Pawilon Polski

Pawilon Polski

Projekt architektoniczny opiera się na zastosowaniu drewna. Posiada organiczną formę dzięki łukom i krzywym.

POLAND PAVILION OSAKA VIEW 03 www scaled 1

Forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków.

POLAND PAVILION OSAKA VIEW 04 entrance hall www scaled 1

Polska zostanie zaprezentowana jako kraj, którego głównym zasobem są ludzie – kreatywni, otwarci, wykształceni, twórczy, odważni w swoich myślach i działaniach.

Poznaj Pawilon Polski na Wystawę Światową Expo 2025 Osaka, Kansai.

Koncepcja architektoniczna

Arena prezentacji

Areną prezentacji Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai będzie pawilon narodowy o powierzchni blisko 1000 m², zlokalizowany w strefie tematycznej „Ratowanie Życia”.

Fala kreatywności

Koncepcja architektoniczna opiera się na zastosowaniu drewna, a forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków.

Szacunek dla tradycji

Zaprojektowanie wyrazistej drewnianej fasady zbudowanej w oparciu o tradycyjną technikę łączenia drewna “Kigumi Koho”, to ukłon w stronę polskiej i japońskiej tradycyjnej architektury.

Architekci

Koncepcję architektoniczną opracował duet Alicja Kubicka i Borja Martínez z pracowni Interplay Architects.

Architekci 2

Alicja Kubicka

Absolwentka Politechniki Poznańskiej, członkini kujawsko-pomorskiej Okręgowej Izby Architektów. Swoje wykształcenie zdobywała również na hiszpańskich uczelniach: Escuela Técnica Superior de Arquitectura w Madrycie oraz La Coruña. Dzięki biegłej znajomości trzech języków obcych, większość kariery zawodowej spędziła we Francji i Hiszpanii, pracując dla renomowanych pracowni, takich jak Kengo Kuma & Associates, Mesura czy Wilmotte et Associés. Odgrywała kluczową rolę w rozwoju oraz nadzorze budowy projektów dużej skali, m.in. 1 Hotel Paris oraz Centrum Wystawiennicze w Strasburgu, które zostało zainaugurowane w 2022 roku. Obecnie jest współzałożycielką pracowni Interplay Architects.

Architekci 2 1

Borja Martinez

Borja Martínez uzyskał dyplom architekta na Escuela Técnica Superior de Arquitectura w San Sebastián po ukończeniu programu wymiany na Escuela Técnica Superior de Arquitectura w Madrycie. Podczas swojej zawodowej kariery w renomowanej japońskiej firmie Kengo Kuma & Associates, brał udział w międzynarodowych projektach, takich jak Nowe Muzeum Hansa Christiana Andersena w Odense, Muzeum Doktora Leili Mezian w Casablance oraz Luksusowy Hotel La Pointe du Bout na Martynice, gdzie koordynował zespoły wielodyscyplinarne. Dzięki późniejszej współpracy z francuskim biurem Archi5, Borja zdobył również bogate doświadczenie w projektowaniu obiektów edukacyjnych i sportowych. Obecnie jest współzałożycielem pracowni Interplay Architects.

„Planujemy robić wszystko, aby tworzyć architekturę wysokiej jakości, z poszanowaniem dla środowiska. Po nawiązaniu współpracy z Japonią widzimy, że dobry design nie zna granic”

Spirit Plant 92dpi 1

Dziedzictwo, kreatywność i sztuczna inteligencja

Opracowana przez interdyscyplinarny zespół koncepcja ekspozycji w Pawilonie Polski składa się z interaktywnych instalacji artystycznych, które prezentują zapisany w tożsamości Polaków „gen kreatywności”. Atmosferę miejsca tworzy połączenie natury, tradycji, nauki i techniki. Jego siłą sprawczą są Odwiedzający, którzy zarówno doświadczają, jak i współtworzą wystawę.

Wystawa stała

Twórcy koncepcji ekspozycji

Za koncepcję ekspozycji odpowiada zespół kuratorski w składzie: Monika Brauntsch – KAFTI, Ewa Kierklo i Stanisław Kempa – GDYBY oraz Wiesław Bartkowski.

Monika Brauntsch

KAFTI

Ewa Kierklo, Stanisław Kempa

GDYBY

Gdyby to pracownia projektowa tworzona przez architektów Ewę Kierklo i Stanisława Kempę. Ich działania koncentrują się głównie w sektorze kultury, sztuki i muzealnictwa. Tworzą wystawy, instalacje i inne formy opowiadania historii, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania doświadczeń i interaktywnych narracji. Kluczowa jest dla nich reżyseria wrażeń odbiorcy, wydobycie warstwy symbolicznej i emocjonalnej.

Gdyby ma na swoim koncie projekty zrealizowane we współpracy z wieloma uznanymi instytucjami kultury zarówno w Polsce jak i na świecie.

Wiesław Bartkowski

Badacz systemów złożonych i projektant interakcji, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, bada m.in. jak rozwijać AI by nie degradować zdolności poznawczych człowieka. Autor pojęcia i manifestu “Materia kodu”, którym kieruje się w swojej działalności w obszarze sztuki, eksplorując emergentne właściwości wynikające z połączenia materii fizycznej i cyfrowej. Finalista konkursu na wystawę w Pawilonie Polskim na Międzynarodową Wystawę Sztuki – La Biennale di Venezia. Współpracownik Centrum Badania Ryzyka Systemowego oraz think-tanku Re-Imagine Europa.

PS MB FINALS FULLRES 4 — kopia 1