„Timeless Chopin” – kulisy powstawania wyjątkowej animacji do Pawilonu Polski

Trwają prace nad animacją, która zostanie zaprezentowana w Pawilonie Polski podczas Expo 2025 Osaka, Kansai. Jej głównym bohaterem jest Fryderyk Chopin, a za realizację odpowiada znakomite polskie studio BreakThru Films.

Krótka animacja „Timeless Chopin” będzie metaforyczną opowieścią o polskiej kreatywności i tym, jak dziedzictwo i twórczość wybitnego polskiego kompozytora wpływa na nas obecnie. Zdaniem reżysera Piotra Dominiaka, to także krótka opowieść o tym, jak „wielka potrzeba tworzenia, upór w połączeniu z wielkim talentem, przyczyniają się do sukcesu, który na trwale zapisuje się w historii”.

Za realizację animacji odpowiada studio BreakThru. Ich pierwsza duża produkcja „Piotruś i Wilk”, zdobyła Oscara za najlepszy krótkometrażowy film animowany. Studio stworzyło także pierwszy w historii w pełni namalowany film fabularny „Twój Vincent”, który otrzymał nominację do Oscara i Złotych Globów dla najlepszej animacji fabularnej. Film „Chłopi”, który miał premierę w 2023 r., podbił serca widzów nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.

Pierwszy etap realizacji animacji polegał na nagraniu materiału filmowego z udziałem aktorów. W rolę Fryderyka Chopina wcielił się polski pianista Paweł Popko. Osoby odpowiedzialne za casting przyznały, że artysta „czuł muzykę”, jego mimika, ruch ciała oddawały emocje, na których zależało twórcom. W kontekście powstającej animacji było to bardziej istotne niż doświadczenie aktorskie. Zdjęcia realizowane były między innymi w Żelazowej Woli, w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina. Na potrzeby organizacji planu zdjęciowego, Dom został udostępniony przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który zarządza obiektem.

Obecnie trwają prace malarskie, w które zaangażowani są wybitni artyści. Na podstawie materiału filmowego powstają malowane w technice olejnej klatki kluczowe. To z pewnością najbarwniejszy etap całego procesu. Tak przygotowane materiały zostaną następnie przekazane do animacji.

Animacja „Timeless Chopin” zostanie ukończona na początku przyszłego roku, a jego premiera odbędzie się 13 kwietnia 2025 r., w dniu otwarcia Pawilonu Polski i rozpoczęcia Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Warto zatem zaplanować wizytę w Pawilonie Polski już teraz. Tymczasem zapraszamy do poznania kulis całego procesu, o których opowiedział Piotr Dominiak – reżyser animacji.

Kulisy powstawania animacji w oczach reżysera  

Na czym polega wyjątkowość techniki, w której powstaje animacja?

Zdaje się, że wyjątkowe w tej technice nie jest fakt animowania przy użyciu farb olejnych, gdyż animacja malarska jest znana od dość dawna, ale fakt, że nasze studio opracowało proces animacji malarskiej w skali przystosowanej do dużej produkcji filmowej.

Zdaje się, że wyjątkowe w tej technice nie jest fakt animowania przy użyciu farb olejnych, gdyż animacja malarska jest znana od dość dawna, ale fakt, że nasze studio opracowało proces animacji malarskiej w skali przystosowanej do dużej produkcji filmowej.

Dzięki opracowaniu i stworzeniu stanowisk animacyjnych PAWS (od ang. Painting Animation Work Station) możliwe jest animowanie zarówno na podstawie materiału video (tzw. rotoskopia), jak i zupełnie swobodnie, z głowy. Stół animacyjny pozwala także na animację na szkle (tzw. paint on glass) i wiele innych technik, gdzie w grę wchodzi animacja poklatkowa. Ujednolicony proces przygotowania materiałów pod animację, sama animacja i sposób jej koordynacji dał nam dużą kontrolę i usprawnił oraz – co najważniejsze –przyspieszył animowanie.

Ile osób jest zaangażowanych w produkcję, jak wygląda podział zadań i sam proces twórczy?

Liczba osób pracujących przy takiej produkcji jest zmienna i zależy od etapu. Same zdjęcia na planie (tzw. life action) to kilkanaście osób, a mówimy tylko o planie jednodniowym. Wszelkie inne większe produkcje to oczywiście większe ekipy. Następny proces to preprodukcja, przygotowanie materiałów z planu, ich montaż, montaż dźwięku, dodatkowe efekty vfx, jeśli są potrzebne, a następnie sama animacja malarska. Ta ostatnia wymaga pracy ok. dziesięciu animatorów przez okres kilku miesięcy. Z reguły jest też to okres, gdzie zespół jest największy.

Aktualnie jesteśmy w procesie preprodukcji. Pracujemy nad przygotowaniem finalnego montażu, w którym cała animacja zostanie podzielona na poszczególne ujęcia. Do każdego z nich będzie opracowany osobny „layout”, czyli ogólny wygląd kadru. Na tym etapie w pierwszej kolejności malujemy matte painty, cyfrowe obrazy, które dość precyzyjnie określają nam wygląd kadru, źródło światła, kolory i ogólną atmosferę. Następnie na ich podstawie malowane są, w technice olejnej, klatki kluczowe. Klatki kluczowe często komponuje się z materiałem life action. Dopiero tak przygotowane materiały i referencje przekazywane są animatorowi do animacji.

Sama animacja podlega oczywiście ciągłej kontroli, aby zachowana była spójność pomiędzy ujęciami i nie wystąpiły niechciane efekty lub zwykłe błędy. Skończone ujęcia, po obróbce, komponuje się w dalszej części postprodukcji. Dochodzi korekcja kolorystyczna i ewentualne dodatkowe zabiegi vfx.

Jaka historia zostanie przedstawiona w animacji? Na czym skupia się historia?

„Timeless Chopin” to krótka animacja trwająca około minuty. To, co chcieliśmy pokazać to przede wszystkim wpływ Chopina na teraźniejszość, ale także pokazać to w odniesieniu do bardzo polskich obrazów.

Chopin, jako artysta, jest niezmiennie związany i kojarzony z Polską, dlatego oprawa plastyczna nawiązująca do najlepszych przykładów malarstwa polskiego wydała się nam jak najbardziej trafna. W filmie pokazujemy nieco z procesu twórczego artysty, jego dążenia do doskonałości. Twórczość Chopina, jak wiemy, wywarła i wywiera ogromny wpływ na całe pokolenia ludzi. Jego muzyka na trwałe wpisała się w kanon sztuki. Konkurs Chopinowski, do którego nawiązujemy w filmie, ma właśnie to pokazywać, że wielka potrzeba tworzenia, upór w połączeniu z wielkim talentem, przyczyniają się do sukcesu, który na trwale zapisuje się w historii.

Jakie reakcje chciałby Pan, aby wzbudzał film wśród odbiorców?

Nostalgię, dreszcz emocji, zachwyt pięknem malarstwa i muzyki połączonych w jeden utwór. Pewnie także ciekawość związaną z techniką i ogólne zainteresowanie polską sztuką.

Czym jest dla Pana „gen kreatywny”, który zapisany jest w DNA Polaków?

Odniósłbym go do pewnej zaradności i przedsiębiorczości Polaków, wynikającej bezpośrednio z naszej historii, zarówno pełnej momentów wielkich i doniosłych, jak i tragicznych. (…) To w tym widziałbym niezwykłą potrzebę Polaków do tworzenia, jako przejaw pewnego buntu i potrzeby szeroko rozumianej wolności.

Poznajcie reżysera animacji

Piotr Dominiak

Piotr Dominiak ukończył Łódzką Akademię Sztuk Pięknych na kierunku malarstwa i grafiki. Specjalizuje się w malarstwie pejzażowym.

Na początku swojej kariery zajmował się wieloma zajęciami związanymi z malarstwem, w tym dekoracją wnętrz, polichromią, malował obrazy na zamówienie, ściany reklamowe, murale. Do branży filmowej trafił, pracując przy nagrodzonym Oscarem „Piotrusiu i Wilku” produkowanym przez BreakThru Films. Zajmował się tam pracami scenograficznymi – malując z grupą kilku malarzy ponad 1000 m2 leśnego tła i księżycowej nocy.

Nieco później został szefem animacji malarskiej w krótkometrażowym filmie Doroty Kobieli, „Mały Listonosz”, by później stać się jednym z malarzy zaangażowanych w prace badawczo-rozwojowe nad „Twoim Vincentem”. Wraz z nimi malował-animował zwiastun koncepcyjny pierwszej pełnometrażowej animacji malarskiej na świecie. Był głównym tutorem dla malarzy rozpoczynających trening malarski przygotowujący do pracy nad „Twoim Vincentem”, a następnie supervisorem 125 animatorów pracujących nad filmem. Malował także kilka najtrudniejszych ujęć filmu i miał swój udział w tworzeniu scenografii, za którą w 2017 roku otrzymał Orła – Polską Nagrodę Filmową.

Podczas prac nad filmem „Chłopi” pełnił głównie funkcję dyrektora artystycznego/reżysera animacji i drugiego scenografa. Zajmował się nadzorem prac plastycznych związanych z tworzeniem matte paintów, klatek kluczowych i oczywiście samej animacji malarskiej, wykonywanej w czterech studiach przez około 80 malarzy.

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter „Polska na Expo”

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Otrzymuj regularne powiadomienia bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową.