Pawilon Polski

Projekt architektoniczny opiera się na zastosowaniu drewna. Posiada organiczną formę dzięki łukom i krzywym.

Forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków.

Polska zostanie zaprezentowana jako kraj, którego głównym zasobem są ludzie – kreatywni, otwarci, wykształceni, twórczy, odważni w swoich myślach i działaniach.

Poznaj Pawilon Polski na Wystawę Światową Expo 2025 Osaka, Kansai.

Koncepcja architektoniczna

Arena prezentacji

Areną prezentacji Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai będzie pawilon narodowy o powierzchni blisko 1000 m², zlokalizowany w strefie tematycznej „Ratowanie Życia”.

Fala kreatywności

Koncepcja architektoniczna opiera się na zastosowaniu drewna, a forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków.

Szacunek dla tradycji

Zaprojektowanie wyrazistej drewnianej fasady zbudowanej w oparciu o tradycyjną technikę łączenia drewna “Kigumi Koho”, to ukłon w stronę polskiej i japońskiej tradycyjnej architektury.

Architekci

Koncepcję architektoniczną opracował duet Alicja Kubicka i Borja Martínez z pracowni Interplay Architects.

Alicja Kubicka

Absolwentka Politechniki Poznańskiej, członkini kujawsko-pomorskiej Okręgowej Izby Architektów. Swoje wykształcenie zdobywała również na hiszpańskich uczelniach: Escuela Técnica Superior de Arquitectura w Madrycie oraz La Coruña. Dzięki biegłej znajomości trzech języków obcych, większość kariery zawodowej spędziła we Francji i Hiszpanii, pracując dla renomowanych pracowni, takich jak Kengo Kuma & Associates, Mesura czy Wilmotte et Associés. Odgrywała kluczową rolę w rozwoju oraz nadzorze budowy projektów dużej skali, m.in. 1 Hotel Paris oraz Centrum Wystawiennicze w Strasburgu, które zostało zainaugurowane w 2022 roku. Obecnie jest współzałożycielką pracowni Interplay Architects.

Borja Martinez

Borja Martínez uzyskał dyplom architekta na Escuela Técnica Superior de Arquitectura w San Sebastián po ukończeniu programu wymiany na Escuela Técnica Superior de Arquitectura w Madrycie. Podczas swojej zawodowej kariery w renomowanej japońskiej firmie Kengo Kuma & Associates, brał udział w międzynarodowych projektach, takich jak Nowe Muzeum Hansa Christiana Andersena w Odense, Muzeum Doktora Leili Mezian w Casablance oraz Luksusowy Hotel La Pointe du Bout na Martynice, gdzie koordynował zespoły wielodyscyplinarne. Dzięki późniejszej współpracy z francuskim biurem Archi5, Borja zdobył również bogate doświadczenie w projektowaniu obiektów edukacyjnych i sportowych. Obecnie jest współzałożycielem pracowni Interplay Architects.

„Planujemy robić wszystko, aby tworzyć architekturę wysokiej jakości, z poszanowaniem dla środowiska. Po nawiązaniu współpracy z Japonią widzimy, że dobry design nie zna granic”

Dziedzictwo, kreatywność i sztuczna inteligencja

Opracowana przez interdyscyplinarny zespół koncepcja ekspozycji w Pawilonie Polski składa się z interaktywnych instalacji artystycznych, które prezentują zapisany w tożsamości Polaków „gen kreatywności”. Atmosferę miejsca tworzy połączenie natury, tradycji, nauki i techniki. Jego siłą sprawczą są Odwiedzający, którzy zarówno doświadczają, jak i współtworzą wystawę.

Wystawa stała

Twórcy koncepcji ekspozycji

Za koncepcję ekspozycji odpowiada zespół kuratorski w składzie: Monika Brauntsch – KAFTI, Ewa Kierklo i Stanisław Kempa – GDYBY oraz Wiesław Bartkowski.

Monika Brauntsch

KAFTI

Ewa Kierklo, Stanisław Kempa

GDYBY

Gdyby is a design studio created by architects Ewa Kierklo and Stanisław Kempa. Their activities are mainly based in the culture, art and museum sectors. They create exhibitions, installations and other mediums of storytelling, with a particular focus on experience design and interactive narratives. Directing the viewer’s impressions and bringing out the symbolic and emotional layers is key for them. Gdyby has completed projects in cooperation with many recognised cultural institutions both in Poland and abroad.

Wiesław Bartkowski

Complex systems researcher and interaction designer, employee of the University of Warsaw who researches, among other things, how to develop AI to avoid degrading human cognitive abilities. Author of the concept and manifesto “Matter of Code”, which guides his work in the field of art, exploring the emergent properties resulting from the combination of physical and digital matter. Finalist in the exhibition competition for the Polish Pavilion for the International Art Exhibition – La Biennale di Venezia. Fellow of the Centre for Systemic Risk Analysis and the think tank Re-Imagine Europa.