątkową akcję #TOGETHER, w ramach której przedstawiciele Pawilonu Polski odwiedzili 9 pawilonów narodowych i wręczyli unikatowe prezenty wykonane przez rodzimych artystów
  • Organizatorem udziału Polski w Expo 2020 Dubai była Polska Agencja Inwestycji i Handlu

Wydarzenia muzyczne

11 listopada 2021 r. w Pawilonie Polski odbyły się obchody Święta Niepodległości. W oficjalnej części uczestniczyli m.in. Adrian Malinowski, Komisarz Generalny, Jakub Sławek, Ambasador RP w ZEA, Aleksander Laskowski, rzecznik Instytutu F. Chopina i Wojciech Nowak, dyrektor Filharmonii Narodowej. Po uroczystej inauguracji obchodów studenci zaprosili gości do odtańczenia Poloneza. Następnie zaprezentowali swoje talenty baletowe, taneczne i muzyczne. Odbył się także pokaz mody oraz quiz wiedzy o Polsce. Zwieńczeniem obchodów był uroczysty koncert galowy, który miał miejsce w amfiteatrze Dubai Millennium. Wystąpiło ponad siedemdziesięciu muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki, którzy wykonali utwory Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza. Wydarzeniem wieczoru był występ laureata XVIII Konkursu Chopinowskiego Martina Garcia Garcia. Tego dnia łącznie w koncertach uczestniczyło około 1000 osób.

Polska zaprezentowała się szerokiej publiczności także 7 grudnia 2021 roku. Tego dnia odbył się Dzień Polski, w ramach którego zorganizowano prestiżowe wydarzenia kulturalne z udziałem przedstawicieli najwyższych władz państwowych Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dużym zainteresowaniem cieszył się koncert polskiej muzyki rozrywkowej. Wzięło w nim udział około 700 osób.

Z kolei 29 stycznia 2022 roku na scenie Dubai Millenium Amphitheatre publiczność mogła podziwiać występ Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”. W koncercie wzięło udział około 600 osób, którzy poznali bliżej jeden z najbardziej uznanych zespołów folklorystycznych na świecie. O skali jego popularności świadczy fakt, że od momentu powstania w 1953 roku „Śląsk” zagrał około 9000 spektakli w 44 krajach.

Polska zorganizowała także występ Tomasza Organka i Kamila Patera. 8 lutego 2022 roku wystąpili jako YOU//niverse na scenie Dubai Millenium Amphitheater i udowodnili, że muzyka jest językiem uniwersalnym. Przekonało się o tym 200 gości odwiedzających tego dnia Wystawę Światową.

Na zakończenie projektu Chopin at Expo 2020 Dubai w amfiteatrze odbył się jeszcze koncert galowy dwóch niezwykle utalentowanych pianistów: Tony'ego Yike Yanga z Kanady i Szymona Nehringa - pianisty z Polski. Byli oni finalistami XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. „Poland. Canada. Piano Concert” odbył się 27 marca 2022 roku i  zgromadził około 500 osób.

Oprócz dużych wydarzeń w Pawilonie Polski regularnie odbywał się recitale chopinowskie. Ważną inicjatywą był także cykl 9 koncertów Karoliny Cichej i SW@DA w ramach polsko-ukraińskiej współpracy na Expo. Odbywały się one także w Pawilonie Ukrainy, a łącznie wzięło w nich udział ok. 650 osób.

Wydarzenia kulturalne i społeczne

W trakcie sześciu miesięcy udziału Polski w Expo 2020 Dubai odbyło się wiele wydarzeń kulturalnych i społecznych. 20 listopada 2021 r. w Pawilonie Polski obchodzony był Międzynarodowy Dzień Dziecka. Program dnia obejmował m.in. występy muzyczne i taneczne, warsztaty edukacyjne, czy malowanie twarzy. Najmłodsi goście zapoznali się również z najbardziej znanymi wierszami polskich poetów. Tego dnia odbyło się także seminarium „EduTech made in Poland. Trends & Innovations”. Podczas spotkania dyskutowano na tematy związane z przyszłością edukacji, a polskie firmy zaprezentowały swoje innowacyjne rozwiązania dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

2 lutego 2022 r. podczas Polskiego Dnia Sportu obył się turniej piłkarski, w którym uczestniczyło 6 drużyn – reprezentacji pawilonów. Zorganizowano też otwarte zajęcia fitness na terenie Expo 2020 Dubai. Pod koniec lutego podczas „targów studenckich” w Pawilonie Polski można było się z kolei zapoznać z ofertą edukacyjną 16 polskich uczelni. W targach uczestniczyli przedstawiciele: Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Uniwersytetu Śląskiego, Politechniki Łódzkiej, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Lubelskiej, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,  Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Medycznego w Krakowie i Akademii Górniczo-Hutniczej. Ponad 700 osób odwiedziło targi i zapoznało się z ofertą uczelni.

Także Dzień Kobiet 8 marca 2022 r. obfitował w różnorodne wydarzenia i aktywności. Odbyły się dwa panele dyskusyjne. Pierwszy z nich „Women behind the Expo success” poprowadziła Zastępca Komisarza Generalnego Expo 2020 Dubai, Monika Dyląg Sajór. Drugi z paneli zatytułowano „Creativity inspired by Women”. Zgromadził wiele ważnych postaci: wizjonerek, innowatorek i przedstawicielek biznesu. Po panelach odbyły się pokazy mody i kolekcji marek Huzior, Marlu i La Tezza. Dzień zakończył pokaz mody biżuterii z bursztynu zaprezentowany w ramach programu województwa pomorskiego.

Akcja #TOGETHER

Polska zorganizowała na Expo 2020 Dubai jedyną w swoim rodzaju akcję #TOGETHER. W jej ramach powstały unikalne prezenty wykonane przez rodzimych artystów i rzemieślników, nawiązujące do tego, co łączy nas z uczestnikami Wystawy Światowej. Przedstawiciele Pawilonu Polski na czele z Komisarzem Generalnym odwiedzili 9 pawilonów (m.in. Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Francji, Japonii, Nigerii, czy Kanady).

Akcja #TOGETHER w czytelny sposób nawiązała do hasła przewodniego Wystawy Światowej - "Connecting minds, creating the future - Łącząc umysły, tworzymy przyszłość". Polska podkreśliła znaczenie współdziałania we współczesnej, dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości. Relacja z akcji #TOGETHER prowadzona była w kanałach społecznościowych Poland at Expo i została udokumentowana na filmach.

Film z wręczenia prezentu przedstawicielom pawilonu Francji

Film z wręczenia prezentu przedstawicielom pawilonu Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Film z wręczenia prezentu przedstawicielom pawilonu Japonii

Przekaz medialny

Aktywność Polski na Expo 2020 Dubai odbiła się szerokim echem. W mediach tradycyjnych ukazało się 6828 publikacji, które dotarły do 175 milinów odbiorców. W kanałach social media Poland at Expo pojawiło się ponad 2600 publikacji. Dotarły one do 86 milionów odbiorców. Oprócz tego ukazało się też 1897 wzmianek profilu Poland at Expo.

Suma zasięgów oficjalnych profili w mediach społecznościowych w okresie od 1 października 2021 r. do 31 marca 2022 r. w podziale na poszczególne kanały wyniosła: Facebook (54 mln), Linkedin (0,9 mln), Twitter (0,27 mln), YouTube (10 mln), Instagram (21 mln).

Pawilon Polski cieszył się dużą popularnością wśród uczestników Wystawy Światowej. Odwiedziło go ponad 1,5 miliona osób. Od 1 października 2021 roku do 31 marca 2022 roku wizyty złożyło 382 dziennikarzy.

Potwierdzeniem uznania, z jakim spotkała się polska prezentacja, były liczne nagrody. Exhibitor Magazine wyróżnił Pawilon Polski i przyznał nagrodę za najlepszy duży pawilon na Expo. Biuro Wystaw Światowych przyznało srebrną nagrodę za aranżację wnętrz. Oprócz tego Pawilon Polski zyskał uznanie magazynu 2A otrzymując “Veneration and Innovative Achievement Certificate”. “The National” zaliczył Pawilon Polski do 1 z 17 najbardziej spektakularnych pawilonów na Wystawie Światowej.

Informacje na temat udziału Polski w Expo 2020 Dubai znajdują się na oficjalnej stronie internetowej: https://expo.gov.pl/. Na stronie opublikowane zostały materiały dla mediów, uczestników Wystawy Światowej i przedsiębiorców.

Ładowanie ...