Design z Łodzi podbija Expo 2025 – wyjątkowe stroje obsługi Pawilonu Polski

250414 2504 Pawilon Polski Expo2025 93 scaled

Obsługa Pawilonu Polski podczas Wystawy Światowej Expo 2025 reprezentuje nasz kraj w strojach stworzonych specjalnie na tę okazję. Inspiracją dla projektu była polska oraz japońska kultura i design, a jego autorką – Karolina Augustowska z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Do konkursu na zaprojektowanie strojów dla obsługi Pawilonu Polski wpłynęło 45 prac, autorstwa studentów łódzkiej ASP. Najwyżej oceniono pracę Karoliny Augustowskiej, studentki V roku Instytutu Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. 

Zgodnie z wytycznymi stroje musiały charakteryzować się oryginalnym wzornictwem nawiązującym do polskiej i japońskiej tradycji oraz funkcjonalnością. Końcowy projekt łączy obie te cechy i został przygotowany w dwóch wersjach dla kobiet i mężczyzn – codziennej i wizytowej wraz z dodatkami.

To bardzo szeroko zakrojony projekt. Naszym celem było takie dobranie materiałów, by z jednej strony odpowiadały wizji projektanta, a z drugiej – sprawdzały się w codziennym użytkowaniu. Dla pań zostały przygotowane długie spodnie i długie spódnice oraz dwie pary bluzek. Panowie z kolei otrzymają dwie pary długich, szerokich spodni w modnym fasonie, w zestawie z elegancką marynarką, wymienną na krótką kurtkę lub cienki, przeciwdeszczowy płaszcz z odpinanym kapturem – mówi Anna Krysa, Dyrektor Operacyjny NEW MEN GROUP.

Jak przyznaje autorka zwycięskiego projektu, Karolina Augustowska, inspirację dla jej pracy stanowiła ceramika Bolesławca, co widać w detalach ubioru, a także obraz „Babie Lato” Józefa Chełmońskiego. Projekt nawiązuje także do tradycyjnego japońskiego ubioru – kimona. Jako młoda studentka, w swoim researchu i późniejszej pracy skupiła się także na młodszym pokoleniu – poszukiwała interesujących powiązań z codzienną modą Japończyków, jednocześnie szukając punktów wspólnych ze stylem młodych Polaków.

Widzę wiele podobieństw i cech wspólnych, łączących Polskę i Japonię, takich jak sumienność, wytrwałość i dbałość o szczegóły. Warto zauważyć, że dla wielu Polaków jakość i estetyka są niezmiernie istotne, co jest zbieżne z podejściem japońskim – mówi Karolina Augustowska.

Łódź po raz kolejny pokazała, że jest stolicą polskiego designu, z długą i bogatą tradycją włókienniczą, która posiada liczne instytucje kształcące młodych projektantów mody. Podczas Expo 2020 w Dubaju stroje obsługi także zostały stworzone przez łódzkiego projektanta – studenta Politechniki. 

– W tym mieście odbywa się wiele wydarzeń kulturalnych, również związanych ze sztuką japońską – tradycyjną i współczesną. Chcieliśmy to pokazać światu i tym razem podjęliśmy współpracę z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego – mówi Marta Zielińska, Zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai.

Polski rynek odzieżowy i tekstylny jest jednym z najbardziej atrakcyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wg danych PMR Market Experts, wartość polskiego rynku odzieży i obuwia, w tym bielizny i akcesoriów, w 2024 roku wyniosła ponad 16 mld dolarów.

Obsługę Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai tworzy zespół studentów polskich uczelni, posługujących się biegle językiem japońskim oraz innymi językami obcymi. Studenci reprezentują Polskę oraz wspierają codzienne funkcjonowanie pawilonu w ramach półrocznych praktyk.

Obejrzyj film na temat strojów obsługi Pawilonu Polski na kanale You Tube.

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.