Podsumowanie webinarium dla przedstawicieli branży rolno-spożywczej

Opublikiwano: 11 lutego, 2024

Polscy przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej coraz śmielej spoglądają na rynek japoński.

Polscy przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej coraz śmielej spoglądają na rynek japoński. W webinarium w ramach cyklu „Szansa na rozwój Twojego biznesu w Japonii – Expo 2025 Osaka, Kansai” wzięło udział ponad 140 osób.

Realizacja programu gospodarczego Polski w ramach Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai skupiona jest w szczególności na branżach, które zostały zdefiniowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią. Do branż perspektywicznych zalicza się branża rolno-spożywcza.

Z populacją na poziomie 125 mln osób, Japonia jest jednym z największych na świecie rynków konsumenckich, co w zestawieniu z niską samowystarczalnością żywieniową może być okazją dla polskich firm z branży rolno-spożywczej. Japonia stanowi dla zagranicznych firm również „bramę do Azji” – sukces na rynku japońskim jest równoznaczny z sukcesem na pozostałych rynkach azjatyckich.

Podczas webinarium zorganizowanego przez Zespół Expo, swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się eksperci z instytucji wspierających biznes oraz przedsiębiorcy działających na rynku japońskim – przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Tokio, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Kobe Bussan Co., POLMEAT, Fermy Drobiu Woźniak Sp. z o.o., JAWO spółka z o.o., Ogasawara Global LLC, ITOCHU Europe PLC, EU-Japan Centre for Industrial Cooperation.

Komentarze ekspertów

Każdy nowy rynek jest wart zdobycia i uwagi. Oczywiście zależy to od produktu, ale w przypadku żywności z naszego kraju – możemy poszczycić się nie tylko wysoką jakością, ale także walorami smakowymi. W przypadku Japonii wiąże się to z wieloletnim procesem przygotowań – zbadaniem rynku, sprawdzeniem, czy będzie popyt na nasz produkt. Ważne jest też znalezienie odpowiedniego dystrybutora, ponieważ ten rynek nie funkcjonuje bezpośrednio. Istotne jest, aby dystrybutor poznał nasz produkt, wiedział jak go sprzedać i jak z nim pracować.

Kinga Gierosz
Brand and marketing Manager, Fermy Woźniak, Eggs Product / Grupa Woźniak

Umowa EPA pomiędzy UE a Japonią przyczyniła się do obniżenia szeregu ceł, w tym na produkty spożywcze. Na przykładzie miodu możemy zauważyć, że stawka podstawowa wynosiła aż 25,5%, ale od 1 lutego 2019 r. co roku stopniowo spadała. W kwietniu bieżącego roku wyniesie zaledwie 3,2%, ale już w roku 2025 cło będzie zerowe, co przyczyni się do wzrostu potencjału eksportowego polskiego miodu i stworzy nowe możliwości dla tego produktu w Japonii.

Marta Szczygieł
Kierownik, Biuro ZBH w Tokio

W sieci supermarketów Gyomu Super sprzedawanych jest aż 1590 produktów spożywczych z około 50 krajów na świecie, w tym 34 produkty z Polski (przekąski, słodycze, płatki śniadaniowe, ciastka etc.).

Kana Fujita
Manager, Departament Rozwoju Rynków Zagranicznych, Kobe Bussan Co., LTD

Po pandemii COVID-19, Japończycy jeszcze bardziej niż wcześniej, zaczęli zwracać uwagę na zdrową żywność, stąd coraz większym zainteresowaniem wśród zagranicznych produktów będzie cieszyć się żywność wyróżniająca wysoką zawartością składników odżywczych i niskim przetworzeniem.

Chieko Nakabayashi
Konsultant ds. Rozwoju biznesu, Ogasawara Global LLC

Ładowanie ...