Pawilon Polski na Expo 2025 – rozmowa z architektami i twórcami koncepcji
Areną prezentacji Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai będzie pawilon narodowy o powierzchni blisko 1000 m², zlokalizowany w strefie tematycznej „Ratowanie Życia”. Koncepcja architektoniczna opiera się na zastosowaniu drewna, a forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków.
Koncepcję architektoniczną opracował duet Alicja Kubicka i Borja Martínez z pracowni Interplay Architects, który opowiedział o pracy nad projektem.
Skąd wziął się pomysł aby wziąć udział w konkursie na koncepcję architektoniczną Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai?
Oboje z Borją mamy doświadczenie w międzynarodowych projektach, które zdobyliśmy pracując w japońskim biurze projektowym Kengo Kuma & Associates. Pawilon reprezentujący Polskę, ale znajdujący się w Japonii, był dla nas niezwykle atrakcyjnym wyzwaniem, ponieważ dawał możliwość wykorzystania naszej wiedzy na temat obu krajów.
Co inspirowało Państwa podczas procesu twórczego?
Podczas rozwijania koncepcji poszukiwaliśmy formy, która byłaby dynamiczna i wielokierunkowa. Działka Pawilonu Polski jest narożna, co od początku skłoniło nas do wykorzystania tego atutu i zaproponowania budynku atrakcyjnego z różnych perspektyw. Inspirację znaleźliśmy w formie spirali – figury, która od wieków fascynuje ludzkość, gdyż występuje w przyrodzie na różnych skalach, od cząsteczek białek po kształt galaktyk. Od samego początku przywiązywaliśmy ogromną wagę do detalu elewacji, dążąc do stworzenia więzi z japońską kulturą rzemieślnictwa drzewnego, znaną na całym świecie z niezwykle wysokiej jakości i kunsztu. Wynikiem tych poszukiwań stała się dynamiczna spirala murów, charakteryzująca się bogatą i wibrującą fakturą drewnianych modułów.
Jakie były największe wyzwania związane z tym projektem?
Jest wiele czynników, które sprawiają, że projekt Pawilonu na przyszłe Expo w Osace jest wyjątkowym wyzwaniem nie tylko dla nas jako architektów, ale dla wszystkich aktorów odgrywających kluczowe role w procesie inwestycji. Jednym z największych wyzwań jest oczywiście wyjątkowo ograniczony czas. Zwyczajowo na cały proces wyłonienia, rozwoju projektu i budowy przeznacza się 5 lat. Przygotowania do Wystawy Światowej w Japonii musiały być znacząco skrócone, ze względu na przełożenie o rok poprzedniej Wystawy w Dubaju, co było spowodowane pandemią. Niemniej jednak, projekt Pawilonu zmierza w dobrym kierunku i dołożymy wszelkich starań, aby ukończyć to ekscytujące zadanie.
Jakie wrażenie powinien według Państwa wywoływać Pawilon Polski wśród gości Expo? Chodzi zarówno o bryłę zewnętrzną jak i samo wnętrze.
Na początku zaciekawić, następnie zafascynować, i oczywiście zapaść w pamięć. Wierzymy, że goście Expo w Osace będą masowo odwiedzać polską spiralę i że ich odbiór Polski będzie bardzo pozytywny dzięki tej unikalnej ekspozycji.
W biurze Interplay mieliśmy przyjemność opracować koncepcję budynku oraz wystrój niektórych charakterystycznych wnętrz, takich jak sala koncertowa czy restauracja. Krzywa sekwencja murów i płynnie prowadzona przestrzeń zapewnią widzom intuicyjne zwiedzanie, stopniowo odkrywając kolejne części budynku.
Koncepcja wystawy została stworzona przez Monikę Brauntsch (KAFTI), Ewę Kierklo i Stanisława Kempę (GDYBY) oraz Wiesława Bartkowskiego. Jesteśmy przekonani, że oba projekty doskonale się uzupełniają, tworząc spójną, przyjazną dla zwiedzających przestrzeń, która nie tylko reprezentuje nowoczesne podejście do projektowania, ale także hołduje tradycji.
Czym jest dla Państwa „gen kreatywny”, który zapisany jest w DNA Polaków?
Naszym zdaniem kreatywność to potencjał, który może przynieść owoce, gdy jest wspierany przez determinację i konsekwentną pracę. Mój wspólnik Borja zawsze uważał Polaków za niezwykle pracowity i konsekwentny naród. Dzięki tym cechom charakteru oraz naszej otwartości na współpracę, Polacy mogą wyróżniać się na arenie międzynarodowej w wielu dziedzinach.
Jakie są Wasze dalsze plany?
Planujemy robić wszystko, aby tworzyć architekturę wysokiej jakości, z poszanowaniem dla środowiska. Po nawiązaniu współpracy z Japonią widzimy, że dobry design nie zna granic, dlatego jesteśmy otwarci na projekty w różnych lokalizacjach na całym świecie. Jednocześnie widzimy Polskę jako obiecujący kraj do rozwoju naszej nowo powstałej firmy. Nadal bierzemy udział w konkursach i jesteśmy otwarci na nowe wyzwania projektowe.