Monika Brauntsch
KAFTI
Opracowana przez interdyscyplinarny zespół koncepcja ekspozycji w Pawilonie Polski składa się z interaktywnych instalacji artystycznych, które prezentują zapisany w tożsamości Polaków „gen kreatywności”. Atmosferę miejsca tworzy połączenie natury, tradycji, nauki i techniki. Jego siłą sprawczą są Odwiedzający, którzy zarówno doświadczają, jak i współtworzą wystawę.
Za koncepcję ekspozycji odpowiada zespół kuratorski w składzie: Monika Brauntsch – KAFTI, Ewa Kierklo i Stanisław Kempa – GDYBY oraz Wiesław Bartkowski.
KAFTI
GDYBY
Gdyby to pracownia projektowa tworzona przez architektów Ewę Kierklo i Stanisława Kempę. Ich działania koncentrują się głównie w sektorze kultury, sztuki i muzealnictwa. Tworzą wystawy, instalacje i inne formy opowiadania historii, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania doświadczeń i interaktywnych narracji. Kluczowa jest dla nich reżyseria wrażeń odbiorcy, wydobycie warstwy symbolicznej i emocjonalnej. Gdyby ma na swoim koncie projekty zrealizowane we współpracy z wieloma uznanymi instytucjami kultury zarówno w Polsce jak i na świecie.
Badacz systemów złożonych i projektant interakcji, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, bada m.in. jak rozwijać AI by nie degradować zdolności poznawczych człowieka. Autor pojęcia i manifestu “Materia kodu”, którym kieruje się w swojej działalności w obszarze sztuki, eksplorując emergentne właściwości wynikające z połączenia materii fizycznej i cyfrowej. Finalista konkursu na wystawę w Pawilonie Polskim na Międzynarodową Wystawę Sztuki – La Biennale di Venezia. Współpracownik Centrum Badania Ryzyka Systemowego oraz think-tanku Re-Imagine Europa.
Instalacja oparta o parametryczne rośliny, które wprowadzają odwiedzających w leczniczy świat związany z ziołami. Rośliny tworzone są w oparciu o algorytm, który na podstawie wyboru dostępnych parametrów, umożliwia każdemu z odwiedzających skomponowanie indywidualnej rośliny –„Spirit Plant”. Powstałe w ten sposób obrazy będą wyświetlane na półprzezroczystych ekranach, stanowiąc element scenografii, dając jednocześnie wspaniałe wrażenia wizualne. Wprowadzą do wnętrza ulotny, magiczny klimat nawiązujący do dawnych rytuałów i wierzeń związanych z ziołami. Instalacja angażuje zwiedzających – stają się jej współautorami, a roślina pozostaje jako pamiątka – mogą ją pobrać na telefon i udostępnić w mediach społecznościowych.
Animowany zielnik, który prezentuje tradycję polskiego zielarstwa przez współczesną ilustrację i nawiązuje do historii polskiej szkoły ilustracji. Zielnik inspirowany jest zbieżną dla Polski i Japonii tradycją „Zupy z Siedmiu Ziół”, która była gotowana na przedwiośniu i miała na celu dostarczenie organizmowi cennych składników odżywczych. Podobna tradycja, choć na bazie innych składników, kultywowana była w Japonii. Instalacja przedstawia rośliny, które zawierają substancje o walorach leczniczych, smakowych i zapachowych, którym od wieków przypisywano magiczne moce. Część wierzeń znalazła swoje potwierdzenie w nauce, która z czasem precyzyjnie określiła ich działanie.
Instalacja to symboliczne ujęcie zmienności polskiej przyrody oraz niespotykane połączenie wiedzy biologicznej z artystyczną ekspresją. Zamknięte w żywicznych kulach polskie rośliny uchwycone zostały w ulotnym momencie transformacji. Zatopione w przezroczystych kulach efemeryczne formy, trudne do zaobserwowania w pełnym pośpiechu życiu, opowiadają o nieustającej transformacji życia. Instalacja ma także charakter viralowy, zapraszający do udostępniania treści w mediach społecznościowych.
Instalacja „Najbardziej Polski Krajobraz” wykorzystuje metody sztucznej inteligencji, aby przybliżyć odwiedzającym istotę polskiego krajobrazu i pokazać jego różnorodność. Generowane przez AI na paronamicznym ekranie pejzaże Polski ewoluują i zmieniają się pod wpływem ruchu odwiedzających. Pojedyncze osoby i grupy widzów przemieszczające się wzdłuż ekranu determinują cechy wyświetlanego obrazu. Ten płynnie zmienia się, buduje i przeobraża poprzez poetyckie sekwencje ruchów. Instalacja „wytrenowana” na tysiącach zdjęć z różnych regionów Polski, potrafi stwarzać nowe, nieistniejące pejzaże, będące idealnymi reprezentacjami polskości krajobrazu.
Chmura nawiązuje do ludowych ozdób znanych jako „pająki”, charakterystycznych dla tradycji rękodzielniczych wielu regionów Polski. Powstawały one dzięki wspólnemu wysiłkowi, w okresach świątecznych, żeby przynieść szczęście gospodarzom i ochronić dom przed złem. Kolorowa forma ludowa stała się inspiracją do stworzenia instalacji przestrzennej. Zintegrowana z oknami Pawilonu, Chmura oferuje intrygujący widok z zewnątrz i spełnia podobne jak pierwotnie założenia – wyjątkowej dekoracji.
Multisensoryczna immersyjna instalacja immersyjna zainspirowana wizualną formą tężni, właściwościami drewna, a także społecznym i wspólnotowym charakterem dbania o zdrowie i dobrostan. Łącząc wyjątkowe doświadczenie z elementami immersji – efektami świetlnymi i dźwiękowymi, kontemplacji i medytacji – angażuje zmysły i sprzyja odprężeniu.
Unikalny instrument łączący tradycyjne rzemiosło i naturalne materiały ze współczesną techniką cyfrową, z którego wybitny kompozytor i instrumentalista Jerzy Rogiewicz wydobędzie esencję utworów Fryderyka Chopina, inspirowanych muzyką ludową i dźwiękami z natury. „Aura” składa się z ponad setki niezależnych modułów, można powiedzieć, że to „orkiestra” sterowana cyfrowo, w organiczny sposób wydobywająca dźwięki z naturalnych materiałów. Sercem każdego „instrumentu” będzie fragment wierzby, kojarzonej z Chopinem i pozyskanej z okolic Żelazowej Woli. Dzięki zastosowaniu metod sztucznej inteligencji, widzowie będą mogli subtelnie wpływać na ruch „Aury”, stając się współtwórcami spektaklu.
Dynamiczna galeria łączy parametryczne rośliny „Spirit Plant” i stanowi indywidualny ślad każdej osoby, która odwiedziła Pawilon Polski przez sześć miesięcy trwania Expo. Projekcje symbolizują połączenie tradycji i przyszłości, a także zestawiają indywidualne doświadczenia w solidarną zbiorową twórczość. Jest także formą podziękowania dla wszystkich, którzy odwiedzili przestrzeń Pawilonu Polski. Instalacja podkreśla kreatywny potencjał Polaków w obszarze nowych technologii.
Inspirowane haiku poetyckie formy, liryczne miniatury autorstwa polskich poetów młodego pokolenia, są komentarzem do treści prezentowanych w Pawilonie. Wersy, zapisane na ścianach w różnych miejscach Pawilonu, stanowią inspirującą formę dialogu z ekspozycją. Przy wejściu do sali koncertowej zadrukowane karteczki z poezją zapełnią całą ścianę. Odwiedzający będą mogli zabrać je ze sobą jako słowo klucz do budowania wspólnej przyszłości.
Plantacja Idei to strefa w Pawilonie Polski, w której prezentowane są idee i przełomowe innowacje kształtujące zrównoważoną przyszłość w sześciu sektorach kluczowych dla rynku japońskiego. To miejsce prezentacji polskiej gospodarki, biznesu i nauki, w którym można zaobserwować zarówno tradycyjne i zaczerpnięte z natury rozwiązania, jak i wynalazki bazujące na współczesnych technologiach i zaawansowanych algorytmach. To one w każdej z branż napędzają innowację i wskazują na nowy potencjał, promują zrównoważone podejście oraz działanie na rzecz zdrowych społeczeństw. Ich wspólnym mianownikiem jest polski „gen kreatywności”. Opracowane przez firmy rozwiązania czerpią zarówno z wzorców natury, jak i z siły technologii, najnowszych odkryć i wiedzy naukowej. Pozwalają ludziom żyć zdrowiej, bezpieczniej i spokojniej, a także kształtować otoczenie w sposób nieosiągalny dla wcześniejszych pokoleń.
Strefa inspirowana koncertami w Łazienkach Królewskich w Warszawie, znajduje się zatem przed Pawilonem Polski. Opiera się na prezentacji nagrań utworów Fryderyka Chopina dostępnych na słuchawkach bezprzewodowych, umożliwiając zanurzenie się w fenomenie muzyki kompozytora. Strefa powstaje we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.