Polski jazz: od Chopina po elektronikę – koncertowa uczta na Expo 2025

14 wykonawców, ponad 50 muzyków, blisko dwa tygodnie koncertów światowych gwiazd i młodych talentów – tak Polska opowiada o sobie językiem jazzu na Expo 2025.
14 wykonawców, ponad 50 muzyków, blisko dwa tygodnie koncertów światowych gwiazd i młodych talentów – tak Polska opowiada o sobie językiem jazzu na Expo 2025.
Miłośników jazzu czekają duże wydarzenia artystyczne na Expo 2025 z udziałem znakomitych polskich muzyków.
30 i 31 sierpnia, podczas Tygodnia Fryderyka Chopina, usłyszymy na czterech koncertach jazzowe interpretacje utworów wielkiego polskiego kompozytora.
Od 4 do 10 września w klubach Osaki oraz w Pawilonie Polski, a następnie – od 11 do 13 września – w Tokio zaprezentuje się młoda polska scena jazzowa pod hasłem: Jazz from Poland in Japan 2025.
Polski jazz od lat budzi zainteresowanie w Japonii, gdzie ceniony jest jako muzyka wolności, emocji i wysokiego kunsztu wykonawczego. Japonia – kraj o wyjątkowej wrażliwości muzycznej – to dla polskich jazzmanów naturalny partner, otwarty na dialog i nowe brzmienia.
Okazją na popularyzację współczesnego jazzu znad Wisły w Kraju Wschodzącego Słońca są występy w ramach programu kulturalnego Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai.
4 koncerty jazzowe podczas Tygodnia Chopinowskiego
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje cykl występów polskich artystów w Osace. W repertuarze znajdą się jazzowe interpretacje utworów Fryderyka Chopina. Koncerty odbędą się 30 i 31 sierpnia w ramach Tygodnia Fryderyka Chopina.
LIS + Phew: polsko-japoński projekt elektroniczny w sercu Osaki
Triem LIS kieruje pianista Jan Smoczyński, który jest jednym z najważniejszych polskich producentów muzycznych, rozchwytywanym przez muzyków ze wszystkich gatunków. Wraz z saksofonistą Łukaszem Poprawskim i perkusistą Michałem Miśkiewiczem prezentuje innowacyjne i unikatowe brzmienia elektroniczne, eksperymentalne i minimalistyczne.
Podczas koncertu z wykorzystaniem utworów Fryderyka Chopina dojdzie do ciekawej współpracy tria LIS z japońską wokalistką Phew, wywodzącą się z nurtu postpunkowego. Artystka z Japonii działa obecnie w obszarze muzyki eksperymentalnej i awangardowej.
LIS + Phew wystąpią 30 sierpnia o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Space 14 w Osace.
Czołowe zespoły jazzowe z Polski grają Chopina
Utwory Fryderyka Chopina na jazzowo, ale we własnych, oryginalnych interpretacjach, wykonają także inne znakomite zespoły jazzowe z Polski. W ich składzie nie zabraknie gwiazd światowego formatu:Artur Dutkiewicz Trio połączy energię współczesnego jazzu z duchem Fryderyka Chopina i rytmem polskich tańców ludowych (30 sierpnia, godz. 18.00).
RGG Trio – ostatni koncertowy skład legendy polskiego jazzu, Tomasza Stańki – wystąpi z programem „Soundscapes of Chopin”, łączącym klasykę z ambientem i improwizacją (31 sierpnia, godz. 17.00).
Andrzej Jagodziński Trio – światowej klasy zespół zespół, w którym obok lidera wystąpi doskonały kontrabasista Adam Cegielski i legendarny perkusista Czesław „Mały” Bartkowski, przedstawi mistrzowskie interpretacje Bacha i Chopina w rytmie jazzu (31 sierpnia, godz. 19.00).
Wszystkie trzy koncerty również odbędą się w Sali Koncertowej Space 14 w Osace.
Festiwal Jazz from Poland in Japan 2025
Koncerty z cyklu Jazz from Poland in Japan 2025 to bezprecedensowa prezentacja polskiej sceny jazzowej podczas Tygodnia Kultury Polskiej w ramach obecności Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. W ciągu siedmiu dni zaprezentowanych zostanie 10 projektów z udziałem 25 artystów na ponad 30 koncertach.
Występy odbędą się w trzech prestiżowych klubach Osaki: Blue Yard – działającym pod auspicjami tokijskiego Blue Note, Space 14 oraz Umeda Club Quattro. Wyjątkowym momentem festiwalu będzie premiera „Suity koncertowej” skomponowanej specjalnie na tę okazję przez wybitnego pianistę i kompozytora młodego pokolenia, Nikolę Kołodziejczyka. Wezmą w niej udział wszyscy zaproszeni do Japonii muzycy. Dodatkowo, przez siedem dni w Pawilonie Polski odbywać się będą unikalne, 30-minutowe recitale koncertowe w konfiguracjach solo, duo, trio.
Po zakończeniu części głównej w Osace – dzięki wsparciu Instytutu Polskiego w Tokio – koncerty odbędą się także w stolicy Japonii od 11 do 13 września.
Koncerty w klubie Blue Yard w Osace:
4 września, godz. 19.00
- Sub Silento – balansujący na granicy improwizacji i jazzowej kameralistyki duet tworzy intymną przestrzeń dźwięku, skupienia i emocji.
- Babooshki – jazzowe interpretacje melodii ludowych, wykonywane dwujęzycznie przez dwie wokalistki: z Polski i Ukrainy.
5 września, godz. 19.00
- Aga Derlak Trio – utalentowana pianistka, laureatka trzech polskich nagród muzycznych Fryderyk, z pasją gra jazz inspirowany folklorem latynoamerykańskim i muzyką klasyczną.
- Dominik Wania – czołowy polski pianista jazzowy, współpracownik m.in. Tomasza Stańki, Marcusa Millera i Leszka Możdżera. Jego kompozycje często zawierają elementy muzyki klasycznej i rozrywkowej, łączą rustykalne piękno ze swobodną i bezkompromisową improwizacją.
6 września, godz. 19.30
- Maciej Obara Quartet – zespół kierowany przez saksofonistę altowego Macieja Obarę, którego brzmienie oscyluje między liryzmem a wybuchowością. Znany z własnych kompozycji, jak i jazzowych interpretacji utworów Henryka Mikołaja Góreckiego.
Suita jazzowa live w Sali Koncertowej Space 14 w Osace:
7 września, godz. 15.00
- Nikola Kołodziejczyk – polski pianista jazzowy, kompozytor i dyrygent zaprezentuje skomponowaną specjalnie z okazji Expo jazzową suitę koncertową. Na scenie wystąpi unikalny skład muzyków, złożony ze wszystkich artystów biorących udział w festiwalu.
Koncerty w klubie Umeda Club Quattro w Osace:
9 września, godz. 19.00
- Tomasz Hiwa Quintet – miesza i ożywia gatunki muzyczne: awangardowy jazz, hip-hop, afrobeat, gospel, elektronikę, muzykę klasyczną i energetyczny rock.
- EABS, czyli Electro-Acoustic Beat Sessions – wrocławski kwintet w porywający sposób gra jazz inspirowany hip-hopem.
10 września, godz. 19.00
- Paulina Przybysz – ceniona w Polsce piosenkarka i autorka tekstów od kilku lat śpiewa swoje ulubione standardy jazzowe w nowoczesnych wersjach.
- Hoshii – najnowszy projekt saksofonisty i producenta Kuby Więcka; mieszanka współczesnego jazzu, hip-hopowych bitów i muzyki alternatywnej.
Festiwal Jazz from Poland in Japan 2025 w Tokio:
- Kwintet EABS zagra w klubie Brooklyn Parlor (11 września, godz. 20.00 i 21.00).
- Kwartet Hoshii saksofonisty Kuby Więcka wystąpi w klubie Mame Romantic (Haretara Sora ni Mame Maite) (12 września, godz. 19.30).
- Duet: Paulina Przybysz (głos) i Grzegorz Tarwid (piano) zaprezentuje się w klubie Cafe, Dining & Bar 104,5 (13 września, godz. 19.00 i 20.00).
Polski jazz zdobywa serca melomanów w Japonii
Publiczność w Osace i Tokio poznać pełną gamę polskiej sceny improwizowanej. Posłucha jazzowych pianistów z najwyższej półki, topowych artystów odwiedzających regularnie europejskie festiwale. Będą też zespoły, które zrewolucjonizowały oblicze polskiej sceny jazzowej. I wspaniałe głosy – osadzone w słowiańskich korzeniach przodków, jak też współczesnych brzmieniach neosoulowych i hip-hopowych.
– Komeda, Stańko, Namysłowski czy Trzaskowski, to nazwiska doskonale znane japońskim melomanom, ceniącym niepowtarzalne brzmienie i oryginalny język muzyczny. Nasz projekt na Expo 2025 stwarza wyjątkową okazję do odkrycia tego, co dzieje się na współczesnej polskiej scenie jazzowej, uchodzącej w Japonii za symbol artystycznej niezależności i twórczej głębi – mówi Marta Karsz-Ashida, promotorka polskiej kultury w Japonii, koordynatorka projektu.
– Japońska publiczność będzie miała niepowtarzalną okazję, by posłuchać reprezentantów polskiego jazzu: twórczych, kreatywnych, rozwijających się, nieustannie idących z duchem czasu. Głównym koncertem będzie występ orkiestry złożonej ze wszystkich muzyków obecnych w Osace pod batutą Nikoli Kołodziejczyka, który napisał suitę jazzową specjalnie na ten skład. Oprócz tego odbywać się będą koncerty w mniejszych grupach. Nie zabraknie także spontanicznych kolaboracji. Na Expo chcielibyśmy zaprezentować to, co we współczesnym jazzie jest nasze, własne, oryginalne. To, co spotyka się z zachwytem, a czasem też ze zdziwieniem. Stawiamy na wywołanie emocji przez autentyczność – podkreśla pianistka Aga Derlak.
Koncerty festiwalowe Jazz from Poland in Japan 2025 będą spotkaniem z nową utalentowaną generacją, łączącą tradycję polskiego jazzu z odważnym eksperymentem i współczesnym brzmieniem. To także okazja do przeżycia fascynującej jazzowej przygody na styku dwóch odrębnych, lecz przyjaznych sobie kultur: polskiej i japońskiej.









