Dni Polskiej Nauki i Edukacji

Nauka i nowoczesność z Polski na Expo 2025: uczelnie, innowacje, roboty i drzewa posadzone w Osace.
Dni Polskiej Nauki i Edukacji na Expo 2025 to prezentacja potencjału polskich uczelni, innowacji technologicznych i dialogu naukowego.
Od 22 do 26 kwietnia 2025 roku Pawilon Polski na Expo w Osace tętnił życiem dzięki wydarzeniom zorganizowanym w ramach Dni Polskiej Nauki i Edukacji. Był to tydzień pełen inspirujących spotkań, nowoczesnych technologii, interaktywnych warsztatów i promocji dorobku polskich uczelni oraz instytucji naukowych.
W programie wzięły udział m.in.: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH), Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Lasy Państwowe, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA). Już w dniu otwarcia odbyła się oficjalna ceremonia z udziałem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który zainaugurował cały cykl wydarzeń. Jednym z symbolicznych momentów tygodnia była ceremonia sadzenia polskich drzew na kampusie Konserwatorium Muzycznego w Osace – z udziałem rektorów uczelni, władz Expo i przedstawicieli instytucji publicznych.
Technologia, nauka i polskie wynalazki
Dużym zainteresowaniem cieszyły się codzienne warsztaty przed Pawilonem Polski, gdzie odwiedzający mogli własnoręcznie zbudować łódź solarną lub pojazd bezzałogowy pod okiem ekspertów z AGH i SGGW. Firma ASTOR zaprezentowała robota ASTORINO, który nie tylko wykonywał precyzyjne ruchy, ale też zachęcał najmłodszych do zabawy i nauki.
Nie zabrakło również akcentów filmowych – wielokrotnie wyświetlany był dokument o polskich wynalazcach, który w przystępny sposób ukazywał wkład Polaków w rozwój światowej technologii.
Dzień NAWA i umiędzynarodowienie polskiej nauki
W ramach Dnia NAWA na Expo odbyła się konferencja poświęcona umiędzynarodowieniu szkolnictwa wyższego. Wzięli w niej udział przedstawiciele polskich uczelni, środowisk akademickich z Japonii i Europy, a także Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po części oficjalnej odbyło się seminarium promujące studia w Polsce, a na uczestników czekał polski obiad.
Szczególną atrakcją były również gry i zabawy językowe prowadzone przez studentów polonistyki z Uniwersytetu Stosunków Międzynarodowych w Tokio – nie tylko dla dzieci, ale i dorosłych zainteresowanych nauką polskiego.
Polski Dzień Kosmosu
Jednym z najbardziej widowiskowych wydarzeń tygodnia był Polski Dzień Kosmosu, objęty patronatem dr. Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, polskiego astronauty. Dzień poświęcony był zarówno wielkim postaciom historii nauki, jak i współczesnym osiągnięciom Polski w dziedzinie eksploracji kosmosu.
Wspólnie z Fundacją New Space i Uniwersytetem Jagiellońskim przygotowano szereg warsztatów edukacyjnych pod hasłem „Od Mikołaja Kopernika do Sławosza Uznańskiego”. Uczestnicy mogli zbudować astrolabium z origami, poznać Kopernika jako lekarza i ekonomistę, a także wybić własną monetę na wzór tych z czasu renesansu. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też zajęcia z malowania komiksów manga z Mikołajem Kopernikiem w roli głównej, spektakl światło i dźwięk inspirowany jego dokonaniami, a także prezentacja multimedialna pokazująca wkład Polski w badania kosmiczne.
Wieczorem odbył się koncert Leszka Możdżera, który zaprezentował m.in. fortepian dekafoniczny – eksperymentalny instrument stworzony we współpracy z polskimi inżynierami dźwięku z Polskiej Akademii Nauk.
Polski Dzień Kobiet w Nauce – śladami Marii Skłodowskiej-Curie
Kończąc tydzień poświęcony nauce, 26 kwietnia zorganizowano Polski Dzień Kobiet w Nauce – wydarzenie, które uhonorowało wkład kobiet w rozwój światowej nauki, a także podkreśliło aktualne wyzwania i sukcesy kobiet naukowczyń. Organizatorem była Polska Akademia Nauk we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
W ramach dnia odbyła się międzynarodowa konferencja z udziałem naukowców z Polski, Japonii, Izraela i Francji. Program obejmował dwa panele:
- „Kobiety Liderki Świata Nauki” – poświęcony roli kobiet na najwyższych szczeblach nauki i zarządzania
- „Ikony Nauki” – refleksyjna dyskusja wokół korespondencji Marii Skłodowskiej-Curie i Alberta Einsteina
W Pawilonie Polski można było także zobaczyć cyfrową wystawę poświęconą Marii Skłodowskiej-Curie pt. „A Continuous Thread: Maria Skłodowska-Curie 1867–1934” (w wersji angielskiej i japońskiej), a także zapoznać się z wyjątkowym artefaktem – oryginalną pracą doktorską noblistki oraz próbkami materiałów promieniotwórczych.
Nie zabrakło elementów edukacyjnych i artystycznych – uczestnicy warsztatów tworzyli modele Radu i Polonu, a także podziwiali rekonstrukcje strojów z epoki autorstwa projektantki Natalii Ślizowskiej. W Pawilonie Kobiet zaprezentowano również projekt SZYFRODZIEWCZYNY, ukazujący sylwetki 20 kobiet z całego świata zaangażowanych w działalność wywiadowczą – z uwzględnieniem roli Polek i fenomenu Enigmy.
Dzień zwieńczyła wizyta uczennic z partnerskiej szkoły w Himeji, zaprzyjaźnionej z warszawskim Liceum Nazaretanek, oraz pokaz umiejętności laureatów WorldSkills z Polski i Japonii.