Wystawa

wystawa wejscie

Dziedzictwo, kreatywność i sztuczna inteligencja

Opracowana przez interdyscyplinarny zespół koncepcja ekspozycji w Pawilonie Polski składa się z interaktywnych instalacji artystycznych, które prezentują zapisany w tożsamości Polaków „gen kreatywności”. Atmosferę miejsca tworzy połączenie natury, tradycji, nauki i techniki. Jego siłą sprawczą są Odwiedzający, którzy zarówno doświadczają, jak i współtworzą wystawę.

Twórcy koncepcji ekspozycji

Za koncepcję ekspozycji odpowiada zespół kuratorski w składzie: Monika Brauntsch – KAFTI, Ewa Kierklo i Stanisław Kempa – GDYBY oraz Wiesław Bartkowski.

Monika Brauntsch

KAFTI

Ewa Kierklo, Stanisław Kempa

GDYBY

Gdyby to pracownia projektowa tworzona przez architektów Ewę Kierklo i Stanisława Kempę. Ich działania koncentrują się głównie w sektorze kultury, sztuki i muzealnictwa. Tworzą wystawy, instalacje i inne formy opowiadania historii, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania doświadczeń i interaktywnych narracji. Kluczowa jest dla nich reżyseria wrażeń odbiorcy, wydobycie warstwy symbolicznej i emocjonalnej. Gdyby ma na swoim koncie projekty zrealizowane we współpracy z wieloma uznanymi instytucjami kultury zarówno w Polsce jak i na świecie.

Wiesław Bartkowski

Badacz systemów złożonych i projektant interakcji, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, bada m.in. jak rozwijać AI by nie degradować zdolności poznawczych człowieka. Autor pojęcia i manifestu “Materia kodu”, którym kieruje się w swojej działalności w obszarze sztuki, eksplorując emergentne właściwości wynikające z połączenia materii fizycznej i cyfrowej. Finalista konkursu na wystawę w Pawilonie Polskim na Międzynarodową Wystawę Sztuki – La Biennale di Venezia. Współpracownik Centrum Badania Ryzyka Systemowego oraz think-tanku Re-Imagine Europa.

PS MB FINALS FULLRES 4 — kopia 1

Wystawa stała

Nagrody

Pawilon Polski na Wystawie Światowej w Osace został uhonorowany jedną z najważniejszych nagród przyznawanych przez Bureau International des Expositions (BIE). Podczas uroczystej ceremonii BIE Day, która odbyła się 12 października 2025 r. na scenie Shining Hat na wyspie Yumeshima w Osace, Polska odebrała Złotą Nagrodę BIE (BIE Gold Award) za projekt wystawy w kategorii „Pawilony samodzielnie budowane, Typ A”. 

Wyróżnienie jest uhonorowaniem wysiłków wielu osób, które pracowały nad stworzeniem przestrzeni, gdzie spotykają się sztuka, technologia, nauka i emocje. Jury BIE doceniło nie tylko spójną i angażującą ścieżkę zwiedzania, lecz także oryginalność ekspozycji oraz znaczenie przesłania, jakie niesie hasło Pawilonu Polski: „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.

Jak mówią twórcy koncepcji, – Instalacje, opracowane we współpracy z artystkami i artystami, tworzą unikalną przestrzeń, w której dziedzictwo przenika się z przyszłością, a tradycje z innowacją. Nasza koncepcja bazuje na autentycznej i żywej części polskiego dziedzictwa, jaką są zioła. Dzięki subtelnemu zaangażowaniu współczesnej techniki tradycje i rzemiosło zyskują „magiczny” wymiar, zaś siłą napędową wystawy stają się sami goście, którzy nie tylko oglądają, ale współtworzą przestrzeń Pawilonu. Zwiedzający autentycznie mogą doświadczyć naszego przekazu bez przytłoczenia czy przebodźcowania.

Ścieżka zwiedzania codziennie przez pół roku porywała gości EXPO w piękną opowieść o Polsce.

Polska została również uhonorowana dwoma prestiżowymi nagrodami: brązem w kategorii „Best Medium Pavilion” (Najlepszy Pawilon Średniej Wielkości) oraz srebrem w kategorii „Best Exhibition / Display” (Najlepsza Wystawa / Ekspozycja) za instalację „Plantacja Idei”.