Expo 2025 Osaka, Kansai – szansa dla polskiej branży spożywczej na rozwój eksportu do Japonii

Expo 2025 Osaka, Kansai i wydarzenia towarzyszące, takie jak Polsko-Japońskie Forum Eksportowe w Osace i targi Foodex Japan, skutecznie wspierają promocję polskich produktów spożywczych na rynku japońskim. Przyciągają uwagę importerów i konsumentów w Japonii, zwiększając zainteresowanie wysokiej jakości produktami rolno-spożywczymi z Polski.
Udział Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai to doskonała okazja do promocji polskich osiągnięć w sektorze spożywczym. Polska branża spożywcza skutecznie łączy wielowiekowe tradycje z innowacyjnymi technologiami, oferując produkty ekologiczne i najwyższej jakości.
Japonia jako atrakcyjny rynek dla polskich produktów rolno-spożywczych
Japonia ̶ trzecia co do wielkości gospodarka świata, licząca ponad 124 miliony potencjalnych konsumentów ̶ stanowi bardzo obiecujący kierunek dla eksportu polskiej żywności.
Wzrost wartości eksportu żywności z Polski na rynek japoński
W 2024 roku wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych do Japonii, według portalu trade.gov.pl, osiągnęła 122,3 mln euro. Najważniejsze kategorie eksportowe to:
- Soki owocowe i warzywne, pióra i pierze (po 2 proc.).
- Tytoń i wyroby tytoniowe (36 proc.),
- Mięso czerwone i jego przetwory (25 proc.), w tym mrożone mięso wołowe oraz jadalne podroby wołowe,
- Produkty paszowe (7 proc.),
- Ryby i przetwory rybne (4 proc.),
- Kawa i herbata (4 proc.),
- Wyroby cukiernicze, zbożowe, mleczne, owocowe (po 3 proc.),
Polska wołowina – lider eksportu w UE na rynek japoński
Polska wołowina mrożona zajmuje pozycję lidera wśród unijnych eksporterów na rynku japońskim, odpowiadając za ponad 70 proc. całkowitego eksportu tego produktu z UE do Japonii. W 2023 r. Japonia uplasowała się na trzecim miejscu wśród krajów pozaunijnych pod względem importu polskiej wołowiny, po Wielkiej Brytanii i Izraelu. Import mięsa i podrobów wołowych z Polski do Japonii osiągnął wartość 28,94 mln euro, co oznacza wzrost o 9,48 proc. w stosunku do średniej z ostatnich pięciu lat. Polskie produkty spełniają wysokie standardy w zakresie dobrostanu bydła, walorów jakościowych oraz są konkurencyjne cenowo.
Eksport polskiego puchu i pierza – sukces w Japonii
Od lat dużym uznaniem na rynku japońskim cieszą się również polski puch i pierze, cenione za najwyższą jakość i wykorzystywane w produkcji kołder, poduszek oraz odzieży zimowej. W 2022 r. eksport puchu i pierza z Polski do Japonii osiągnął wartość 8,56 mln dolarów. Produkcja koncentruje się głównie na gęsi Białej Kołudzkiej oraz polskiej białej kaczce Pekin.
W lipcu 2024 r. Japonia zniosła zakaz importu mięsa drobiowego oraz produktów jajecznych ze wszystkich polskich województw. Decyzja ta otworzyła nowe możliwości dla polskiego drobiu, co jest szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, że Polska jest największym producentem drobiu w Unii Europejskiej i trzecim na świecie.


Strategiczne wydarzenia wspierające eksport polskiej żywności do Japonii
Udział Polski w Expo 2025 Osaka (13 kwietnia – 13 października), Polsko-Japońskim Forum Eksportowym (20 maja) oraz na targach Foodex Japan 2025 w Tokio (11-14 marca) to strategiczne działania wspierające rozwój eksportu polskich produktów spożywczych do Japonii.
Polsko-Japońskie Forum Eksportowe i Strefa Polskich Smaków”
Organizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) Polsko-Japońskie Forum Eksportowe w Osace zgromadziło ponad 300 uczestników – przedstawicieli biznesu, instytucji rządowych oraz mediów z Polski i Japonii. Program Forum obejmował panele dyskusyjne oraz spotkania B2B. Szczególna uwaga poświęcona została sześciu kluczowym branżom, w tym branży rolno-spożywczej. W ramach promocji polskiej żywności powstała specjalna strefa „Polskich Smaków”, prezentująca japońskim partnerom szeroką ofertę polskich produktów: mięso, owoce, warzywa, słodycze i napoje.
Targi Foodex Japan 2025 – oferta polskich przedsiębiorców
W dniach 11-14 marca 2025 roku w Tokio odbyła się jubileuszowa, 50. edycja targów Foodex Japan, jednej z najważniejszych wystaw branży spożywczej w Azji.
Pod hasłem „Poland Tastes Good” Polska zaprezentowała ofertę 40 przedsiębiorców, obejmującą:
- drób, produkty rybne, kawior, owoce morza,
- produkty mleczne, soki, koncentraty owocowe,
- kawę, nalewki, wódkę,
- mrożone owoce i warzywa,
- dania gotowe klasy premium, przyprawy, hummus,
- przekąski oraz wysokiej jakości słodycze.
Stoisko narodowe o powierzchni 342 m², zorganizowane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), cieszyło się ogromnym zainteresowaniem zwiedzających.
Plantacja Idei – wystawa w Pawilonie Polski na Expo 2025
W Pawilonie Polski istotną rolę odgrywa strefa Plantacja Idei. To miejsce prezentacji polskiej gospodarki, biznesu i nauki, w którym można zaobserwować zarówno tradycyjne i zaczerpnięte z natury rozwiązania, jak i wynalazki bazujące na współczesnych technologiach i zaawansowanych algorytmach. Zwiedzający mogą się tu zapoznać z innowacyjnymi rozwiązaniami kształtującymi zrównoważoną przyszłość w sześciu kluczowych sektorach polskiej gospodarki, w tym również w branży rolno-spożywczej.
Rola liberalizacji handlu produktami rolno-spożywczymi między UE a Japonią
Podpisana w 2019 roku Umowa o Partnerstwie Gospodarczym między UE a Japonią (EPA) zliberalizowała handel produktami rolno-spożywczymi, eliminując cła i inne ograniczenia handlowe. Dzięki temu polscy producenci zyskali nowe możliwości eksportowe, a polska wołowina zyskała silną pozycję na rynku japońskim. Aktualnie rośnie także zainteresowanie innymi polskimi produktami, takimi jak:
- drób i produkty jajeczne,
- słodycze premium i wyroby cukiernicze,
- mrożone owoce i warzywa, gotowe dania klasy premium,
- alkohol i napoje bezalkoholowe,
- żywność ekologiczna i tzw. zdrowa żywność.
Nowe perspektywy dla polskich eksporterów żywności na rynku japońskim
Według profesor Chieko Nakabayashi, konsultanta ds. rozwoju biznesu w Ogasawara Global LLC, głównymi wyzwaniami stojącymi przed polskimi producentami żywności na rynku japońskim są zwiększenie rozpoznawalności polskich marek, nawiązanie trwałych relacji z lokalnymi partnerami biznesowymi oraz rozwiązanie problemów logistycznych wynikających z dużej odległości między Polską a Japonią. (webinarium Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu „Szansa na rozwój twojego biznesu w Japonii ̶ Expo 2025 Osaka, Kansai. Branża rolno-spożywcza”).
Rozwój kontaktów biznesowych między polskimi a japońskimi partnerami, wspierany przez Program Gospodarczy Polski na Expo 2025, umożliwia rozszerzenie sieci dystrybucji i wzrost eksportu polskich produktów spożywczych do Japonii. Dzięki wysokiej jakości produktów, rosnącemu zainteresowaniu japońskich konsumentów oraz korzystnym warunkom handlowym Polska umacnia swoją pozycję jako wiarygodny i strategiczny partner w sektorze spożywczym w Kraju Kwitnącej Wiśni.







