Japoński mural w Białymstoku

W ramach realizacji działań promocyjnych związanych z udziałem Polski w zbliżającej się Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai, na początku sierpnia odsłonięty został polski mural w Osace. Kontynuacją projektu było zaproszenie japońskiego artysty do Polski i realizacja muralu w Białymstoku.

Artystyczny projekt realizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu ma przyczynić się do popularyzacji idei Wystaw Światowych Expo w Polsce, promocji Polski w Japonii w kontekście zbliżającej się Wystawy oraz wzmacniania relacji polsko-japońskich.

Realizacja murali w Osace i w Białymstoku ma także stanowić przykład zamiłowania Polaków do artystycznej ekspresji, otwartości oraz gotowości do współpracy. Powstaniu muralu w Osace towarzyszyło bardzo duże zainteresowanie mieszkańców oraz japońskich mediów.

Mural jako forma sztuki jest świetnym nośnikiem, ponieważ w odróżnieniu od np. tradycyjnego malarstwa, nie jest on zamknięty w ścianach galerii, jest on dostępny dla wszystkich. Praca w Osace była dla mnie niesamowicie ważna, ze względu na możliwość poznania mieszkańców Konohany. Chciałabym, aby w przyszłości powstało więcej inicjatyw tego typu. Uważam, że w Polsce mamy mnóstwo uzdolnionych artystów, którzy mogą inspirować i reprezentować nasz kraj za granicą – mówi Aleksandra Czudżak, artystka i autorka muralu w Osace.

Realizację projektu wspierał zespół Wall Share inc., który pozyskując ściany budynków i zapraszając do realizacji autorskich projektów artystów z całego świata, działa na rzecz popularyzacji sztuki ulicznej w Japonii. Podczas tworzenia muralu w Polsce, Wall Share inc. zaprosił do współpracy polską firmę Ideamo, która odpowiada za kwestie techniczne i logistyczne.

Autorem nowego muralu w Białymstoku jest japoński artysta Kohei Yamao, znany także pod pseudonimem BAKIBAKI.

Na głównym planie muralu, znajdują się dwie abstrakcyjne rośliny, które przeplatają się i pną do góry.

Mural można zobaczyć na budynku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1.

Odsłonięciu muralu towarzyszyła konferencja prasowa.

Koncepcja muralu

Autorem nowego muralu w Białymstoku jest japoński artysta Kohei Yamao, znany także pod pseudonimem BAKIBAKI. W swojej twórczości koncentruje się obecnie na projektowaniu i realizacji murali, które wyróżnia charakterystyczny dla artysty styl.

Inspirowałem się spiralnym logo Pawilonu Polski na Expo w Osace, a mój charakterystyczny wzór, który łączy przeszłość z przyszłością, metaforycznie wyraża polskie motto „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”– mówi BAKIBAKI.

Na głównym planie muralu, znajdują się dwie abstrakcyjne rośliny, które przeplatają się i pną do góry niczym bluszcz. Mają symbolizować ciągły rozwój Polski i Japonii oraz współpracę pomiędzy krajami. Elementy zostały przedstawione w charakterystyczny dla artysty sposób, w oparciu o tradycyjne japońskie motywy wzornicze. Wybór elementów roślinnych nie był przypadkowy – mają one bowiem podkreślać wizytówkę Polski, a przede wszystkim Podlasia, jaką jest wyjątkowa przyroda.

W projekcie muralu znalazł się także element logotypu Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai, który z jednej strony nawiązuje do architektury Pawilonu, a także ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się „fali kreatywności”. Kreatywność Polaków, będąca źródłem sukcesów na płaszczyźnie gospodarczej, kulturalnej i społecznej, stanowi główny element narracji związanej z promocją Polski na Expo.

Mural można zobaczyć na budynku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1.

Mam nadzieję, że mieszkańcy Białegostoku polubią ten mural, i że na stałe wpasuje się on w miasto, jako pomyślny symbol przypominający japońskiego smoka wzbijającego się do nieba” – dodaje artysta.

O artyście

BAKIBAKI / Kohei Yamao urodził się w Osace w 1978 roku. Ukończył Uniwersytet Sztuk Pięknych w Kyoto. Przewodnim motywem jego sztuki są autorskie, geometryczne wzory łączące odniesienia do języka japońskiego, tradycji japońskiej oraz kultury ulicznej. Charakterystyczny pattern artysty nawiązuje do antycznych japońskich wzorów oraz herbów rodzinnych jak i powtarzalności futurystycznych form spotykanych w japońskiej mandze i anime z lat 90-tych.

Obecnie BAKIBAKI skupia się głównie na tworzeniu wielkoformatowych murali w przestrzeni miast, przede wszystkim Osaki. Od 2021 BAKIBAKI realizuje projekt „Yodokabe” w dzielnicy Juso w Osace, przyczyniając się do rewitalizacji miasta w ramach przygotowań do Expo 2025 Osaka, Kansai oraz popularyzacji kultury ulicznej w Japonii. Poza muralami, artysta zajmuje się malarstwem oraz prowadzi warsztaty artystyczne.

Promocja polskich regionów

Mural powstał w stolicy Podlasia nieprzypadkowo. Podlaskie będzie pierwszym polskim regionem, który pojawi się na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai w ramach Programu promocji regionalnej, który koordynuje Zespół Expo w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. W ramach realizacji Programu, PAIH podpisała porozumienia z 12 urzędami marszałkowskimi.

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego przygotowali szereg wydarzeń biznesowych i kulturalnych, które mają przyczynić się do budowania marki regionu oraz zainteresowania regionem Japończyków. Podlaskie brało udział w Programie promocji regionalnej także podczas Expo 2020 Dubai i również wtedy rozpoczęło realizację działań promocyjnych jako pierwszy z regionów.

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.