Zwycięskie projekty strojów obsługi Pawilonu Polski na Expo

W ramach współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi zorganizowała dla studentów Instytutu Ubioru Konkurs na projekt strojów dla obsługi Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai.

Zadanie projektowe zostało wdrożone w proces edukacyjny oraz program dydaktyczny i  wyróżniało się bardzo konkretnymi założeniami i wytycznymi – nie tylko technologicznymi, użytkowymi, ale także i tymi estetycznymi.

Uczestnicy Konkursu przygotowywali dwa projekty strojów damskich i dwa projekty strojów męskich –codziennych i wizytowych, wraz z dodatkami. Zgodnie z wytycznymi stroje muszą charakteryzować się oryginalnym wzornictwem nawiązującym do polskiej tradycji oraz funkcjonalnością, a dodatkowo być wygodne, nowoczesne, estetyczne i komponujące się z Pawilonem Polski. Ze względu na panujące warunki atmosferyczne w Japonii podczas trwania Expo – temperatura od 18 do 36 stopni Celsjusza, istotnym kryterium oceny było także zapewnienie komfortu dla użytkowników w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych.

Już na etapie planowania koncepcji udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai wiedzieliśmy, że chcemy zaangażować w ten projekt młode i kreatywne osoby. Podczas poprzedniego Expo w Dubaju, do współpracy zaprosiliśmy Politechnikę Łódzką i z sukcesem przeprowadziliśmy Konkurs na stroje dla obsługi. Łódź będąca stolicą polskiego designu, z długą i bogatą tradycją włókienniczą, posiada liczne instytucje kształcących młodych projektantów mody. W tym mieście odbywa się wiele wydarzeń kulturalnych, również związanych ze sztuką japońską – tradycyjną i współczesną. Chcieliśmy to pokazać światu i tym razem podjęliśmy współpracę z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego. Stroje zaprojektowane przez p. Karolinę Augustowską z pewnością spodobają się gościom Wystawy i jestem przekonana, że debiut na tak prestiżowym wydarzeniu przyczyni się do wielu sukcesów dla tej młodej osoby – Eliza Klonowska-Siwak, Zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai.

W Konkursie wzięło udział 40 studentów łódzkiego ASP. Jurorzy najwyżej ocenili pracę Karoliny Augustowskiej, a w strojach inspirowanych jej projektem już za rok zobaczymy obsługę Pawilonu Polski.

Chciałabym serdecznie podziękować za wyróżnienie mojej pracy konkursowej. Inspiracją do moich projektów była ceramika Bolesławca, stąd przewaga koloru granatowego w strojach, a głównym celem było połączenie polskiej tradycji z japońskim stylem. Jestem bardzo wdzięczna za to, że zaprojektowane przeze mnie sylwetki będą miały szansę zaistnieć na tak prestiżowym wydarzeniu, jakim jest Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka, Kansai. Jeszcze raz dziękuję za uznanie – Karolina Augustowska, zwyciężczyni Konkursu.

Nauczyciele akademiccy i przedstawiciele PAIH podkreślają bardzo wysoki poziom prac. Stanowi to także potwierdzenie motywu przewodniego udziału Polski w zbliżającej się Wystawie Światowej Expo – polskiego „genu kreatywności”, który pozwala działać na rzecz lepszej przyszłości, jest siłą generującą nowe idee rozwiązań technologicznych i społecznych. Polska zostanie zaprezentowana jako kraj, którego głównym zasobem są ludzie – kreatywni, otwarci, wykształceni i twórczy.

Na uwagę zasługuje ogromna pomysłowość naszych studentów – nie tylko w kwestii samej formy ubioru – cech estetycznych i funkcjonalnych, ale przede wszystkim w kontekście interpretacji tematów odniesień i źródeł inspiracji. Trzeba podkreślić, że wszyscy uczestnicy bardzo zaangażowali się w temat zadania i wykazali się kreatywnością oraz profesjonalizmem w trakcie całego procesu twórczego. Cieszy fakt, że tak wiele kulturowych, tożsamościowych i stylistycznych odniesień do polskiego dziedzictwa  dostrzegli, co w efekcie przełożyło się na bardzo interesujące rozwiązania projektowe – dr hab. Sylwia Romecka-Dymek, prof. Uczelni, komisarz projektu „Konkurs na projekt strojów dla Obsługi Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai.”

Projekty są niezwykle efektowne i ciekawe, ale również wygodne i mają profesjonalną, przemyślaną konstrukcję. Wrażliwość młodych artystów pozwoliła na dostrzeżenie nieoczywistych skojarzeń i powiązań pomiędzy kulturą Polski i Japonii i przekształcenia tych inspiracji w oryginalne rozwiązania estetyczne. Zgłoszone do konkursu wizualizacje zostaną teraz dopracowane w formie dokładnej dokumentacji technologicznej, a następnie przekazane do realizacji i produkcji. Mamy nadzieję, że ostateczny efekt pozwoli wyróżnić się Pawilonowi Polski na Expo przez oryginalny i modny, ale również elegancki i szykowny wygląd obsługi – dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. Uczelni, Dziekan Wydziału Sztuk Projektowych, ASP w Łodzi.

Obsługa Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai będzie składać się ze studentów polskich uczelni, władających językiem japońskim i angielskim. Studenci wyjadą do Japonii na pół roku w ramach praktyk i będą nie tylko wspierać codzienne funkcjonowanie Pawilonu oraz organizowanych wydarzeń, ale także reprezentować Polskę przed odwiedzającymi Expo.

Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka, Kansai rozpocznie się 13 kwietnia i zakończy 13 października 2025 roku. Organizatorzy przewidują, że w trakcie sześciu miesięcy Expo odwiedzi aż 28 milionów osób.

Zachęcamy do zapoznania się z pracami konkursowymi oraz inspiracjami studentów

I miejsce – Karolina Augustowska

„Moja kolekcja konkursowa jest rezultatem głębokiego zanurzenia się w kulturę japońską i polską, które stanowiły dla mnie źródło inspiracji. Fascynacje budziła we mnie ceramika Bolesławca, emanująca tradycją i unikatowym rytmem natury. Połączenie tej inspiracji z mistycznym obrazem „Babie Lato” J. Chełmońskiego stało się fundamentem, który przenika moją kolekcję od podstaw.”

II miejsce – Varsine Vardikyan

„Projekty strojów inspirowane są Pawilonem Polski, co widać we wszystkich zaokrągleniach występujących w projektach. Nadruk, który widnieje na częściach garderoby nawiązuje do symbolu w logo Pawilonu, dzięki czemu pracownicy będą z nim od razu kojarzeni.”

III miejsce – Dominik Żyża

„Główne inspiracje do projektów strojów stanowią barwy narodowe Polski, strój Łowicki, kształt Pawilonu Polski oraz stylistyka kultury japońskiej zawężona do prostoty, geometrii i klarowności formy zaczerpniętej ze sztuki Origami oraz tamtejszego sposobu projektowania. Projekty stanowią więc symboliczny most pomiędzy kulturą Polski i Japonii, pokazując elementy polskiej kultury przetworzone przez język japońskiego designu.”

Wyróżnienie – Paweł Konopski

„Głównymi inspiracjami były nowoczesna bryła Pawilonu oraz dziewięćsiłu bezłodygowego – rośliny występującej na terenach środkowej Europy. W projektach roślina przedstawiona jest w postaci autorskiego printu, który nawiązuje do ludowych motywów roślinnych kultury polskiej, a także do tradycyjnego malarstwa japońskiego.”

Wyróżnienie – Zuzanna Binkowska

„Starałam się przenieść charakterystyczne cechy konstrukcyjne Pawilonu Polski na formę ubioru. Wynikiem tego zabiegu jest obecność drewnianych elementów. Liczne zakładki, kontrafałdy oraz inne nachodzące na siebie formy nawiązują do techniki budowy pawilonu – „Kigumi Koho”.”

Wyróżnienie – Sofiia Veselska

„Sylwetki są inspirowane polską tradycją i kulturą. Głównym punktem wyjścia był strój ludowy z różnych części Polski. Kołnierzyki bluzek mają haft w kształcie babki lancetowatej. Motyw babki lancetowatej pojawia się jeszcze jako druk na różnych asortymentach ubioru.”

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.