Spirala tradycji i innowacji – niezwykły Pawilon Polski w Osace

Polska na Wystawę Światową Expo 2025 w Osace przygotowała niezwykłą propozycję architektoniczną. Spiralna forma Pawilonu Polski, wykonana z drewna i inspirowana tradycyjną japońską techniką Kigumi Koho, jest symbolem kreatywności oraz mostem łączącym kultury Polski i Japonii. Projekt odzwierciedla hasło „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”, a wraz ze znajdującą się w środku wystawą oferuje odwiedzającym nie tylko estetyczne wrażenia, ale też głęboką opowieść o tożsamości narodowej i technologii.
Podczas Expo 2025 w Osace Polska wystawa prezentowana jest w wyjątkowym pawilonie narodowym o powierzchni blisko 1000 m². Projekt jest dziełem duetu architektów – Alicji Kubickiej i Borji Martíneza z Interplay Architects, którzy przez lata zdobywali doświadczenie w światowej sławy japońskim studiu Kengo Kuma & Associates – we współpracy z lokalnym architektem Masafumi Yukimoto z Komy Studio. Prace nad projektem trwały od 2023 roku.
Jak przyznają sami twórcy, spirala to figura, w której znaleźli inspirację – od wieków bowiem fascynuje ona ludzkość, występując w przyrodzie na różnych skalach. Stała się ona również głównym motywem identyfikacji wizualnej polskiej obecności na Expo 2025.
– Od samego początku przywiązywaliśmy ogromną wagę do detalu elewacji, dążąc do stworzenia więzi z japońską kulturą rzemiosła drzewnego, znaną na całym świecie z niezwykle wysokiej jakości i kunsztu. Wynikiem tych poszukiwań stała się dynamiczna spirala murów, charakteryzująca się bogatą i wibrującą fakturą drewnianych modułów – mówi Alicja Kubicka, współautorka projektu.
Za budowę Pawilonu odpowiada międzynarodowe konsorcjum, w skład którego wchodzą Nagashima Co. Ltd., JSC Corporation, FINASI SPI JV TURNKEY PROJECT CONTRACTING – FZCO. Wykorzystane przy budowie drewno pochodzi z Japonii, twórcy przyznają bowiem, że w swoich projektach starają się opierać na lokalnych materiałach, stawiając na zrównoważone rozwiązania.
Bryła pawilonu symbolizuje falę kreatywności i innowacyjności Polaków, rozchodzących się poza granice Polski. Nawiązuje jednocześnie do wspólnego dziedzictwa Polski i Japonii poprzez zastosowanie tradycyjnej techniki łączenia drewna Kigumi Koho.
„Kigumi Koho” (tradycyjna technika łączenia drewna) – to metoda konstruowania szkieletu budynku poprzez precyzyjne nacinanie i łączenie elementów drewnianych przy niemalże całkowitym braku gwoździ i metalowych łączników. Stosuje się ją, ponieważ takie konstrukcje lepiej znoszą trzęsienia ziemi niż te wykonane z użyciem gwoździ.
Inspiracja tą techniką była nieprzypadkowa również z praktycznych względów. Teren Wystawy Światowej jest bowiem terenem aktywnym sejsmicznie, co stanowiło dodatkowe wyzwanie na etapach projektowania i budowania Pawilonu Polski.
Zespół projektowy z precyzją połączył inspiracje wywodzące się z obu kultur – polskiej i japońskiej. Rzemiosło i zamiłowanie do drewna są głęboko zakorzenione w tradycji obu narodów, co znalazło odzwierciedlenie w detalu fasady oraz w całej idei konstrukcji. Drewniane moduły tworzą dynamiczną teksturę, która zmienia się w zależności od kąta patrzenia – zupełnie jak w klasycznych japońskich świątyniach czy dawnych polskich kościołach.
Kształt fasady, tworzącej liczne osie wizualne z głównych alei otaczających obiekt, zapewnia atrakcyjny wygląd pawilonu z każdej perspektywy. Dach wykonany z drewnianej konstrukcji, składający się z płaszczyzn na różnych wysokościach, stał się rozpoznawalnym elementem zarówno z lotu ptaka, jak i z otaczającej teren EXPO promenady, przyciągając uwagę swoim oryginalnym kształtem.






