Monika Brauntsch
KAFTI
Opracowana przez interdyscyplinarny zespół koncepcja ekspozycji w Pawilonie Polski składa się z interaktywnych instalacji artystycznych, które prezentują zapisany w tożsamości Polaków „gen kreatywności”. Atmosferę miejsca tworzy połączenie natury, tradycji, nauki i techniki. Jego siłą sprawczą są Odwiedzający, którzy zarówno doświadczają, jak i współtworzą wystawę.
Za koncepcję ekspozycji odpowiada zespół kuratorski w składzie: Monika Brauntsch – KAFTI, Ewa Kierklo i Stanisław Kempa – GDYBY oraz Wiesław Bartkowski.
KAFTI
GDYBY
Gdyby to pracownia projektowa tworzona przez architektów Ewę Kierklo i Stanisława Kempę. Ich działania koncentrują się głównie w sektorze kultury, sztuki i muzealnictwa. Tworzą wystawy, instalacje i inne formy opowiadania historii, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania doświadczeń i interaktywnych narracji. Kluczowa jest dla nich reżyseria wrażeń odbiorcy, wydobycie warstwy symbolicznej i emocjonalnej.
Gdyby ma na swoim koncie projekty zrealizowane we współpracy z wieloma uznanymi instytucjami kultury zarówno w Polsce jak i na świecie.
Badacz systemów złożonych i projektant interakcji, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, bada m.in. jak rozwijać AI by nie degradować zdolności poznawczych człowieka. Autor pojęcia i manifestu “Materia kodu”, którym kieruje się w swojej działalności w obszarze sztuki, eksplorując emergentne właściwości wynikające z połączenia materii fizycznej i cyfrowej. Finalista konkursu na wystawę w Pawilonie Polskim na Międzynarodową Wystawę Sztuki – La Biennale di Venezia. Współpracownik Centrum Badania Ryzyka Systemowego oraz think-tanku Re-Imagine Europa.
Instalacja oparta o parametryczne rośliny, które wprowadzają odwiedzających w leczniczy świat związany z ziołami. Rośliny tworzone są w oparciu o algorytm, który na podstawie wyboru dostępnych parametrów, umożliwia każdemu z odwiedzających skomponowanie indywidualnej rośliny –„Spirit Plant”. Powstałe w ten sposób obrazy będą wyświetlane na półprzezroczystych ekranach, stanowiąc element scenografii, dając jednocześnie wspaniałe wrażenia wizualne. Wprowadzą do wnętrza ulotny, magiczny klimat nawiązujący do dawnych rytuałów i wierzeń związanych z ziołami. Instalacja angażuje zwiedzających – stają się jej współautorami, a roślina pozostaje jako pamiątka – mogą ją pobrać na telefon i udostępnić w mediach społecznościowych.
Animowany zielnik, który prezentuje tradycję polskiego zielarstwa przez współczesną ilustrację i nawiązuje do historii polskiej szkoły ilustracji. Zielnik inspirowany jest zbieżną dla Polski i Japonii tradycją „Zupy z Siedmiu Ziół”, która była gotowana na przedwiośniu i miała na celu dostarczenie organizmowi cennych składników odżywczych. Podobna tradycja, choć na bazie innych składników, kultywowana była w Japonii. Instalacja przedstawia rośliny, które zawierają substancje o walorach leczniczych, smakowych i zapachowych, którym od wieków przypisywano magiczne moce. Część wierzeń znalazła swoje potwierdzenie w nauce, która z czasem precyzyjnie określiła ich działanie.
Instalacja to symboliczne ujęcie zmienności polskiej przyrody oraz niespotykane połączenie wiedzy biologicznej z artystyczną ekspresją. Zamknięte w żywicznych kulach polskie rośliny uchwycone zostały w ulotnym momencie transformacji. Zatopione w przezroczystych kulach efemeryczne formy, trudne do zaobserwowania w pełnym pośpiechu życiu, opowiadają o nieustającej transformacji życia. Instalacja ma także charakter viralowy, zapraszający do udostępniania treści w mediach społecznościowych.
Instalacja „Najbardziej Polski Krajobraz” wykorzystuje metody sztucznej inteligencji, aby przybliżyć odwiedzającym istotę polskiego krajobrazu i pokazać jego różnorodność. Generowane przez AI na paronamicznym ekranie pejzaże Polski ewoluują i zmieniają się pod wpływem ruchu odwiedzających. Pojedyncze osoby i grupy widzów przemieszczające się wzdłuż ekranu determinują cechy wyświetlanego obrazu. Ten płynnie zmienia się, buduje i przeobraża poprzez poetyckie sekwencje ruchów. Instalacja „wytrenowana” na tysiącach zdjęć z różnych regionów Polski, potrafi stwarzać nowe, nieistniejące pejzaże, będące idealnymi reprezentacjami polskości krajobrazu.
Multisensoryczna immersyjna instalacja immersyjna zainspirowana wizualną formą tężni, właściwościami drewna, a także społecznym i wspólnotowym charakterem dbania o zdrowie i dobrostan. Łącząc wyjątkowe doświadczenie z elementami immersji – efektami świetlnymi i dźwiękowymi, kontemplacji i medytacji – angażuje zmysły i sprzyja odprężeniu.
Unikalny instrument łączący tradycyjne rzemiosło i naturalne materiały ze współczesną techniką cyfrową, z którego wybitny kompozytor i instrumentalista Jerzy Rogiewicz wydobędzie esencję utworów Fryderyka Chopina, inspirowanych muzyką ludową i dźwiękami z natury. „Aura” składa się z ponad setki niezależnych modułów, można powiedzieć, że to „orkiestra” sterowana cyfrowo, w organiczny sposób wydobywająca dźwięki z naturalnych materiałów. Sercem każdego „instrumentu” będzie fragment wierzby, kojarzonej z Chopinem i pozyskanej z okolic Żelazowej Woli. Dzięki zastosowaniu metod sztucznej inteligencji, widzowie będą mogli subtelnie wpływać na ruch „Aury”, stając się współtwórcami spektaklu.
Dynamiczna galeria łączy parametryczne rośliny „Spirit Plant” i stanowi indywidualny ślad każdej osoby, która odwiedziła Pawilon Polski przez sześć miesięcy trwania Expo. Projekcje symbolizują połączenie tradycji i przyszłości, a także zestawiają indywidualne doświadczenia w solidarną zbiorową twórczość. Jest także formą podziękowania dla wszystkich, którzy odwiedzili przestrzeń Pawilonu Polski. Instalacja podkreśla kreatywny potencjał Polaków w obszarze nowych technologii.
Inspirowane haiku poetyckie formy, liryczne miniatury autorstwa polskich poetów młodego pokolenia, są komentarzem do treści prezentowanych w Pawilonie. Wersy, zapisane na ścianach w różnych miejscach Pawilonu, stanowią inspirującą formę dialogu z ekspozycją. Przy wejściu do sali koncertowej zadrukowane karteczki z poezją zapełnią całą ścianę. Odwiedzający będą mogli zabrać je ze sobą jako słowo klucz do budowania wspólnej przyszłości.
Plantacja Idei to strefa w Pawilonie Polski, w której prezentowane są idee i przełomowe innowacje kształtujące zrównoważoną przyszłość w sześciu sektorach kluczowych dla rynku japońskiego. To miejsce prezentacji polskiej gospodarki, biznesu i nauki, w którym można zaobserwować zarówno tradycyjne i zaczerpnięte z natury rozwiązania, jak i wynalazki bazujące na współczesnych technologiach i zaawansowanych algorytmach. To one w każdej z branż napędzają innowację i wskazują na nowy potencjał, promują zrównoważone podejście oraz działanie na rzecz zdrowych społeczeństw. Ich wspólnym mianownikiem jest polski „gen kreatywności”. Opracowane przez firmy rozwiązania czerpią zarówno z wzorców natury, jak i z siły technologii, najnowszych odkryć i wiedzy naukowej. Pozwalają ludziom żyć zdrowiej, bezpieczniej i spokojniej, a także kształtować otoczenie w sposób nieosiągalny dla wcześniejszych pokoleń.
Strefa inspirowana koncertami w Łazienkach Królewskich w Warszawie, znajduje się zatem przed Pawilonem Polski. Opiera się na prezentacji nagrań utworów Fryderyka Chopina dostępnych na słuchawkach bezprzewodowych, umożliwiając zanurzenie się w fenomenie muzyki kompozytora. Strefa powstaje we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.