Podsumowanie webinarium dla przedstawicieli branży zielonych technologii

Realizacja programu gospodarczego Polski w ramach Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai skupiona jest w szczególności na branżach, które zostały zdefiniowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią.

Do branż perspektywicznych zalicza się branża zielonych technologii. W webinarium w ramach cyklu „Szansa na rozwój Twojego biznesu w Japonii – Expo 2025 Osaka, Kansai”, które odbyło się 16 kwietnia 2024 r., wzięło udział blisko 100 osób.

Polskę i Japonię łączą wspólne wyzwania wynikające z globalnej polityki klimatycznej oraz z zakładanych przez te kraje celów związanych z osiągnięciem do 2050 roku neutralności emisyjnej. Oba kraje przykładają dużą wagę do współpracy w dziedzinie energetyki, która zarówno w Japonii jak i w Polsce stanowi ważny element strategii bezpieczeństwa. Czynniki te powodują, że Polska i Japonia stają się naturalnymi partnerami do zacieśniania współpracy w obszarze zielonych technologii.

Uniezależnienie się w polityce energetycznej od Rosji jest jednym z celów polsko-japońskiej współpracy w dziedzinie energetyki, a współpraca nad rozwojem technologii służących wdrażaniu opłacalnych rynkowo rozwiązań z branży OZE, jednym z kluczowych elementów partnerstwa strategicznego między Polską a Japonią.

Współpraca z Japonią może być źródłem wielu inspiracji na polu udoskonalania i optymalizacji posiadanych przez polskie firmy rozwiązań i produktów. Jednocześnie, tempo transformacji energetycznej w Japonii jest stosunkowo wolne, a kraj pozostaje daleko poza czołówką krajów wysoko rozwiniętych w zakresie wdrażania i komercjalizacji zielonych technologii. Stanowi to ogromną szansę dla polskich firm zainteresowanych sprzedażą na japońskim rynku prośrodowiskowych i proklimatycznych produktów. Japonia jest bardzo atrakcyjnym i zainteresowanym technologicznymi rozwiązaniami krajem i nie bez przyczyny nazywana jest też bramą do krajów Azji. Tłumaczy to rosnące zainteresowanie europejskich firm tym kierunkiem.

Podczas webinarium zorganizowanego przez Zespół Expo, swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się eksperci z instytucji wspierających biznes oraz przedsiębiorcy działających na rynku japońskim – przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Tokio, EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, JETRO Warszawa, Banku Gospodarstwa Krajowego, Uniwersytetu Keio, NordicBiz, Saule Technologies, Hynfra,  Seedia City, Symbiona S.A.

Komentarze ekspertów

Maciej M. Sokołowski z Uniwersytet Keio zwrócił uwagę, że w Japonii podejmowanych jest wiele inicjatyw w zakresie wdrażania zielonych technologii na poziomie lokalnym, stąd możliwość poszukiwania partnerów – potencjalnych kupców polskich produktów i rozwiązań OZE, we współpracy z lokalnymi samorządami. Warto szukać takich lokalnych liderów, którzy są zainteresowani implementacją nowoczesnych technologii niskoemisyjnych w swoich regionach.

Peter Popovics, założyciel i CEO NordicBiz, podkreśla, że ze względu na bardzo silne uzależnienie od importu surowców energetycznych, które w dużej ilości stanowią paliwa kopalne, jak i ambitne cele polityki klimatycznej oraz zaplanowane na najbliższe lata liczne inwestycje w dziedzinie OZE/zielonych technologii, Japonia jest bardzo perspektywicznym i chłonnym rynkiem w zakresie możliwości biznesowych jakie stwarza dla zagranicznych dostawców zielonych rozwiązań. Ze względu na implementacyjną fazę w którą wchodzi w tym roku Zielony Sojusz zawarty między Japonią a UE w 2021, druga połowa bieżącego roku jest bardzo dobrym momentem na zwrócenie większej uwagi na transformację energetyczną w Japonii i przyjrzenie się szansom biznesowym na japońskim rynku zielonych technologii. Oczywiście bardzo dobrą okazją na podjęcie działań biznesowych jest także rozpoczynające się za rok Wystawa Światowa w Osace.

Tomoho Umeda, założyciel i CEO HYNFRA, zauważył, że wiele japońskich firm w zapoczątkowanych już w latach 70-tych przemianach na rynku energetycznym, zaczęło intensywnie rozwijać technologie OZE, z których częściowo w późniejszych latach się wycofało. Skorzystać mogą na tym kreatywne firmy z Polski, które mogą zaskoczyć japońskich partnerów pomysłowością planowanych rozwiązań.

Podsumowanie wydarzenia

Materiał wideo będący zapisem webinarium dostępny jest na profilu Poland at Expo na YouTube

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.