Podsumowanie udziału Polski w Expo 2025. Konferencja prasowa i uroczysta gala w Warszawie

251117 PAIH Event fot A Stykowski 107 scaled

Polska zakończyła udział w Expo 2025 z rekordową frekwencją ponad 1,3 mln gości i prestiżową Złotą Nagrodą BIE (BIE Gold Award) za projekt wystawy wśród pawilonów wybudowanych samodzielnie. 17 listopada w Warszawie odbyły się konferencja prasowa i gala, które podsumowały efekty półrocznej obecności Polski na Wystawie Światowej w Osace.

Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji rządowej, samorządów, instytucji kultury, nauki i biznesu, przedsiębiorców, twórców zaangażowanych w przygotowanie narodowej prezentacji oraz dziennikarzy. W restauracji MOXO w zrewitalizowanej Hali Odlewni Fabryki Norblin przedstawiono kluczowe efekty polskiego programu gospodarczego, kulturalnego, turystycznego, naukowego i regionalnego, zrealizowanego na Expo 2025. 

Sukces Polski na Expo 2025

Podczas konferencji prasowej Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros podkreślił, że Expo 2025 stało się wyjątkową platformą prezentacji potencjału gospodarczego Polski.

Zespół Wystawy Światowej Expo 2025 zrealizował ambitny cel zaprezentowania Polski na arenie międzynarodowej jako kraju nowoczesnego, innowacyjnego i otwartego na inwestycje, a zarazem głęboko zakorzenionego w tradycji i szacunku do natury. W Pawilonie Polski i na scenach Expo zorganizowano wiele wystaw i wydarzeń specjalnych, programów regionalnych, kulturalnych, naukowych oraz koncertów z udziałem największych nazwisk polskiej sceny muzycznej. Wszystkie te wydarzenia podkreślały różnorodność Polski – jej dynamiczne oblicze, bogate dziedzictwo oraz kreatywny potencjał – powiedział Michał Jaros

Komisarz Generalny Sekcji Polskiej, Jacek Tomczak, przedstawił konkretne wyniki działalności Pawilonu Polski w Osace w okresie Wystawy Światowej: od 13 kwietnia do 13 października 2025 r. Sukcesem okazała się zarówno wysoka liczba odwiedzających, jak i nagrody dla polskiej ekspozycji, będące dowodem międzynarodowego uznania. 

– Podczas tego największego i najbardziej prestiżowego wydarzenia na świecie o charakterze promocyjnym, gospodarczym i kulturalnym Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,3 mln gości. Był to jeden z najbardziej lubianych i najchętniej odwiedzanych pawilonów narodowych na Expo 2025. Jury Biura Wystaw Międzynarodowych przyznało Złotą Nagrodę za polską wystawę, doceniając spójność, kreatywność i oryginalność koncepcji. Dużym atutem Pawilonu Polski była także obecność 48 studentów polskich uczelni, którzy oprowadzali japońskich gości po ekspozycji i opowiadali o Polsce w ich ojczystym języku. Byli do tej pracy znakomicie przygotowani, budowali atmosferę i wiarygodność naszej prezentacji. Złoty Medal BIE dla Pawilonu Polski i inne nagrody pokazują, że udział Polski w EXPO 2025 pod hasłem przewodnim „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”, okazał się wyjątkowo udany. Udowodniliśmy, że dziedzictwo kulturowe Polski to wielka wartość, na której możemy budować markę naszego kraju – podkreślił Jacek Tomczak.

Magdalena Skarżyńska, Wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu skupiła się na efektach działań kulturalnych i turystycznych, współpracy z innymi pawilonami narodowymi oraz wyjątkowych wydarzeniach specjalnych.

– Polska zaprezentowała się jako kraj ludzi kreatywnych i niezwykle wszechstronnych. Zrealizowaliśmy 7 dużych koncertów, gromadzących nawet do 11 tys. widzów, ponad 130 koncertów przed Pawilonem Polski i na scenach Expo 2025, 552 recitale Chopinowskie i 300 warsztatów rękodzielniczych. Te działania sprawiły, że Polska szczególnie wyróżniała się na tle innych uczestników. Podczas Expo 2025. swoje premiery miały m.in. „Symfonia Symbiosis” LUC-a Rostkowskiego, „Suita Jazzowa” Nikoli Kołodziejczyka, azjatycka odsłona Festiwalu Unsound oraz pierwsza zagraniczna prezentacja widowiska audiowizualnego „Chłopi Tańcuj Remixed”. Japończycy reagowali emocjonalnie, spontanicznie i autentycznie, bez typowej powściągliwości. Polska kultura ma moc przyciągania i jestem przekonana, że programy zrealizowane w Osace będą miały wpływ na zwiększenie liczby turystów z Japonii zaznaczyła Magdalena Skarżyńska

Wiceprezes PAIH Łukasz Gwiazdowski podsumował program regionalny Polski na Expo 2025.

– Polska Agencja Inwestycji i Handlu odpowiedzialna jest przede wszystkim za promocję polskich przedsiębiorstw, wsparcie eksporterów i inwestorów. Cel ten na Wystawie Światowej w Osace udało się nam osiągnąć – pokazaliśmy siłę 20 gospodarki w świecie i 6 w Europie. Ważnym elementem tego obrazu były tygodnie regionalne zorganizowane we współpracy aż z 11 województwami. Zaprezentowały one w Osace swoją kulturę, historię i rzemiosło, ale też potencjał ekonomiczny i ofertę dla inwestorów. W ramach tych programów zorganizowanych zostało 16 misji przedsiębiorstw z branż najbardziej perspektywicznych dla rynku japońskiego. Była również możliwość nawiązania bliższej współpracy poszczególnych województw z regionami w Japonii – przykładem Miasto Łódź, które podpisało umowę z miastem Osaka. Expo 2025 pokazało, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu z nowym pomysłem na program regionalny, może być atrakcyjnym partnerem do budowania mostów międzynarodowej współpracy także na poziomie lokalnym – ocenił Łukasz Gwiazdowski.

Polskie dziedzictwo Expo 2025

Po konferencji prasowej odbyła się uroczysta gala podsumowująca polską obecność na Expo  2025: Pawilon Polski i ekspozycję oraz programy zrealizowane podczas Wystawy Światowej w Osace – gospodarczy, promocji turystyki i sportu, promocji regionalnej, kulturalnej, promocji nauki i edukacji oraz działań komunikacyjnych i promocyjnych. 

Ważnym punktem wieczoru było uhonorowanie współtwórców i partnerów projektu, ambasadorów Pawilonu Polski oraz studentów, którzy współtworzyli sukces Polski na Expo 2025. Statuetki i podziękowania z rąk parlamentarzystów, przedstawicieli resortów, Komisarzy Sekcji Polskiej na Expo i przedstawicieli Zarządu PAIH odebrali goście reprezentujący regiony, instytucje, organizacje i uczelnie, kuratorzy wystawy, architekci oraz studenci, którzy jako obsługa Pawilonu Polski przez pół roku zdobywali serca odwiedzających Expo. Wszyscy razem pokazali w Osace światu kreatywną, dynamicznie rozwijającą się Polskę, która łączy szacunek do tradycji z nowoczesnością. 

Wieczór uświetnili artyści, którzy podczas Expo odegrali kluczową rolę w promocji polskiej tożsamości i bogactwa kulturowego: Andrzej Wierciński, Natalia Kukulska, L.U.C. z Rebel Babel Orchestra, Kosma Król i zespół SWADA.  Nikola Kołodziejczyk z zespołem zaprezentował fragment Suity Jazzowej” premierowo zagranej w Osace podczas festiwalu Polish Jazz in Japan 2025. Dzięki tym perfekcyjnie wykonanym i pełnym zaangażowania występom widzowie mogli tego wieczoru realnie przenieść się na sceny Expo 2025, przywołując niepowtarzalne emocje.  

Inwestycja w wizerunek Polski za granicą

Konferencja i gala w Warszawie symbolicznie zamknęły polską obecność na Expo 2025, podkreślając skalę działań realizowanych przez półtora roku przygotowań i sześć miesięcy wystawy. Polska zaprezentowała się na Wystawie Światowej jako kraj nowoczesny, innowacyjny i otwarty na świat, budując trwały kapitał w obszarach kultury, gospodarki, nauki i relacji międzynarodowych. 

Udział Polski w Expo 2025 to inwestycja w długofalowe relacje, widoczność gospodarczą, współpracę naukową i wizerunek Polski za granicą, a także zapowiedź kolejnych działań, które będą rozwijane dzięki relacjom i inicjatywom rozpoczętym w Osace.

Zdjęcia A. Stykowski

Zdjęcia A. Chmielewski

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.