Podsumowanie webinarium dla przedstawicieli branży medycznej i farmaceutycznej
Realizacja programu gospodarczego Polski w ramach Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai skupiona jest w szczególności na branżach, które zostały zdefiniowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią.
Japonia jest krajem o olbrzymich potrzebach z zakresu szeroko pojętej branży sprzętu medycznego oraz farmaceutyków. Wynika to głównie z obserwowanego od lat w Japonii zjawiska szybkiego tempa starzenia się społeczeństwa i wynikającego z tego dużego zapotrzebowania na wyroby z tych branż.
Przy jednoczesnych ograniczonych możliwościach produkcyjnych oraz wysokich kosztach rodzimej produkcji, Japonia jest znanym na świecie importerem zaawansowanego sprzętu medycznego oraz farmaceutyków – ponad 40% produktów jest importowanych. Stwarza to ogromne możliwości dla zagranicznych firm, także w zakresie współpracy badawczo-rozwojowej w obszarze prac nad tworzeniem nowych leków oraz przyrządów medycznych.
W najbliższych latach popyt na zaawansowane technologie medyczne będzie rosnąć proporcjonalnie do wzrostu tempa starzenia się społeczeństwa, a stosunkowo zamożni seniorzy będą mieli coraz większe oczekiwania wobec możliwości jakie nowoczesne technologię mogą stworzyć w obszarze poprawy jakości życia. Szacuje się, że japoński rynek wyrobów medycznych będzie rósł na poziomie 5,9% rocznie, a w roku 2025 osiągnie wartość 996 mld JPY.
Stanowi to ogromną szansę dla polskich firm zainteresowanych sprzedażą na japońskim rynku swoich produktów i współpracą z japońskimi przedsiębiorcami oraz instytucjami. Japonia jest krajem zainteresowanym innowacyjnymi rozwiązaniami. Nazywana jest też „bramą do krajów Azji” – sukces w Japonii gwarantuje powodzenie również na innych rynkach w regionie. Powoduje to rosnące zainteresowanie europejskich firm tym kierunkiem.
Podczas webinarium zorganizowanego przez Zespół Expo w PAIH, swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się eksperci z instytucji wspierających biznes oraz przedsiębiorcy działających na rynku japońskim – przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Tokio, EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, JETRO Warszawa, Japan Federation of Medical Devices Association, Departamentu Przemysłu Biotechnologicznego z Urzędu Prefektury Osaka, Comarch, Selvita, AirMed PLUS GmbH oraz CTIOBIOTECH.
Komentarze ekspertów
Branża biotechnologiczna jest jedną z branż na której rozwój stawia japoński rząd jako na jeden z priorytetowych obszarów gospodarki zarówno w odniesieniu do produkcji lokalnej jak i współpracy z zagranicznymi partnerami. Dowodem na znaczenie jakie Japonia zaczyna przykładać do współpracy międzynarodowej w tym zakresie są m.in. wdrażane ostatnio ułatwienia regulacyjne w celu zniesienia obowiązku testów klinicznych w Japonii dla producentów zagranicznych farmaceutyków ubiegających się o uzyskanie zezwolenia na wprowadzenie swoich produktów na rynek japoński.
Gerard Lipowski – Lipowski Consulting LLC/Japan Federation of Medical Devices Association
Region Kansai od wielu lat znany jest jako „Apteka Japonii” ze względu na dużą ilość rodzimych oraz w ostatnich latach także zagranicznych firm z branży farmaceutycznej, które umiejscawiają tam swoje fabryki, centra R&D oraz przedstawicielstwa swoich spółek. W regionie swoje siedziby ma ponad 300 firm farmaceutycznych oraz dwie rządowe agencje i aż cztery narodowe instytuty. Z tego tytułu, region Kansai i miasto Osaka skupia wiele instytucji wspierających działalność firm zagranicznych świadcząc różnego rodzaju usługi doradcze.
Minato Suzuki – Departament Przemysłu Biotechnologicznego, Urząd Prefektury Osaka
Firmy z Europy są mile widziane na japońskim rynku urządzeń medycznych i farmaceutycznych. Ze względu na ściśle chronione prawa odnośnie własności intelektualnej oraz długą historię nauki i badań w UE (szczególnie w sektorze farmaceutycznym) firmy także z Polski już na wstępie działalności w Japonii mają w ręku wiele atutów, które mogą wykorzystywać we współpracy na tamtejszym rynku.
Bogusz Ostrowski – Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, Selvita
Podsumowanie wydarzenia
Materiał wideo będący zapisem webinarium dostępny jest na profilu Poland at Expo na YouTube