Pół miliona odwiedzających Pawilon Polski w Osace!

PAIH 20250502 koncert 03935 scaled

Już ponad 500 000 osób odwiedziło Pawilon Polski na Wystawie Expo 2025 Osaka, Kansai. Tłumy odwiedzających przyciągają bogaty program wydarzeń oraz wystawa stała zapraszająca do angażującej ścieżki zwiedzania. Pawilon Polski tętni życiem — to przestrzeń, która oddycha rytmem spotkań, dźwięków i emocji. Tu codziennie rodzą się nowe historie — opowiadane muzyką, rzemiosłem i obecnością ludzi.

Ponad pół miliona odwiedzających w trzy miesiące to imponujący wynik oraz dowód, że Pawilon Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai przyciąga ludzi szukających emocji, wyciszenia i wartościowego dialogu o przyszłości głęboko osadzonego w naszych korzeniach. Wyróżniamy się bogactwem programu i różnorodnością wydarzeń towarzyszących. Łączymy tradycję z innowacją, naturę z nowoczesnością, a zwiedzających zapraszamy do współtworzenia wystawy. Interaktywność i autentyczność sprawiają, że nasza historia zostaje w pamięci. Każdy dzień w Osace przynosi kolejne spotkania i nowe opowieści. To dla nas największy sukces – podkreśla Magdalena Skarżyńska, wiceprezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

– Obecność Polski na Expo 2025 w Osace to niezwykła szansa, by pokazać światu, jak innowacyjne i odpowiedzialne są nasze firmy – od rozwiązań w zakresie zielonych technologii, przez nowatorskie produkty medyczne, aż po cyfrowe usługi gamedev. Dzięki strefie Plantacja Idei odwiedzający mogą na własne oczy przekonać się, że polskie przedsiębiorstwa łączą postęp z troską o zdrowie i środowisko, a my umacniamy wizerunek Polski jako kraju otwartego na przyszłość i gotowego do międzynarodowej współpracy – mówi Łukasz Gwiazdowski, wiceprezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Pawilon Polski tętniący życiem

Pawilon Polski na Expo 2025 w Osace to miejsce, które pulsuje rytmem wydarzeń. Stała wystawa cieszy się ogromnym zainteresowaniem i uznaniem. Codziennie przyciąga tłumy gości, którzy chętnie dzielą się swoimi pozytywnymi wrażeniami i polecają pawilon kolejnym zwiedzającym. Przestrzeń wystawowa harmonijnie współgra z kameralnymi recitalami chopinowskimi oraz bogatym programem wydarzeń kulturalnych, naukowych i regionalnych. Ta spójna opowieść o Polsce – jej historii, innowacyjności, sztuce i różnorodności – tworzy niepowtarzalną atmosferę, która angażuje, inspiruje i zachęca do powrotu.

W gronie 10 wizyt oficjalnych delegacji gośćmi Pawilonu byli dotychczas m. in.  Jej Cesarska Wysokość Księżna Takamado oraz Lech Wałęsa. Pawilon Polski był też celem licznych delegacji rządowych – ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Paszyka oraz wiceministra Michała Jarosa, ministra rolnictwa i rozwoju wsi Stefana Krajewskiego, minister edukacji Barbary Nowackiej oraz wiceminister Marii Mrówczyńskiej, wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego oraz wiceministra aktywów państwowych Konrada Gołoty i  wiceministrów zdrowia Urszuli Demkov i Marka Kosa.

Ostatnia z delegacji delegacji rządowych – z udziałem wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki – miała miejsce 21 lipca i była związana z obchodami Polskiego Dnia Morza.

Pawilon Polski w Osace odwiedzili też posłowie do Parlamentu Europejskiego oraz delegacje polskiego Sejmu z Wicemarszałek Sejmu Dorotą Niedzielą oraz posłanką Urszulą Pasławską. Wśród gości specjalnych Pawilonu znaleźli się się również Akira Kono, Ambasador Japonii w Polsce oraz przedstawiciele świata kultury, biznesu i samorządów z Polski i Japonii. Każda z tych wizyt była wyjątkową okazją do wzmocnienia relacji, wymiany doświadczeń i zaprezentowania Polski jako aktywnego uczestnika globalnej debaty o przyszłości.

Wydarzenia gospodarcze i kulturalne

Do najważniejszych wydarzeń zaliczyć należy także tygodnie regionalne poświęcone dotychczas 7 z 11 województw – od Podlasia po Dolny Śląsk – pełne polskich smaków, rękodzieł i lokalnych inicjatyw, a także obchody Dnia Flagi, Święta Konstytucji 3 Maja oraz Polskiego Dnia Życzliwości, który zwieńczył prezydencję Polski w Radzie UE zorganizowany we współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy oraz udziałem Jerzego Owsiaka. Do tego dochodzi 6 seminariów branżowych, 8 misji gospodarczych oraz Polsko-Japońskie Forum Eksportowe 20 maja, w którym udział wzięło ponad 300 przedsiębiorców z obu krajów. Jednym z ostatnich wydarzeń promujących polski biznes w Japonii była konferencja biznesowa zorganizowana w pawilonie 18 lipca – we współpracy z Konfederacją Lewiatan oraz udziałem jej Prezydentki Założycielki – dr Henryki Bochniarz.

W Sali Koncertowej w Pawilonie Polski codziennie odbywają się także recitale z muzyką Chopina. Koncerty cieszą się szczególną popularnością wśród zwiedzających, a dla japońskich słuchaczy są powodem wzruszeń. 500 recitali, zagranych przez najzdolniejszych młodych pianistów, nie ma precedensu na całym Expo, a polscy wirtuozi fortepianu zyskali niemal gwiazdorski status! Wydarzenia muzyczne Polska organizuje także poza samym pawilonem, na terenie Wystawy Światowej oraz w samej Osace – ogromne zainteresowanie do tej pory oraz emocje wzbudziły m.in. koncerty Leszka Możdżera, Orkiestry Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz poemat symfoniczny Symbiosis stworzony przez Łukasza L.U.C. Rostkowskiego, którzy obejrzało na największej scenie Expo (Matsuri) ponad 4500 osób.

Program promocji Polski

Dzięki współpracy z resortami Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Edukacji i Nauki oraz Sportu i Turystyki, a także 11 urzędami marszałkowskimi, przygotowano programy promocji, które zapewniły kompleksową i unikalną w swej kreatywności prezentację Polski wśród około 160-ciu uczestników Expo. Tygodnie regionalne oraz tematyczne jak choćby Dni Polskiej Nauki i Edukacji, Tydzień Kultury Polskiej, Tydzień Fryderyka Chopina, Tydzień Sportu i Turystyki, prezentują odwiedzającym Polskę z wielu różnych perspektyw. Mocne miejsce w programie zajmuje prezentacja polskiej nauki i uczelni, której wizytówką są oczywiście studenci i studentki kierunków japonistyki w Polsce, pełniący rolę przewodników po wystawie. W promocji wydarzeń naukowych udział wzięło do tej pory 15 rektorów uczelni w ramach naukowych sympozjów i seminariów.

W sumie program promocji Polski na Expo 2025 w Osace to ponad 100 wydarzeń, dni oraz tygodni tematycznych – od konferencji i debat po warsztaty i projekty badawcze, realizowane we współpracy z 100 instytucjami partnerskimi, w tym Narodową Agencją Wymiany Akademickiej, Polską Organizacją Turystyczną, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Filmoteką Narodową Instytutem Audiowizualnym, Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, a także Filharmonią Narodową, Instytutem Adama Mickiewicza oraz Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Polskim Wydawnictwem Muzycznym, Polską Akademią Nauk, polskimi uczelniami oraz fundacjami wiodącymi w poszczególnych obszarach. Statystyki są imponujące – w sumie w samym Pawilonie Polski odbyło się ponad 250 warsztatów rękodzielniczych i ponad 100 koncertów zespołów regionalnych.

Sukces wystawy w Pawilonie Polski

Łącznie Pawilon Polski ma powierzchnię blisko 1000 m² i jest zlokalizowany w strefie tematycznej „Ratowanie Życia”. Za opracowanie koncepcji oraz przestrzeni wystawienniczej Pawilonu Polski w Osace odpowiada zespół w składzie: Monika Brauntsch – (KAFTI), Ewa Kierklo i Stanisław Kempa (GDYBY) oraz Wiesław Bartkowski.

Dzięki pracy zespołu kuratorskiego udało się osiągnąć niezwykły efekt. To zwiedzający nadają ostateczny charakter wystawie. Ich obecność i interakcje współtworzą ekspozycję. Sztuka współczesna stała się środkiem wyrazu, który służy do przekazywania idei, jakie przyświecają Wystawie Światowej w Osace.

– Pracując nad koncepcją, zastanawialiśmy się, jak pokazać Japończykom autentyczną część polskiego dziedzictwa. W jaki sposób mogliby doświadczyć polskiego rzemiosła czy zanurzyć w świecie magii i wierzeń związanych z ziołami? I jak połączyć to z Chopinem? W ten sposób, we współpracy z artystami, powstały parametryczne zioła, zastygłe w czasie rośliny, ewoluujące krajobrazy widziane oczami algorytmu czy unikatowa rzemieślnicza orkiestra. Wszystkie one łączą się w jedną spójną opowieść o Polsce, przez każdego doświadczaną na swój sposób – wyjaśnia Monika Brauntsch.

Twórcy wystawy korzystali z technologii, nie stawiając jej jednak na pierwszym miejscu. Rozwiązania cyfrowe działają w tle, są niewidoczne, ale jednocześnie sprawiają, że to, co zwyczajne staje się niezwykłe, niespotykane. Technika dostarcza magii, zamieniając tradycyjne materiały i techniki stosowane przez artystów rzemieślników w unikalne i indywidualne doświadczenia, napędzane obecnością odwiedzających. To właśnie obecność gości sprawia, że instalacje ożywają, a oni sami stają się współtwórcami wystawy.

Odwiedzający rozpoczynają wizytę w Pawilonie Polski od Herbarium. To część wystawy poświęcona ziołom. Zioła jako motyw przewodni pierwszej części wystawy symbolizują dziedzictwo i wiedzę przeszłych pokoleń, ale też kierunek ku przyszłości w dziedzinach takich jak medycyna, kosmetyki czy agri-tech. Hasło Expo: „Creating Future Society for Our Lives” idealnie koresponduje z ideą ziół jako mostu między tradycją a innowacją.

Ścieżka zwiedzania w Pawilonie Polski

Wystawa stała to niezwykła podróż przez krajobrazy, kulturę i ducha Polski, która angażuje wszystkie zmysły i wyobraźnię. Starannie zaprojektowana ścieżka ekspozycji prowadzi gości przez przestrzenie pełne emocji i znaczeń – od generowanych przez sztuczną inteligencję pejzaży w instalacji „Najbardziej Polski Krajobraz”, przez „Chmurę” inspirowaną ludowym rękodziełem, aż po poetyckie detale „Przednówka”, które zatrzymują uwagę na tym, co ulotne i niepozorne w naturze.

Zwiedzający zanurzają się w świetlno-dźwiękowej kontemplacji „Dźwięku Materii”, a następnie stają współtwórcami koncertu „Aury” – największego instrumentu muzycznego na Expo, w którym cyfrowa technologia i naturalne materiały współgrają w harmonii inspirowanej Chopinem.

Dalej, instalacje „Generations” i „Wersy” oddają głos samym odwiedzającym oraz młodym poetom, łącząc indywidualne doświadczenia z kolektywną twórczością. Całość wieńczy plenerowa strefa „Nest”, oferująca chwilę wyciszenia przy muzyce Fryderyka Chopina.

Plantacja Idei – dom dla mądrego biznesu

Na wystawie szczególne miejsce zajmuje także przestrzeń dla promocji polskich firm i gospodarki. Tym miejscem w Pawilonie Polski jest Plantacja Idei, która pokazuje innowacyjne i odpowiedzialne rozwiązania oraz produkty stworzone przez polskie firmy z branż wspierających życie i zdrowie. Prezentowane rozwiązania służyć temu, aby żyć zdrowiej, bezpieczniej i spokojniej, a także kreować swoje otoczenie w sposób zrównoważony.

Plantacja Idei to opowieść o blisko 40 polskich firmach, które tworzą produkty i usługi poprawiające jakość życia w różnych obszarach. W tej strefie zwiedzający poznają przykłady przedsiębiorstw i start-upów przekształcających sposób myślenia o energii, zasobach, zdrowiu i technologii. Strefa ukazuje Polskę jako kraj innowacyjny, otwarty i pełen odwagi, by zaproponować światu rozwiązania łączące postęp z odpowiedzialnością. Prezentowane są tu firmy z sześciu kluczowych sektorów gospodarki, szczególnie istotnych dla przyszłości i relacji z Japonią: branży rolno-spożywczej, kosmetycznej, farmaceutyczno-medycznej, IT, zielonych technologii oraz gamedev.

O Expo 2025 Osaka, Kansai

Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka, Kansai odbywa się na wybudowanej na wodach Zatoki Osaka wyspie Yumenoshima. Wydarzenie potrwa do 13 października 2025 r. i bierze w nim udział 170 uczestników, w tym 161 państw i regionów oraz 9 organizacji międzynarodowych.

Za realizację projektu obecności Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai odpowiada Polska Agencja Inwestycji I Handlu pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Fot.: A. Stykowski / PAIH

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.