Historia obecności Polski na Wystawach Światowych

Opublikiwano: 8 września, 2021

Sukcesy gospodarcze, nagrody i prestiż – 150 lat historii udziału Polski na Wystawach Światowych w skrócie

Już od 170 lat Wystawy Światowe są areną najważniejszych wydarzeń międzynarodowych i motorem gospodarczego rozwoju państw. Polska zapisała ważne karty w historii Expo poparte licznymi sukcesami i osiągnięciami naszych firm. Na Expo w Dubaju za sprawą Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu po raz pierwszy w historii zaprezentuje tak szeroki i kompleksowy program dla przedsiębiorców.

Historia Wystaw Światowych liczy sobie aż 170 lat, a Wielka Wystawa w Londynie (1851 r.) uznawana jest za pierwsze międzynarodowe wydarzenie w dziejach na tak dużą skalę. Dla gospodarki, a także kultury, czy nauki Expo są tym, czym dla sportowców igrzyska olimpijskie lub mistrzostwa świata w piłce nożnej – niepowtarzalną okazją do zaprezentowania narodowego potencjału. To właśnie Wystawy Światowe są najlepszą okazją do rozwoju. Podejmuje się na nich także najważniejsze decyzje gospodarcze. Expo otwierają bramy do nowych rynków oraz stwarzają idealne warunki do promocji wizerunku krajów, które dzielą się swoimi osiągnięciami naukowymi, innowacjami i szeroką wiedzą. Organizatorzy dążą do prześcignięcia poprzednich osiągnięć w dziedzinie rozwiązań technicznych i architektonicznych, a także w rozmachu uroczystości oficjalnych.

Polska na Wystawach Światowych – 150-letnia historia sukcesów polskich firm

Nasza obecność na wystawach Expo ma ponad 150-letnią historię. W 1867 roku w Paryżu prezentowały się znane polskie firmy: fabryka fortepianów Małeckiego, atelier fotograficzne Maksymiliana Fajansa oraz fabryka narzędzi metalowych Troetzera. Polska była nagradzana na wystawach w Wiedniu (1873 r.), Paryżu (1878 r.) i Chicago (1893 r.).
Pierwsze pawilony narodowe zaczęto budować w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Prezentowano w nich gospodarcze osiągnięcia Polski, przedstawiano jej historię i promowano wyroby naszych firm. W Nowym Jorku odbyła się ostatnia przed II wojną światową wystawa z polskim udziałem, a jej hasłem było „Budowanie świata jutra”. Pawilon wzniesiono na powierzchni 2 tys. metrów kwadratowych z górującą nad nią więżą o wysokości 50 m oraz stojącym u wejścia pomnikiem Władysława Jagiełły. Po II wojnie światowej Polska wróciła na stałe na Expo, ale stało się to dopiero w 1992 roku w Sewilli. Po wystawie, która miała miejsce w Hiszpanii, nasz kraj uczestniczył w Wystawach Światowych w Lizbonie (1998), Hanowerze (2000), Aichi (2005), Saragossie (2008), Szanghaju (2010), Mediolanie (2015) i Astanie (2017), gdzie Polska otrzymała złoty medal za ekspozycję

Expo 2020 stolicą gospodarczą świata

Expo 2020 będzie wydarzeniem wyjątkowym. Z powodu pandemii COVID- 19 organizatorzy z Biura Wystaw Światowych w porozumieniu z uczestnikami zdecydowali się przełożyć je o rok. Ogromne znaczenie ma także fakt, że będzie to pierwsze w historii tego typu wydarzenie, którego gospodarzem jest kraj arabski. Dubaj na pół roku stanie się gospodarczą stolicą świata. Według wyliczeń organizatorów w trakcie 182 dni w Wystawie weźmie udział 18 milionów gości, którzy złożą około 25 milionów wizyt. Na te liczby składają się delegacje państwowe na najwyższym szczeblu, biznesmeni poszukujący nowych kontraktów, turyści i rodziny z dziećmi. Polska chce to wykorzystać.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu z kompleksowym programem gospodarczym dla polskich firm

Za udział Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju odpowiedzialna jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Instytucja buduje i wzmacnia wizerunek Polski za granicą. Przekłada się to na konkretne działania wspierające eksport polskich firm oraz stwarzanie warunków gospodarczych, które przyciągają nowych inwestorów. Agencja we współpracy z wieloma instytucjami przygotowała specjalny program gospodarczy dla przedsiębiorców na Expo 2020 w Dubaju. Składa się on z licznych narzędzi wsparcia i programów, czego efektem jest 1000 wydarzeń zaplanowanych na 6 miesięcy. Przedsiębiorcy skorzystają z programów Go to Brand Expo 2020, Programu Partnerskiego, For Gospodarczych, spotkań biznesowych, webinariów poszerzających wiedzę o rynkach zagranicznych, seminariów promujących Polskę jako kraj, w którym warto inwestować.

Expo 2020 w Dubaju odbędzie się między 1 października 2021 r. a 31 marca 2022 r. Pawilon Polski będzie głównym miejscem wydarzeń gospodarczych oraz nośnikiem informacji o Polsce. Hasło przewodnie naszej prezentacji to "Poland. Creativity inspired by nature - Polska. Kreatywność inspirowana naturą". Kreatywność zostanie zaprezentowana jako polska cecha i źródło sukcesu gospodarczego, naukowego, kulturalnego i społecznego.

Ładowanie ...