Podsumowanie udziału Polski w Expo 2025. Konferencja prasowa i uroczysta gala w Warszawie
Polska zakończyła udział w Expo 2025 z rekordową frekwencją ponad 1,3 mln gości i prestiżową Złotą Nagrodą BIE (BIE Gold Award) za projekt wystawy wśród pawilonów wybudowanych samodzielnie. 17 listopada w Warszawie odbyły się konferencja prasowa i gala, które podsumowały efekty półrocznej obecności Polski na Wystawie Światowej w Osace.
Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji rządowej, samorządów, instytucji kultury, nauki i biznesu, przedsiębiorców, twórców zaangażowanych w przygotowanie narodowej prezentacji oraz dziennikarzy. W restauracji MOXO w zrewitalizowanej Hali Odlewni Fabryki Norblin przedstawiono kluczowe efekty polskiego programu gospodarczego, kulturalnego, turystycznego, naukowego i regionalnego, zrealizowanego na Expo 2025.
Sukces Polski na Expo 2025
Podczas konferencji prasowej Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros podkreślił, że Expo 2025 stało się wyjątkową platformą prezentacji potencjału gospodarczego Polski.
– Zespół Wystawy Światowej Expo 2025 zrealizował ambitny cel zaprezentowania Polski na arenie międzynarodowej jako kraju nowoczesnego, innowacyjnego i otwartego na inwestycje, a zarazem głęboko zakorzenionego w tradycji i szacunku do natury. W Pawilonie Polski i na scenach Expo zorganizowano wiele wystaw i wydarzeń specjalnych, programów regionalnych, kulturalnych, naukowych oraz koncertów z udziałem największych nazwisk polskiej sceny muzycznej. Wszystkie te wydarzenia podkreślały różnorodność Polski – jej dynamiczne oblicze, bogate dziedzictwo oraz kreatywny potencjał – powiedział Michał Jaros.
Komisarz Generalny Sekcji Polskiej, Jacek Tomczak, przedstawił konkretne wyniki działalności Pawilonu Polski w Osace w okresie Wystawy Światowej: od 13 kwietnia do 13 października 2025 r. Sukcesem okazała się zarówno wysoka liczba odwiedzających, jak i nagrody dla polskiej ekspozycji, będące dowodem międzynarodowego uznania.
– Podczas tego największego i najbardziej prestiżowego wydarzenia na świecie o charakterze promocyjnym, gospodarczym i kulturalnym Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,3 mln gości. Był to jeden z najbardziej lubianych i najchętniej odwiedzanych pawilonów narodowych na Expo 2025. Jury Biura Wystaw Międzynarodowych przyznało Złotą Nagrodę za polską wystawę, doceniając spójność, kreatywność i oryginalność koncepcji. Dużym atutem Pawilonu Polski była także obecność 48 studentów polskich uczelni, którzy oprowadzali japońskich gości po ekspozycji i opowiadali o Polsce w ich ojczystym języku. Byli do tej pracy znakomicie przygotowani, budowali atmosferę i wiarygodność naszej prezentacji. Złoty Medal BIE dla Pawilonu Polski i inne nagrody pokazują, że udział Polski w EXPO 2025 pod hasłem przewodnim „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”, okazał się wyjątkowo udany. Udowodniliśmy, że dziedzictwo kulturowe Polski to wielka wartość, na której możemy budować markę naszego kraju – podkreślił Jacek Tomczak.
Magdalena Skarżyńska, Wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu skupiła się na efektach działań kulturalnych i turystycznych, współpracy z innymi pawilonami narodowymi oraz wyjątkowych wydarzeniach specjalnych.
– Polska zaprezentowała się jako kraj ludzi kreatywnych i niezwykle wszechstronnych. Zrealizowaliśmy 7 dużych koncertów, gromadzących nawet do 11 tys. widzów, ponad 130 koncertów przed Pawilonem Polski i na scenach Expo 2025, 552 recitale Chopinowskie i 300 warsztatów rękodzielniczych. Te działania sprawiły, że Polska szczególnie wyróżniała się na tle innych uczestników. Podczas Expo 2025. swoje premiery miały m.in. „Symfonia Symbiosis” LUC-a Rostkowskiego, „Suita Jazzowa” Nikoli Kołodziejczyka, azjatycka odsłona Festiwalu Unsound oraz pierwsza zagraniczna prezentacja widowiska audiowizualnego „Chłopi Tańcuj Remixed”. Japończycy reagowali emocjonalnie, spontanicznie i autentycznie, bez typowej powściągliwości. Polska kultura ma moc przyciągania i jestem przekonana, że programy zrealizowane w Osace będą miały wpływ na zwiększenie liczby turystów z Japonii – zaznaczyła Magdalena Skarżyńska
Wiceprezes PAIH Łukasz Gwiazdowski podsumował program regionalny Polski na Expo 2025.
– Polska Agencja Inwestycji i Handlu odpowiedzialna jest przede wszystkim za promocję polskich przedsiębiorstw, wsparcie eksporterów i inwestorów. Cel ten na Wystawie Światowej w Osace udało się nam osiągnąć – pokazaliśmy siłę 20 gospodarki w świecie i 6 w Europie. Ważnym elementem tego obrazu były tygodnie regionalne zorganizowane we współpracy aż z 11 województwami. Zaprezentowały one w Osace swoją kulturę, historię i rzemiosło, ale też potencjał ekonomiczny i ofertę dla inwestorów. W ramach tych programów zorganizowanych zostało 16 misji przedsiębiorstw z branż najbardziej perspektywicznych dla rynku japońskiego. Była również możliwość nawiązania bliższej współpracy poszczególnych województw z regionami w Japonii – przykładem Miasto Łódź, które podpisało umowę z miastem Osaka. Expo 2025 pokazało, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu z nowym pomysłem na program regionalny, może być atrakcyjnym partnerem do budowania mostów międzynarodowej współpracy także na poziomie lokalnym – ocenił Łukasz Gwiazdowski.






Polskie dziedzictwo Expo 2025
Po konferencji prasowej odbyła się uroczysta gala podsumowująca polską obecność na Expo 2025: Pawilon Polski i ekspozycję oraz programy zrealizowane podczas Wystawy Światowej w Osace – gospodarczy, promocji turystyki i sportu, promocji regionalnej, kulturalnej, promocji nauki i edukacji oraz działań komunikacyjnych i promocyjnych.
Ważnym punktem wieczoru było uhonorowanie współtwórców i partnerów projektu, ambasadorów Pawilonu Polski oraz studentów, którzy współtworzyli sukces Polski na Expo 2025. Statuetki i podziękowania z rąk parlamentarzystów, przedstawicieli resortów, Komisarzy Sekcji Polskiej na Expo i przedstawicieli Zarządu PAIH odebrali goście reprezentujący regiony, instytucje, organizacje i uczelnie, kuratorzy wystawy, architekci oraz studenci, którzy jako obsługa Pawilonu Polski przez pół roku zdobywali serca odwiedzających Expo. Wszyscy razem pokazali w Osace światu kreatywną, dynamicznie rozwijającą się Polskę, która łączy szacunek do tradycji z nowoczesnością.
Wieczór uświetnili artyści, którzy podczas Expo odegrali kluczową rolę w promocji polskiej tożsamości i bogactwa kulturowego: Andrzej Wierciński, Natalia Kukulska, L.U.C. z Rebel Babel Orchestra, Kosma Król i zespół SWADA. Nikola Kołodziejczyk z zespołem zaprezentował fragment „Suity Jazzowej” premierowo zagranej w Osace podczas festiwalu Polish Jazz in Japan 2025. Dzięki tym perfekcyjnie wykonanym i pełnym zaangażowania występom widzowie mogli tego wieczoru realnie przenieść się na sceny Expo 2025, przywołując niepowtarzalne emocje.
Inwestycja w wizerunek Polski za granicą
Konferencja i gala w Warszawie symbolicznie zamknęły polską obecność na Expo 2025, podkreślając skalę działań realizowanych przez półtora roku przygotowań i sześć miesięcy wystawy. Polska zaprezentowała się na Wystawie Światowej jako kraj nowoczesny, innowacyjny i otwarty na świat, budując trwały kapitał w obszarach kultury, gospodarki, nauki i relacji międzynarodowych.
Udział Polski w Expo 2025 to inwestycja w długofalowe relacje, widoczność gospodarczą, współpracę naukową i wizerunek Polski za granicą, a także zapowiedź kolejnych działań, które będą rozwijane dzięki relacjom i inicjatywom rozpoczętym w Osace.





