Milion odwiedzających w Pawilonie Polski na Expo 2025. To nie tylko rekord – to dowód, że Polska zachwyca Osakę! 

250918 Expo Milionowy fot A Stykowski 5

Już milion osób odkryło naszą wystawę, wydarzenia kulturalne i pełne emocji tygodnie regionalne. Pawilon Polski w Osace zachwyca intrygującą ścieżką zwiedzania, tętni życiem podczas barwnych prezentacji województw, pulsuje energią wydarzeń kulturalnych i gospodarczych! Milion odwiedzających to nie tylko liczba – to milion spotkań, emocji i wspomnień, które tworzą niepowtarzalną historię Polski na Expo.

Szczęśliwą osobą, milionowym gościem Pawilonu Polski na Expo 2025 w Osace, okazała się mama z dwójką dzieci – był to wyjątkowy moment, którego z pewnością nie zapomni! Cała rodzina otrzymała wyjątkowy zestaw prezentów, wzięła udział w warsztatach wypiekania chałki oraz spróbowała specjałów z polskiej restauracji.

– Cieszymy się, bo milion gości to nie tylko imponująca liczba, lecz przede wszystkim dowód na to, że Polska przemawia do świata głosem autentyczności, pasji i współpracy. Pawilon Polski w Osace to przestrzeń, gdzie tradycja splata się z innowacją w sposób ciekawy, zrozumiały i inspirujący dla każdego gościa. Każdy dzień na Expo przynosi nowe historie, a pozytywne reakcje zwiedzających, ich emocje utwierdzają nas w przekonaniu, że ta opowieść o Polsce jest zajmująca, uniwersalna i że warto ją kontynuować – mówi Marta Zielińska, Zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej na Expo 2025, która osobiście przywitała milionowego gościa. 

Pawilon Polski na Expo 2025 intryguje i zachwyca

Od  inauguracji 13 kwietnia 2025 przez Pawilon Polski w Osace codziennie przewijają się tłumy zwiedzających. Już na wejściu ich uwagę przyciąga spiralna, drewniana bryła Pawilonu, który wyróżnia się jako jedno z najbardziej oryginalnych rozwiązań architektonicznych na Expo 2025. Ten unikalny budynek symbolizuje rozwój, cykliczność i ruch, a więc to, co definiuje dzisiejszą Polskę jako kraj dynamiczny, otwarty na dialog i postęp. Przywołuje skojarzenia z rozchodzącą się falą kreatywności i innowacyjności Polaków, jest też symbolicznym pomostem łączącym dwie odrębne, lecz przyjazne sobie kultury: Polski i Japonii. 

Wystawa stała w Pawilonie Polski w nowatorski sposób sięga do polskiej tradycji i natury, a jednocześnie ukazuje współczesne oblicze kraju – największe osiągnięcia naukowe, technologiczne, gospodarcze i kulturalne. 

Wysoka frekwencja, sięgająca nawet około 6 tysięcy osób dziennie, zaowocowała milionem zwiedzających w ciągu pięciu miesięcy od otwarcia Pawilonu 13 kwietnia 2025 r.

Co najbardziej fascynuje zwiedzających w Pawilonie Polski

Duże zainteresowanie gości budzą instalacje artystyczne na wystawie stałej, które wykorzystują najnowsze technologie, angażując widzów i zapraszając ich do współtworzenia ekspozycji. „Spirit Plant” umożliwia każdemu z odwiedzających skomponowanie, w oparciu o specjalny algorytm, indywidualnej, parametrycznej rośliny, którą można pobrać na telefon. Z kolei „Aura” to naturalna, sterowana cyfrowo orkiestra, w organiczny sposób wydobywająca dźwięki muzyki Fryderyka Chopina z ponad stu niezależnych modułów; sercem każdego z nich jest fragment wierzby, kojarzonej z Chopinem i pozyskanej z okolic Żelazowej Woli. „Najbardziej Polski Krajobraz” wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby przybliżyć istotę̨ polskiego krajobrazu i pokazać́ jego różnorodność́. Generowane przez AI na panoramicznym ekranie pejzaże Polski ewoluują i zmieniają się pod wpływem ruchu odwiedzających..

„Plantacja Idei” – druga część ekspozycji, opowiadająca o gospodarce – zaskakuje futurystyczną scenografią mnożących się kul, które nawiązują do rozprzestrzeniania się polskiej kreatywności. „Plantacja Idei” prezentuje dorobek polskich firm w sześciu sektorach gospodarki o dużym potencjale rozwoju, które są także kluczowe dla współpracy na linii Polska – Japonia. Są to branże: rolno-spożywcza, kosmetyczna, medyczna i farmaceutyczna, IT/Fintech, zielonych technologii (w tym wodorowa) oraz gamedev

250918 Expo Milionowy fot A Stykowski 4

Polskie wydarzenia kulturalne na Expo kluczem do sukcesu frekwencyjnego

Oprócz ciekawej ekspozycji kluczem do sukcesu frekwencyjnego Pawilonu Polski jest bogaty kalendarz koncertów, pokazów regionalnych i warsztatów oraz spotkań biznesowych, które budują popularność i zasięg polskiej prezentacji. 

Tysiące widzów przyciągnęły różnorodne wydarzenia muzyczne zorganizowane przez Polskę. Furorę w Osace zrobiły m. in. występy Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk podczas Tygodnia Województwa Śląskiego (4-10 maja) oraz Zespołu Regionalnego Mystkowianie i kapeli góralskiej Saga w ramach Tygodnia Małopolski (10-16 sierpnia). Ogromną widownię miały monumentalne koncerty, w tym światowa premiera symfonii „Symbiosis” Łukasza L.U.C.-a Rostkowskiego, przygotowana na wielki finał prezydencji Polski w Unii Europejskiej (30 czerwca), oraz widowisko „Chłopi Tańcuj Remixed” (4 września) , oparte na muzyce z filmu „Chłopi” – polskiego kandydata do Oscara. 

W ramach Tygodnia Polskiej Kultury  w Osace (4-10 września) odbyły się festiwale: muzyki elektronicznej – Unsound oraz jazzowej: Jazz from Poland in Japan 2025. Wyjątkowym wydarzeniem był koncert Leszka Możdżera (24 kwietnia), zagrany na dwóch fortepianach, w tym fortepianie dekafonicznym, czyli instrumencie z dziesięciotonową skalą oktaw zamiast klasycznych dwunastu.

Niezwykłą popularnością cieszył się koncert „Czułe  struny” (29 sierpnia) podczas Tygodnia Fryderyka Chopina (29 sierpnia – 4 września).  Natalia Kukulska ze swoim zespołem, orkiestra Filharmonii Narodowej i zaproszeni artyści współtworzący projekt wykonali wybrane dzieła Fryderyka Chopina w formie utworów symfonicznych, z dopisanymi do nich tekstami. W obecnym czasie była to jedyna taka okazja na świecie, aby na żywo posłuchać słownych interpretacji twórczości polskiego kompozytora. Z kolei podczas „Gali Chopinowskiej” (31 sierpnia) z udziałem muzyków Filharmonii Narodowej wystąpili laureaci Międzynarodowego Koncertu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Aimi Kobayashi i Krzysztof Jabłoński. Oba koncerty zebrały owacje na stojąco  od publiczności.

Szansa na zacieśnienie relacji z Japonią i krajami regionu

Na udział Polski w Wystawie Światowej w Osace składa się także intensywny program wydarzeń gospodarczych, które mają na celu intensyfikację relacji handlowych i inwestycyjnych z Japonią oraz krajami regionu. Obecność polskich firm na Polsko-Japońskim Forum Eksportowym (20 maja 2025 r.) oraz Polsko-Japońskim Forum Inwestycyjnym (30 września 2025 r.) w Osace daje możliwość prezentacji oferty eksportowej, nawiązania relacji handlowych i partnerskich oraz poznania specyfiki rynku japońskiego w bezpośrednich kontaktach z lokalnymi ekspertami i przedsiębiorcami.

– Udział Polski w Expo 2025 to nie tylko zaszczyt, lecz także globalna szansa. Prezentujemy światu potencjał kulturalny, naukowy i gospodarczy – od muzyki Chopina po innowacje. Hasło przewodnie udziału Polski w Expo 2025: Dziedzictwo, które napędza przyszłość wyraża naszą ambicję, by pokazać, że tradycja, do której sięgają Polacy, jest także inspiracją do poszukiwania nowych odpowiedzi na wyzwania współczesności. Expo to przestrzeń, w której budujemy relacje gospodarcze, nawiązujemy realne kontakty biznesowe. Milion gości, którzy dotychczas odwiedzili Pawilon Polski w Osace, potwierdza, że Polska jest liczącym się uczestnikiem Wystawy Światowej. W ten sposób wzmacnia swoją obecność na arenie międzynarodowej i interesuje świat oryginalnym podejściem do tradycji, innowacji i dialogu – podkreśla Jacek Tomczak, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. 

For.: A. Stykowski / PAIH

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.