Polska branża gamedev na Expo 2025 – jak zainteresować japoński rynek gier?

20250613 PAIHPartnerzy 6 scaled

Polska należy do najszybciej rozwijających się rynków gier wideo w Europie. Wystawa Światowa w Osace to doskonała okazja, by pokazać japońskim partnerom potencjał tego sektora i otworzyć drzwi do nowych projektów biznesowych.

„Wiedźmin 3 – Dziki Gon”, „Dying Light 2 – Stay Human”, „Frostpunk”, „60 Seconds”, „House Fliper” – te znane gry łączy fakt, że powstały w polskich studiach gamedev i zdobyły ogromne uznanie wśród graczy na całym świecie. Polska branża gamingowa, choć relatywnie jeszcze młoda, rozwija się bardzo dynamicznie, generując coraz większe przychody. 46 wydawców gier plasuje nas na drugim miejscu w Europie. W sektorze zatrudnionych jest ponad 15 000 osób, co daje Polsce trzecie miejsce za Francją i Niemcami. Polska branża gier jest dziś w pierwszej trójce pracodawców gamingowych w Europie. Ok. 96 proc. wszystkich przychodów polskich producentów gier pochodzi z eksportu, który wynosi ok. 1 mld dolarów rocznie.

Polska na Expo 2025 – promocja sektora gier

W ramach Programu Ekonomicznego na Expo 2025 Polska wskazała sektor gamedev jako jeden z kluczowych obszarów o wysokim potencjale współpracy z Japonią. Dziś gaming to już nie tylko rozrywka, ale też przemysł kreatywny, innowacyjny i oparty na wiedzy, co czyni go szczególnie atrakcyjnym dla japońskich partnerów.

Japonia jest jednym z największych rynków gier wideo na świecie, z silnie ugruntowaną kulturą cyfrowej rozrywki, zaawansowaną technologią i ogromnym popytem na nowe tytuły. To również kraj z własną legendarną historią gamingu, w której miejsce mogą znaleźć także polskie produkcje. Zwłaszcza te, które oferują unikalną narrację, wysoką jakość artystyczną i technologiczną oraz uniwersalne emocje.

Podczas Wystawy Światowej Expo 2025 w Pawilonie Polski część ekspozycji o nazwie Plantacja Idei przedstawia przełomowe pomysły i innowacje, których wspólnym mianownikiem jest polski „gen kreatywności” i skutecznie promuje sukcesy polskiego gamedevu. Zgromadzone pod nadrzędną ideą „O, ta gra też jest z Polski!” przykłady znanych, a nie zawsze kojarzonych z Polską, gier to kilkanaście produktów pokazanych w prezentacji multimedialnej i osiem precyzyjnie przygotowanych dioram takich tytułów, jak „Frostpunk”, „Cyberpunk 2077” czy „Wiedźmin 3”. Strefy obejmuje najlepiej sprzedające się polskie gry popularne na rynku japońskim, a jej tło to dynamiczna animacja z gry „The Invincible”,  autorstwa  nagrodzonego za tą realizację Paszportem Polityki studia Starward Industries, oparta jest na noszącej ten sam tytuł powieści Stanisława Lema.

Wśród nich wydarzeń promujących polski gamedev na Expo 2025 znajdą się także pokazy gier, premiery trailerów, panele z twórcami oraz strefy interaktywne. W programie na Expo ważną rolę odgrywają studia niezależne (indie), które swoimi oryginalnymi pomysłami i estetyką doskonale wpisują się w gusta japońskich graczy.

Polska na Tokyo Game Show 2025

Między 26 a 29 września 2025 r. w stolicy Japonii odbędzie się prestiżowy Tokyo Game Show. Obecność polskich firm na ogromnych targach gier wideo wspierana jest w ramach polskiego programu gospodarczego na Expo 2025. To szansa na nawiązanie bezpośrednich kontaktów z japońskimi dystrybutorami, inwestorami i mediami branżowymi.

W ramach współpracy z Japan External Trade Organization (JETRO) oraz Tokyo Game Show Business Matching polskie studia zaprezentują swoje portfolio i będą mogły pozyskać partnerów np. do lokalizacji, marketingu czy też wspólnego developmentu.

Szanse i wyzwania we współpracy

Polska może zaoferować japońskim partnerom:

  • Silne IP – marki takie jak „Wiedźmin” czy „Frostpunk” są znane na całym świecie.
  • Kreatywność i niezależność – wiele polskich studiów pracuje nad autorskimi, ambitnymi projektami.
  • Wysoką jakość produkcji – polskie gry zdobywają nagrody i wysokie noty recenzentów.

Warto też dodać, że współczesna Polska to zarówno silny rynek gamedev, jak i dynamiczna branża e-sportowa. W Polsce działają profesjonalne ligi e-sportowe z udziałem 20 tys. zawodników z regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Japonia ze swojej strony oczekuje przede wszystkim:

  • Wrażliwości kulturowej – lokalizacja i narracji dopasowanej do japońskich odbiorców.
  • Zaufania do marki – budowania relacji i długofalowej współpracy.
  • Nowych doświadczeń – unikalnych historii, mechanik, emocji.

Expo 2025 jako platforma matchmakingowa

Dzięki obecności na Expo 2025 Polska buduje trwałe podstawy pod eksport technologii i treści cyfrowych do Japonii. W ramach matchmakingu, który umożliwia znalezienie partnera biznesowego do wymiany handlowej, planowane są panele B2B, prezentacje portfolio firm oraz udział w wydarzeniach branżowych z udziałem japońskich przedstawicieli przemysłu kreatywnego.

Współpraca między polskimi studiami a japońskimi partnerami może obejmować:

  • wspólny development gier,
  • dystrybucję i lokalizację,
  • wymianę technologiczną,
  • wspólne programy edukacyjne i inkubacyjne.

Expo 2025 i Tokyo Game Show to katalizator zmian w postrzeganiu polskiego gamingu przez Japonię. Wystawa w Pawilonie Polski w Osace i towarzyszące jej wydarzenia gospodarcze dają  wielką szansę na to, by Polska pokazała się zarówno jako odbiorca, jak i twórca treści na najwyższym poziomie. Dla Japonii pojawia się dzięki temu możliwość, by odkryć nowe źródło innowacji i współpracy z Polską w dziedzinie, która łączy pokolenia, kultury i rynki.

Fot.: A. Stykowski / PAIH

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.