Instalacja „Przednówek”

Autorzy instalacji

prof. Urszula Zajączkowska

botaniczka, poetka, eseistka, artystka wizualna

Botaniczka i poetka, absolwentka Wydziału Leśnego SGGW, gdzie uzyskała doktorat i habilitację w dziedzinie botaniki leśnej. Bada anatomię, biomechanikę, aerodynamikę i ruchy roślin; założyła stronę botanik.pl. Debiutowała tomikiem „Atomy” (2014), zdobywając liczne nagrody, w tym Nagrodę Fundacji im. Kościelskich za tom „minimum”. Jej książka „Patyki, badyle” otrzymała Złotą Różę i Nagrodę Literacką Gdynia (2020). Inicjatorka Gaju Pamięci Wołomińskich Żydów, dyrektorka artystyczna Festiwalu Literackiego „Znaczenia” w Wołominie. Absolwentka Akademii Filmu i Telewizji na kierunku montaż, tworzy krótkie formy filmowe, gra na flecie i pisze felietony dla magazynu „Dwutygodnik”.

Megi Malinowska

projektantka i artystka landart, wykładowczyni School of Form

Projektantka, wykładowczyni School of Form na Uniwersytecie SWPS i współzałożycielka firmy Tabanda. Przez 12 lat tworzyła wysokiej jakości meble, które zdobyły uznanie w Polsce i za granicą, pojawiając się w magazynach takich jak Wallpaper czy Elle Décor. Jej zespół otrzymał wiele wyróżnień, w tym dziesięciokrotnie „Must Have” na Łódź Design Festival oraz tytuł Kreatora Roku 2014. W 2020 roku zdobyli nagrodę Best Sustainable Manufacturer – Europe, a w 2021 wyróżnienie The Best of Elle Decoration. Indywidualnie tworzy również instalacje land-artowe.

Opis instalacji

Instalacja, która w wyjątkowy sposób łączy wiedzę botaniczną z artystyczną ekspresją. Symboliczne ujęcie zmienności pór roku polskiej przyrody pokazanej w momentach przejścia między zimowym spoczynkiem a wiosennym odrodzeniem, letnim kwitnieniem i jesienną śmiercią. Zatopione w żywicy efemeryczne formy roślinne, trudne do zaobserwowania w pełnym pośpiechu życiu, snują poetycką opowieść o nieustającej transformacji życia. Zatrzymane w czasie rośliny skłaniają do refleksji nad życiem i przemijaniem.

Założenia

  • połączenie wiedzy naukowej na temat roślin z niezwykłą formą wizualną
  • hipnotyzującą formę doświadczenia potęgują kręcące się rośliny
  • możliwość poznania polskich roślin w najbardziej nietypowych formach
  • naturalne rośliny, których rozwój został zatrzymany w czasie, stają się puntem wyjścia do refleksji nad przemijaniem
  • kontemplacyjny, refleksyjny charakter instalacji
  • scenograficzny charakter instalacji, stanowiącej subtelne „analogowe” tło w strefie Herbarium

Formy roślinne utrwalone w żywicznych kulach o różnej średnicy. Kule, zamocowane na pionowych linkach, będą się obracały. Obudowę instalacji stanowi podświetlana witryna oraz mechanizm, który wprawia kule w ruch.

Scenariusze interakcji

Ukryty w zabudowie mechanizm, który wprawia kule w ruch

Podświetlane tło instalacji w postaci blendy.

Podświetlane tło instalacji w postaci blendy.

Formy roślinne utrwalone w żywicznych kulach o różnej średnicy.

Kluczowe wartości

Symboliczne ujęcie zmienności polskiej przyrody.

Uchwycenie ulotnego momentu transformacji w życiu roślin.

Uchwycenie piękna roślin w ich amorficznej postaci.

Natura: Pokazanie polskich roślin,
w ich różnorodnych formach.

Partnerzy medialni

Partnerzy biznesowi

Partnerzy regionalni