Złoto dla Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai!

251012 Expo BIE Awards fot A Stykowski 14 scaled

Polska nagrodzona BIE Gold Award za wystawę w Pawilonie Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai.

Pawilon Polski na Wystawie Światowej w Osace został uhonorowany jedną z najważniejszych nagród przyznawanych przez Bureau International des Expositions (BIE). Podczas uroczystej ceremonii BIE Day, która odbyła się 12 października 2025 r. na scenie Shining Hat na wyspie Yumeshima w Osace, Polska zdobyła Złotą Nagrodę BIE (BIE Gold Award) w kategorii pawilonów średniej wielkości (od 1 750 m² do 2 500 m²).

Nagroda przyznana Pawilonowi Polski pokazuje, że nasz udział w EXPO 2025, mimo ogromnych wyzwań, jakie niósł ze sobą ten projekt, okazał się wyjątkowo  udany. Nasze dziedzictwo kulturowe to niezwykła wartość, na której możemy budować markę Polski i prezentować ją w najlepszym możliwym wydaniu – i właśnie to zrobiliśmy w Osace. Naszą nagrodzoną wystawę zobaczyło ponad milion osób, a ja sam nie pamiętam momentu, w którym przed pawilonem nie ustawiała się ogromna kolejka. Wielkie gratulacje należą się przede wszystkim artystom, projektantom i całemu zespołowi doświadczonych ludzi, którzy od lat z pasją realizują projekty obecności Polski na wystawach światowych – powiedział Jacek Tomczak, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai.

Wyróżnienie jest uhonorowaniem wysiłków wielu osób, które pracowały nad stworzeniem przestrzeni, gdzie spotykają się sztuka, technologia, nauka i emocje. Jury BIE doceniło nie tylko spójną i angażującą ścieżkę zwiedzania, lecz także oryginalność ekspozycji oraz znaczenie przesłania, jakie niesie hasło Pawilonu Polski: „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.

– Expo 2025 to wielki sukces Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jako operatora odpowiedzialnego za realizację programu obecności Polski na Wystawie Światowej. Składamy serdeczne podziękowania i gratulacje wszystkim, którzy przyczynili się do tego osiągnięcia – zespołowi, artystom i kuratorom, wszystkim partnerom. Ta wspaniała nagroda, obok ponad miliona odwiedzających Pawilon Polski, dwóch forów gospodarczych i dziesiątek spotkań biznesowych, jest potwierdzeniem, że praca została wykonana z najwyższą starannością i na światowym poziomie — stwierdził Łukasz Gwiazdowski, Wiceprezes Zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

– Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, ponieważ ekspozycja jest część obecności Polski na wydarzeniu, którą szczyciliśmy się od samego początku, i która opowiadała o Polsce w sposób najbardziej kompleksowy. Cieszymy się, że najważniejsza nagroda, przyznawana przez organizatorów Expo, trafiła w ręce zespołu Pawilonu Polski i stała się tym samym godnym zwieńczeniem obecności Polski na Wystawie Światowej w Osace – podkreśliła odbierając nagrodę Eliza Klonowska-Siwak, Zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025.

Wystawa stała Pawilonu Polski, zaprojektowana przez zespół kuratorski w składzie: Monika Brauntsch (KAFTI), Ewa Kierklo, Stanisław Kempa (GDYBY) i Wiesław Bartkowski, łączy naturalne materiały ze współczesną techniką. Zwiedzający mogli m.in. stworzyć własną, cyfrową roślinę w instalacji „Spirit Plant”, zanurzyć się w krajobrazach generowanych przez AI w „Najbardziej Polskim Krajobrazie”, odkryć moc siedmiu ziół w animowanym zielniku czy zanurzyć się w dźwiękach „Aury” inspirowanej muzyką Fryderyka Chopina.

– Instalacje, opracowane we współpracy z artystkami i artystami, tworzą unikalną przestrzeń, w której dziedzictwo przenika się z przyszłością, a tradycje z innowacją. Nasza koncepcja bazuje na autentycznej i żywej części polskiego dziedzictwa, jaką są zioła. Dzięki subtelnemu zaangażowaniu współczesnej techniki tradycje i rzemiosło zyskują „magiczny” wymiar, zaś siłą napędową wystawy stają się sami goście, którzy nie tylko oglądają, ale współtworzą przestrzeń Pawilonu. Zwiedzający autentycznie mogą doświadczyć naszego przekazu bez przytłoczenia czy przebodźcowania – mówią twórcy koncepcji.

Złota nagroda Międzynarodowego Stowarzyszenia Wystaw to dla nas ogromne wyróżnienie – dla zespołu po stronie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ale szczególnie dla całego zespołu kuratorów i artystów, którzy zaprojektowali i stworzyli wystawę. Prace nad wystawą trwały przez ponad dwa lata z myślą przede wszystkim o japońskich odbiorcach. Dzisiaj, po pół roku Expo, możemy z pewnością powiedzieć, że udało się nam w Osace pięknie opowiedzieć o Polsce zgodnie z hasłem „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość” – od kultury, przez turystykę, aż po gospodarkę – mówi Maria Ostrowska,  zastępca dyrektora Departamentu Wystawy Expo w PAIH, współtworząca koncepcję programową udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2025 Osaka.

Nagroda BIE jest kolejnym międzynarodowym wyróżnieniem dla Polski na Expo 2025. Wcześniej Pawilon Polski zdobył także srebrną i brązową nagrodę w prestiżowym konkursie World Expolympics organizowanym przez The Experiential Design Authority (TEDA) – odpowiednio za wystawę „Plantacja Idei” oraz całokształt ekspozycji.

Pawilon Polski cieszy się ogromnym zainteresowaniem – do października 2025 r. odwiedziło go już ponad milion osób, a jego wyjątkowa architektura, instalacje artystyczne, codzienne koncerty i bogaty program wydarzeń kulturalnych i gospodarczych sprawiają, że jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów na mapie Expo.

Expo 2025 Osaka, Kansai zamyka się 13 października 2025 r. Na wyspie Yumeshima swoje pawilony prezentowało 170 uczestników – 161 państw i regionów oraz 9 organizacji międzynarodowych. Organizatorzy szacują, że wystawę odwiedziło łącznie 28 milionów osób.

Za realizację obecności Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu, pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Wystawa stała w Pawilonie Polski

Ścieżka zwiedzania Pawilonu Polski to stworzone wspólnie z artystkami i artystami instalacje, harmonijnie łączące pochodzące z natury i rzemiosł inspiracje – ze współczesną techniką.  Poszczególne instalacje w subtelny sposób angażują technologie, tworząc magiczny wymiar wystawy. Poszczególne strefy pozwalają zanurzyć się w polskich tradycjach zielarskich, poczuć polskie rzemiosło, a nawet doświadczyć zmienności natury. Angażują emocje i inspirują do refleksji na temat przyszłości.

  • Instalacja „Spirit Plant” oparta jest o parametryczne rośliny, które wprowadzają odwiedzających w świat związany z ziołami. Rośliny tworzone są w oparciu o algorytm, który na podstawie wyboru dostępnych parametrów, umożliwia każdemu z odwiedzających skomponowanie indywidualnej rośliny – „Spirit Plant”. Powstałe w ten sposób obrazy są wyświetlane na półprzezroczystych ekranach, stanowiąc element scenografii, dając jednocześnie wrażenia wizualne i wprowadzając do wnętrza ulotny, magiczny klimat nawiązujący do dawnych rytuałów i wierzeń związanych z ziołami. Instalacja angażuje zwiedzających – stają się jej współautorami, a roślina pozostaje jako pamiątka – goście mogą ją pobrać na telefon i udostępnić w mediach społecznościowych. Autorem instalacji jest Marcin Ignac wraz z zespołem Variable.io

  • Animowany zielnik „Siedem Ziół” prezentuje tradycję polskiego zielarstwa przez współczesną ilustrację i nawiązuje do historii polskiej szkoły ilustracji. Zielnik inspirowany jest zbieżną dla Polski i Japonii tradycją zupy z siedmiu ziół, która była gotowana na przedwiośniu i miała na celu dostarczenie organizmowi cennych składników odżywczych. Podobna tradycja, choć na bazie innych składników, kultywowana była w Japonii. Instalacja przedstawia rośliny, które zawierają substancje o walorach leczniczych, smakowych i zapachowych, którym od wieków przypisywano magiczne moce. Część wierzeń znalazła swoje potwierdzenie w nauce, która z czasem precyzyjnie określiła ich działanie. Ilustratorkami były Kasia Walentynowicz, Monika Hanulak oraz Patrycja Podkościelny, zaś całość zrealizowana została przez zespół Science Now i Juice

  • Instalacja „Najbardziej Polski Krajobraz”, autorstwa Szymona Peplińskiego i Wiesława Bartkowskiego, wykorzystuje metody sztucznej inteligencji, aby przybliżyć odwiedzającym istotę polskiego krajobrazu i pokazać jego różnorodność. Generowane przez AI na panoramicznym ekranie pejzaże Polski ewoluują i zmieniają się pod wpływem ruchu odwiedzających. Ten płynnie zmienia się, buduje i przeobraża poprzez poetyckie sekwencje ruchów. Instalacja tworzona w oparciu o trening AI na tysiącach zdjęć z różnych regionów Polski potrafi stwarzać nowe, nieistniejące pejzaże, będące idealnymi reprezentacjami polskości krajobrazu.

  • Aura” to unikalny instrument łączący tradycyjne rzemiosło i naturalne materiały ze współczesną techniką cyfrową. Wybitny kompozytor i instrumentalista Jerzy Rogiewicz wydobył esencję utworów Fryderyka Chopina, inspirowanych muzyką ludową i dźwiękami z natury. „Aura” składa się z ponad setki niezależnych modułów tworzących sterowaną cyfrowo orkiestrę, która w organiczny sposób wydobywa dźwięki z naturalnych materiałów. Sercem każdego instrumentu jest fragment wierzby, kojarzonej z Chopinem i pozyskanej z okolic Żelazowej Woli. Dzięki zastosowaniu metod sztucznej inteligencji, widzowie mogą subtelnie wpływać na ruch „Aury”, stając się współtwórcami koncertu. Wykonawcami instalacji są Wiesław Bartkowski, Olga Milczyńska i Jerzy Rogiewicz.

  • „Generations” to dynamiczna galeria łącząca parametryczne rośliny „Spirit Plant”. Instalacja buduje indywidualny ślad każdej osoby odwiedzającej Pawilon Polski przez sześć miesięcy trwania Expo. Projekcje symbolizują połączenie tradycji i przyszłości, a także zestawiają indywidualne doświadczenia w solidarną zbiorową twórczość. „Generations” podkreśla kreatywny potencjał Polaków w obszarze nowych technologii. Jej autorem jest Marcin Ignac wraz z zespołem Variable.io.

  • Instalacja „Przednówek”, autorstwa dr hab. Urszuli Zajączkowskiej (prof. SGGW) i Megi Malinowsky, to artystyczny hołd dla ulotnych momentów w cyklu życia roślin – tych „przed nowym”, które zwykle umykają naszej uwadze. Powstała w oparciu o wieloletnie badania botaniki leśnej i własne obserwacje instalacja ma na celu skłonić widza do zatrzymania się nad tym, co zwykle pomijane: pąkom niemal rozwiniętym, kwiatom pozostałym tylko z jednym płatkiem czy owocom w delikatnej fazie dojrzewania. Rośliny (zebrane w różnych fazach sezonu – od końca zimy aż po późną jesień) zostały ostrożnie wysuszone w żelu krzemionkowym, dzięki czemu zachowały swoją trójwymiarową formę, kolor i najdrobniejsze detale. Następnie ponad sto trzydzieści okazów zatopiono w przejrzystych kulach żywicznych, które zachwycają gości Pawilonu Polski.

  • Instalacja „Wersy” to inspirowane haiku poetyckie formy, liryczne miniatury autorstwa polskich poetów młodego pokolenia, które są komentarzem do treści prezentowanych w Pawilonie Polski. Wersy, zapisane na ścianach w różnych miejscach Pawilonu, stanowią inspirującą formę dialogu z ekspozycją. Przy wejściu do sali koncertowej zadrukowane karteczki z poezją zapełnią całą ścianę. Odwiedzający mogą zabrać je ze sobą jako słowo klucz do budowania wspólnej przyszłości. Przy budowie instalacji wykorzystano poezję Barbary Klickiej, Krystyny Dąbrowskiej, Małgorzaty Lebdy, Urszuli Zajączkowskiej, Jakuba Kornhausera, Jerzego Jarniewicza oraz Krzysztofa Czyżewskiego.

  • Multisensoryczna instalacja immersyjna „Dźwięk Materii” inspirowana jest wspólnotową tradycją inhalacji. Łącząc wyjątkowe doświadczenie z elementami immersji świetlnej i dźwiękowej, umożliwia kontemplację i medytację. Angażuje zmysły i przynosi relaks. Pozwala gościom zanurzyć się w dźwiękach wody i zapachu drewna. Tradycyjnie do budowy tężni wykorzystuje się tarninę, ale prezentowana w Pawilonie instalacja bazuje na dostępnym lokalnie drewnie kuromoji. Instalację stworzył interdyscyplinarny kolektyw artystyczny IP Group.

  • Instalacja „Chmura” nawiązuje do ludowych ozdób znanych w Polsce jako „pająki”, charakterystycznych dla tradycji rękodzielniczych wielu regionów kraju. Powstawały one dzięki wspólnemu wysiłkowi wielu osób, szczególnie w okresach świątecznych. Kolorowa forma ludowa stała się inspiracją do stworzenia instalacji przestrzennej. Zintegrowana z oknami Pawilonu Polski chmura oferuje intrygujący widok z zewnątrz. Jej przestrzenne i żywe kształty grają ze światłem, przenikającym przez ażurowe struktury. Autorką instalacji jest Hanna Stano.

  • Strefa „Nest” inspirowana jest koncertami Chopina w Łazienkach Królewskich
    w Warszawie. Nagrania utworów Fryderyka Chopina, dostępne na słuchawkach bezprzewodowych, usytuowanych na stojaku na zewnątrz Pawilonu, pozwalają na zanurzenie się w fenomenie muzyki kompozytora. Po założeniu słuchawek można posłuchać muzyki fortepianowej w wykonaniu Janusza Olejniczaka. Instalacja powstała we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.

  • „Soundscape”, czyli muzyka, którą słychać w tle, to dźwięki polskiego krajobrazu: łąki, wody, deszczu, ptaków. Podkreśla ona związek między muzyką natury a tą stworzoną przez człowieka. Dźwięki natury i elementy skomponowane łączą się z inspiracjami muzyką Chopina i pozwalają zanurzyć się w brzmieniu Polski. Autorem instalacji jest Michał Zygmunt.

Fot.: A. Stykowski / PAIH

Zdjęcia do pobrania LINK : Fot. A. Stykowski / PAIH, 

Ujęcia telewizyjne z Wystawy w Pawilonie Polski: LINK

Wypowiedzi “setki”: LINK

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.