Pawilon Polski na kolekcjonerskim znaczku pocztowym

Podczas oficjalnej wizyty w Pawilonie Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai prezes zarządu Poczty Polskiej Sebastian Mikosz zaprezentował wyjątkowy, kolekcjonerski znaczek filatelistyczny, wydany specjalnie z okazji obecności Polski na Wystawie Światowej.
– Emisja to artystyczny i innowacyjny wkład Poczty Polskiej w promocję naszego kraju jako miejsca dynamicznego rozwoju oraz kreatywności. Ten znaczek to dla nas więcej niż filatelistyczna ciekawostka – to symbol partnerstwa i otwartości, które Polska wnosi do międzynarodowego dialogu. Mam nadzieję, że stanie się on pamiątką spotkań i inspiracji, jakie nawiążemy tutaj, w Pawilonie Polski – powiedział Sebastian Mikosz, prezes zarządu Poczty Polskiej.
W skład emisji filatelistycznej wchodzą:
- znaczek pocztowy o wartości 12 zł, w formacie 31,25 mm × 43 mm, zaprojektowany przez Rocha Stefaniaka w nakładzie 90 000 sztuk, wydrukowany techniką offset na papierze fluorescencyjnym;
- koperta pierwszego dnia obiegu (ang. First Day Cover, FDC) czyli koperta z przyklejonym znaczkiem pocztowym, ostemplowana w pierwszym dniu wprowadzenia znaczka do obiegu, specjalnym, okolicznościowym stemplem z datą rozpoczęcia Expo czyli 13 kwietnia 2025 roku;
- datownik okolicznościowy, inspirowany widokiem Pawilonu Polski z lotu ptaka.
Motywem przewodnim całej emisji jest nowoczesna bryła Pawilonu Polski na Expo 2025, której dynamiczne formy, przypominające fale rozchodzące się na wodzie, symbolizują intelektualną i kulturową energię napędzającą rozwój kraju.
Hasło obecności Polski na Expo – „Poland. Heritage that drives the future” / „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość” – widnieje na znaczku jak i kopercie FDC, podkreślając rolę historyczno‑kulturowego dziedzictwa jako fundamentu nowoczesnych rozwiązań.
Wydanie kolekcjonerskiego znaczka jest elementem programu promocyjnego związanego z obecnością Polski na Wystawie Światowej Expo, mającego na celu zacieśnianie współpracy gospodarczej i kulturalnej z partnerami z Japonii, Azji i całego świata oraz budowanie wizerunku Polski jako kraju ludzi kreatywnych, innowacyjnego i świadomego swojego dziedzictwa, jako źródła tożsamości, inspiracji i twórczej energii.












Fot. A. Stykowski / PAIH