„Babie lato” Chełmońskiego na muralu w Osace – międzykulturowy dialog artystów na Expo 2025

W samym sercu Osaki 4 września 2025 odsłonięto mural zainspirowany obrazem „Babie lato” Józefa Chełmońskiego. Uroczystość odbyła się w ramach Tygodnia Polskiej Kultury na Wystawie Światowej Expo 2025.
Autorem muralu w Osace jest Hitch – młody japoński artysta współpracujący z kolektywem WALLSHARE, który wyszukuje ściany budynków i zaprasza do realizacji autorskich projektów twórców z całego świata. Jego artystyczna wizja została zainspirowana słynnym obrazem „Babie lato” Józefa Chełmońskiego – polskiego mistrza pejzażu i lirycznego realizmu.
Uroczyste odsłonięcie polsko-japońskiego muralu w dniu 4 września o godz. 9.00, niedaleko stacji metra NIshikujo, otworzyło Tydzień Polskiej Kultury na Expo 2025.
– Dzień poświęcony polskiemu malarstwu zaczęliśmy w miejscu, gdzie powstał nowy piękny mural, który jest współczesną reinterpretacją „Babiego lata” Józefa Chełmońskiego w wykonaniu japońskiego artysty. Jesteśmy przekonani, że wszyscy mieszkańcy Osaki, którzy zobaczą to dzieło: zarówno przechodnie, jak i odwiedzający Pawilon Polski, będą zachwyceni i zechcą kontynuować przygodę z Polską – powiedziała Marta Zielińska, Zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai.
– Chciałbym, aby ten mural funkcjonował jako malarska i poetycka przestrzeń między przeszłością i teraźniejszością, pejzażem i miastem. Mam nadzieję, że moja praca stanie się inspiracją dla mieszkańców Osaki, aby bardziej zainteresowali się polską kulturą. Jeśli tak się stanie, będzie to dla mnie największa radość i satysfakcja – podkreślił Hitch podczas uroczystości odsłonięcia muralu.
Artysta obecnie mieszka i tworzy w Osace. Sztuka ulicy fascynowała go już od dzieciństwa. W 2007 r. zaczął tworzyć obrazy na płótnie, jak i murale. Jego dzieła wyróżniają się realistycznym przedstawieniem postaci, zwierząt i roślin. Jako temat przewodni swojej twórczości Hitch wskazuje różnorodność.
Mural z „Babim latem” można oglądać w Osace pod adresem: 1 Chome-22-12 Nishikujo, dzielnica Konohana.



Osaka – Białystok: odsłony artystycznego dialogu
Mural Hitcha odsłonięty 4 września w Osace to kolejny rozdział artystycznego dialogu twórców sztuki ulicy w Polsce i Japonii.
W sierpniu 2024 r. w Osace powstał polski mural autorstwa Aleksandry Czudżak, zrealizowany przy wsparciu WALLSHARE (adres: 2 Chome-18-8 Asahi, dzielnica Konohana). Jego motywem przewodnim jest hasło Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai: „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”. Mural przedstawia młodą dziewczynę, która trzyma w ręku dziecięcy wiatraczek. Strumień oddechu głównej postaci układa się w pięciolinię, która wprawia tę zabawkę w ruch, co podkreśla, jak ważną częścią polskiej kultury jest muzyka. Wiatraczek przypomina kształtem Pawilon Polski na Expo, patrząc z góry. Projekt ma przywoływać pozytywne wspomnienia z dzieciństwa, a zarazem pokazać, jakie doświadczenia czekają odwiedzających w Pawilonie Polski.
Również latem 2024 roku japoński artysta Kohei Yamao, znany pod pseudonimem BAKIBAKI, stworzył mural w Białymstoku na budynku Urzędu Marszałkowskiego (ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1). Jego kompozycja – dwie abstrakcyjne rośliny wijące się ku górze – symbolizuje wzajemny rozwój i współpracę Polski i Japonii, a wzory zostały zaczerpnięte z tradycyjnych motywów japońskich i logotypu Pawilonu Polski. Odsłaniając mural w Białymstoku, BAKIBAKI wyraził nadzieję, że mieszkańcy miasta polubią jego pracę oraz że znajdzie ona stałe miejsce w pejzażu miasta jako pomyślny symbol przypominający japońskiego smoka wzbijającego się w niebo.
Świadectwo przyjaźni i zaproszenie na przyszłość
Najnowszy mural w Osace, zainspirowany obrazem „Babie lato”, jest artystycznym hołdem kolektywu WALLSHARE i Hitcha dla malarskiego dziedzictwa Józefa Chełmońskiego. Jednocześnie jest także zaproszeniem mieszkańców Osaki do obcowania z polską sztuką i lepszego poznania Polski. To kolejny – po odsłoniętych w ubiegłym roku muralach w Białymstoku i Osace – symboliczny, międzykulturowy most między Polską a Japonią.
Twórcy projektu, zrealizowanego w ramach programu Tygodnia Polskiej Kultury na Expo 2025, mają nadzieję, że nowy mural w sercu Osaki – dostępny dla wszystkich mieszkańców – stanie się świadectwem przyjaźni i rozwijającej się współpracy między obydwoma narodami.